پیام معاون فرهنگی جهاد دانشگاهي به مناسبت روز ملی خلیج‌فارس
چهار شنبه 10 اردیبهشت 1399 بازدید: 799

به گزارش روابط عمومی مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران(ISTTA)، نام‌های تاریخی دارای بار سیاسی، فرهنگی، ارزشی و حقوقی بوده و نمایانگر بخشی از فرهنگ و تاریخ ملت‌ها به شمار می‌روند و هرگونه جعل، تغییر و دست‌کاری در نام‌های تاریخی درواقع دستبرد در تاریخ بوده و موجب آشفتگی‌ خواهد شد. واکنش و حساسیتِ به‌حقِ آحاد جامعۀ ایرانی نسبت به جعل نام تاریخی خلیج‌فارس در سال‌های اخیر نمونه‌ای از اهمیت نام‌های تاریخی در میان ملت‌ها و لزوم صیانت و پاسداشت این نام‌هاست. نام خلیج‌فارس از سپیده‌دم تاریخ تاکنون در تمامی اسناد و منابع بوده و مناسبات و رخدادهای این آبراهه مهم با نام ایران گره خورده است و سازمان ملل و سازمان‌های بین‌المللی و تخصصی نام خلیج فارس را نام اصلی و معتبر این آبراهه بین‌المللی دانسته‌اند. بررسی سير تحولات این منطقه در طول تاریخ بیانگر اقتدار ایرانیان بوده و در حال حاضر نيز جمهوری اسلامی پیشگام و تضمین‌کننده صلح و ثبات منطقه خلیج‌فارس است. خلیج‌فارس برای کشور ما اهمیت زیادی ازمنظرِ تاریخی و استراتژیکی دارد و به‌مثابه داشتۀ تاریخی و هویتی است و در ابعاد گوناگون به‌عنوان مزیت و اولویت مطرح بوده و در تعیین رویکردهای ملی و سیاست جمهوری اسلامی ایران و اتخاذ سیاست‌های مربوطه نقش بی‌بدیل و مهمی دارد.
شایسته است تا در مجامع علمی در کنار تجزیه‌وتحلیل مزیت‌های خلیج‌فارس، اقداماتی در جهت پاسداشت نام خلیج‌فارس که قدمتی به درازای تاریخ دارد و همۀ مورخان و صاحب‌نظران مطلع و منصف جهانی بر آن اذعان دارند، پرداخته شود؛ چراکه در تمام اسناد، متون تاریخی، جغرافیایی و نیز منابع کارتوگرافیک، نام تاریخی خلیج‌فارس به زبان‌های مختلف آمده است و تغییر و تحریف این نام تاریخی اقدامی مغایر با اسناد سازمان ملل و سایر نهادهای بین‌المللی ‌است و این جعل‌های تاریخی ره به جایی نبرده و نخواهد بود.
جهاد دانشگاهي ازجملۀ نخستین مجموعه‌هایی بود که دبيرخانه همايش ملي خلیج‌فارس را در مرکز گردشگری علمی - فرهنگی دانشجویان ایران راه‌اندازي کرد تا با همكاري پژوهشگران حوزه¬هاي متنوع مطالعات خلیج‌فارس نظير تاريخ و فرهنگ، انرژي، محيط‌زيست، علوم سیاسی و اجتماعی، گردشگري و ... به شيوه مستند با تحریف نام تاریخی خلیج‌فارس مقابلۀ علمی شده و مزيت‌هاي بي‌شمار اقتصادي، فرهنگي، تجاري، گردشگري و راهبردی خلیج‌فارس معرفي شود.
امسال با توجه به شیوع کرونا ویروس (بیماری کووید19) و تعطیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و براساس ابلاغ ستاد کرونا مبنی بر لغو کلیۀ مجامع و همایش‌ها در کشور به دلیل رعایت ایمنی، برگزاری چهاردهمین همایش ملی علمی- فرهنگی خلیج‌فارس، همزمان با دهم اردیبهشت، روز ملی خلیج‌فارس فراهم نشد؛ براین اساس، ضمن تبریک به مناسبت این روز گران‌قدر، اميدوارم برگزاري اين همايش در زمان مناسب بتواند ابعاد مختلف مسائل مرتبط با خلیج‌فارس چون انرژی، محیط زیست، فرهنگ، سياست و اقتصاد را موردِتوجه قرار دهد و حضور عالمانه دانشجويان، اساتيد و پژوهشگران در اين همايش گام مؤثري در جهت حفظ هويت تاريخي خلیج‌فارس و شناخت آن باشد.


عیسی علیزاده
معاون فرهنگی و
دبیر چهاردهمین دوره طرح ملی علمی-فرهنگی خلیج فارس 

 

مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi