باهم سفر کنیم (بخش چهارم استانبول)
چهار شنبه 17 اردیبهشت 1399 بازدید: 564
در این قسمت از مقالات باهم سفر کنیم، قرار است به شهر خاطره‌ها برویم، یک شهر پر ماجرا و بسیار جذاب برای انواع سلیقه‌ها. این شهر جایی نیست جز «استانبول» (Istanbul) زیبا و دوست‌داشتنی. اگر شما هم همانند ما بی‌قرار دیدن این شهر رویایی هستید، هرچه سریع‌تر چمدانتان را ببندید که هواپیمای سفر دریم دیز در حال سوارکردن مسافران خود است.
«ترکیه» مقصدی است که با توجه به نزدیکی آن از دو منظر مسافت و فرهنگ، ممکن است خیلی از شما عزیزان به آن سفر کرده باشید. اما سفرکردن به یک شهر یا کشور مانع از آن نمی‌شود که برای بار بعدی نیز به آنجا بروید، مخصوصاً مقصد پر طرفداری چون ترکیه. پس چه بار اولی باشد که به ترکیه می‌روید و چه اینکه قبلاً به آن سفر کرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم با ما در این سفر مجازی همراه باشید. به شما اطمینان می‌دهیم شگفتانه‌های زیادی در این سفر، در انتظار شما هستند.
استانبول که پایتخت فرهنگی کشور ترکیه است، به‌عنوان یکی از پر طرفدارترین مقاصد گردشگری منطقه، همانند نگینی در این کشور می‌درخشد. در این شهر شگفت‌انگیز که تلفیق زیبایی از دنیای مدرن غرب و فرهنگ غنی شرق است، روزها را می‌توانید به گردش و سیاحت طی کنید بدون اینکه ذره‌ای از این شهر خسته شوید. امروز قرار است باهم سفری به این شهر زیبا داشته باشیم. نگاهتان را از ما دریغ نکنید.
 
فرودگاه
طبیعتاً راحت‌ترین و بی‌دردسر‌ترین راه ورود به استانبول، سفر هوایی به این شهر است. به‌راحتی می‌توانید با یک پرواز از نقاط مختلف به فرودگاه بزرگ این شهر وارد شوید و سفر جذاب خود را از همان لحظه ورود آغاز کنید.
از ابتدای سفر خاطرنشان می‌کنیم که خودتان را برای پیاده‌روی‌های طولانی آماده کنید. البته نگران نباشید آن‌قدر جاذبه‌های این شهر زیاد است که پیاده‌روی‌های آن به چشم نمی‌آید. پس پیاده‌روی طولانی فرودگاه را به حساب تمرینی برای گشت و گذار در شهر بگذارید و سریع‌تر به‌سمت خروجی فرودگاه حرکت کنید تا زمان را کمتر از دست دهیم.
 
هتل
شاید آن‌قدر دور از ذهن نباشد اگر بخواهیم استانبول را شهر هتل‌ها بنامیم. در این شهر با هر بودجه و سلیقه‌ای می‌توانید یک هتل مناسب پیدا کنید. اگر دوست دارید می‌توانید در اطراف «میدان تکسیم» (Taksim Sq)، در یکی از هتل‌های لوکس اقامت داشته باشید و به مرکز حمل‌ونقل شهر نزدیک باشید؛ یا شاید هم دوست داشته باشید که هتل اقامتی‌تان در منطقه‌ای لوکس از شهر قرار داشته باشد که در این صورت می‌توانید در منطقه «شیشلی» (Şişli)، اتاقی در یکی از هتل‌های آنجا رزرو کنید.
 
میدان تکسیم
چه در اطراف این میدان اقامت داشته باشید یا در منطقه لوکسی همانند شیشلی، تقریباً برای رفتن به اماکن گردشگری و تاریخی شهر، لازم است که از این میدان بگذرید. پایانه مرکزی حمل‌ونقل شهری استانبول در این میدان قرار دارد و به‌راحتی می‌توانید از این نقطه به جاهای مختلف شهر دسترسی داشته باشید. البته این تنها دلیل آمدن ما به این میدان نیست، زیرا خود میدان تکسیم و خیابان‌های اطراف آن نیز، یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر پرماجراست.
بنای یادبود جمهوری در میانه میدان، مهم‌ترین اثر تاریخی و البته ملی این منطقه است. در اطراف میدان که گشت بزنید نمادی از مبارزات مردم را در کنار «آتاتورک» (Ataturk) می‌بینید که پیروزی خود را جشن می‌گیرند. همچنین گالری‌های هنری زیادی نیز در اطراف میدان وجود دارد که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست.
دومین چیزی که در این میدان توجه همگان را به خود جلب می‌کند، بازار اطراف میدان است که تقریباً هر چیزی می‌توان در آن پیدا کرد. پیشنهاد می‌کنیم حدود دو ساعتی را در اینجا توقف داشته باشیم تا با خیالی آسوده بتوانید تمام غرفه‌های اطراف را بگردید. سوغاتی‌های جذابی را می‌توانید در اینجا پیدا کنید.
اگر دل‌تان می‌خواهد میان‌وعده‌ای مقوی نوش جان کنید، می‌توانید از چرخ‌های دستی اطراف میدان بلوط بوداده یا «سیمیت» تهیه کنید و نوش جان کنید. شاید دوست داشته باشید بخشی از خوراکی خوشمزه‌تان را نیز با کبوترهای میدان، تقسیم کنید. احتمالاً به‌تعداد افراد حاضر در میدان، اینجا می‌توانید کبوتر پیدا کنید.
 
مسجد ایاصوفیه (Hagia Sophia Mosque)
بعد از یک گشت‌وگذار لذت‌بخش در میدان تقسیم بهتر است به یکی از مهم‌ترین نماد‌های شهر تاریخی استانبول برویم. از آنجا که صبح زود از هتل بیرون آمده‌ایم و به‌موقع از میدان تکسیم حرکت کردیم، با خیال راحت می‌توانیم منطقه مسجد «ایاصوفیه» و اطراف آن را بازدید کنیم. زیرا تقریباً یک روز کامل وقت نیاز است تا بتوانیم آثار تاریخی منطقه ایاصوفیه را بازدید کنیم.
بعد از ایستادن در صف طولانی ورودی مسجد، قرار است پا به یکی از اعجاب‌انگیز‌ترین مساجد تاریخ بگذاریم. پس بهتر است کمی صبر پیشه کنیم. همچنین می‌توانید برای بازدید از مسجد و کاخ بی‌نظیر «توپکاپی» (Topkapi Palace)، یک‌بار در صف بایستید و بلیط دو مجموعه را با هم دریافت کنید و از دیدن هر دو لذت ببرید. همچنین آثار تاریخی دیگری نیز در آن منطقه وجود دارد که دیدن آن‌ها خالی از لطف نیست.
 
دیگر آثار تاریخی استانبول
استانبول گنجینه‌ای از آثار تاریخی و جذاب است که در توصیف و معرفی هر کدام می‌توان سطرهای زیادی نوشت اما از آنجا که قرار است در این سفر مجازی به انواع جاذبه‌های دیدنی این شهر سر بزنیم، به معرفی منطقه ایاصوفیه بسنده کردیم. شما در سفر واقعی‌تان به استانبول حتماً دو یا سه روزی را برای دیدن آثار تاریخی شهر، در نظر داشته باشید.
 
بازارگردی و خرید در استانبول
به نظر ما که امکان ندارد پا به شهری گذاشت و سری به بازارهای آن نزد و البته چند سوغاتی هم نخرید. به نظر شما امکان‌پذیر است؟ اگر با ما هم‌نظرید کفش‌های راحتی‌تان را بپوشید که قرار است یک روز کامل را در بازارها و مراکز خرید جذاب استانبول بگذرانیم.
اولین و معروف‌ترین جایی که می‌خواهیم به آن سر بزنیم، «گراند بازار» (Grand Bazaar) یا بازار بزرگ استانبول است. جایی که هرچیزی را که فکر کنید می‌توانید در آن پیدا کنید، از انواع البسه و پوشاک گرفته تا مواد خوراکی و وسایل تزئینی و غیره. اگر در میان وسایل زیبای فروشگاه‌ها دو به شک مانده‌اید که کدام یک را برای سوغاتی با خود به خانه بیاورید، مقاله «راهنمای خرید در استانبول» را حتماً مطالعه کنید.
 
شکم‌گردی در استانبول
خب بعد از کلی پیاده‌روی و گشت در بازار، به یکی از هیجان‌انگیز‌ترین و خوشمزه‌ترین بخش‌های سفر به استانبول رسیدیم و آن چیزی نیست جز تجربه طعم‌های بی‌نظیر ترکی در وعده‌های مختلف غذایی. طعم غذاهای ترکی به‌اندازه‌ای دل‌چسب و لذیذ است که گویی آشپزان ترکی مواد غذایی را با چاشنی‌های شگفت‌انگیزشان سحر می‌کنند.
پیشنهاد می‌کنیم مقاله مربوط به غذاهای ترکی را حتماً بعد از صرف یک وعده غذایی مطالعه کنید، در غیر این صورت مسئولیت کنارگذاشتن رژیم غذایی‌تان بر عهده خودتان است. 
 
تفریحات آبی و ورزشی استانبول
درست است که در استانبول هر روز ساعت‌ها در مناطق دیدنی و بازارها پیاده‌روی می‌کنیم و این خود یک فعالیت مفید برای بدن است، اما در هر صورت جسم ما نیازمند کمی هیجان و فعالیت‌های هوازی بیشتری نیز هست. به همین دلیل بهتر است یک روز کامل را به فعالیت‌های تفریحی هیجانی بپردازیم تا جسم‌مان نیز از ما راضی باشد.
لباس‌های شنا را آماده کنید تا با هم به یکی از پارک‌های آبی جذاب و مفرح استانبول برویم. اگر فکر می‌کنید به آدرنالین بیشتری نیاز دارید، بد نیست مقاله «۱۲ ورزش هیجان‌انگیز و ماجراجویانه در ترکیه» را مطالعه کنید، شاید آن‌قدر برای‌تان هیجان‌انگیز باشد که بخواهید یک روز را در یکی دیگر از شهر‌های ترکیه بگذرانید.
 
گشت شهری در استانبول
یکی از کارهایی که مایلیم به مسافران ویژه و عزیز دریم دیز پیشنهاد کنیم، خیابان‌گردی در اطراف شهر است. البته این پیشنهاد محدود به استانبول نیست و بهتر است در هر جایی که این امکان را دارید، از این فرصت استفاده کنید و از آشنایی نزدیک با فرهنگ بومی جایی که به آن سفر رفته‌اید، لذت ببرید.
یک روز صبح بعد از یک خواب کافی و آرام در هتل زیبای محل اقامت‌تان، یک صبحانه کامل میل کنید و یک کفش راحتی بپوشید. کیف‌تان را بردارید و دست در دست یار از همان خیابان هتل گردش روزانه خود را شروع کنید. لازم نیست از نقشه استفاده کنید، کمی ماجراجو باشید و اجازه دهید تا شهر شما را شگفت‌زده کند. هر خیابانی که حس می‌کنید جذاب است، در آن قدم بگذارید.
کشف مناطق مختلف شهری چیزی است که بیشتر از همه شما را با فرهنگ مردم استانبول آشنا می‌کند. دیدن بافت قدیمی شهر و خانه‌هایی با گلدان‌هایی در پشت پنجره، به همان اندازه جذاب است که دیدن خانه‌های لوکس و ویلاهای رویایی این شهر.
 
لوکیشن سریال‌های معروف ترکی
در این قسمت از سفر مجازی‌مان یک هدیه بسیار خاص برای طرفداران پروپاقرص سریال‌های ترکی داریم. در اینجا می‌توانید چند تا از لوکیشن‌های فیلمبرداری سریال‌های معروف ترکی را مشاهده کنید و ببینید که «سمرِ» عشق ممنوع در کدام خانه زندگی می‌کرده است یا «کامرانِ چکاوک» در کدام محله استانبول عاشق «فریده» شد. ممکن است دوست داشته باشید این خانه‌ها را به خاطر بسپارید تا زمانی که واقعاً به استانبول رفتید، آن‌ها را از نزدیک مشاهده کنید.
 
 
زندگی شبانه در استانبول
اگر بگوییم این شهر خواب ندارد، اغراق نکرده‌ایم. اگر شب در شهرهای مختلف زمان استراحت است، در شهری همانند استانبول زمان لذت‌بردن از کافه‌ها و خیابان‌گردی و طبیعت زیبای اطراف است.
یکی از بهترین مناطقی که می‌توان شور و هیجان شب را در آن دید، «خیابان استقلال» (Istiklal avenue)، یکی از خیابان‌های منتهی به میدان تکسیم است. البته که خیابان استقلال در تمام زمان شبانه‌روز شلوغ و دیدنی است، اما شب‌های آن جلوه‌ای دیگر دارد.
با قدم‌زدن در قسمت‌های مختلف خیابان و در کنار انواع فروشگاه‌های رنگارنگ لوکس و جذاب آن، گروه‌های مختلف موسیقی را می‌بینیم که هر یک به زبانی مشغول سرگرم‌کردن عابرانند. بوی خوش غذاهای ترکی ما را به رستوران‌های متنوع این خیابان می‌کشاند، از شعب رستوران‌ها و فست‌فود‌های بین‌المللی گرفته تا مغازه‌های کوچک با غذاهای محلی و خوشمزه آن‌ها. بعد از خوردن غذا حتماً یک بستنی یا دسر ترکی می‌چسبد، مخصوصاً اگر بتوانید بستنی قیفی‌تان را با زرنگی از دست بستنی فروش‌های شوخ و ماهر این خیابان بگیرید.
یکی از جاهای دیگری که گذراندن شب در آن بسیار لذت‌بخش است، تور کشتی‌های تفریحی و کروز استانبول است. تصور کنید در عرشه یک کشتی نشسته‌اید و هنگامی که در حال نوش جان‌کردن یک شام خوشمزه هستید، موسیقی دل‌پذیری پخش می‌شود و کشتی به‌آرامی در طول «تنگه بسفر» (Bosporus) حرکت می‌کند و شما را به یک مهمانی بی‌نظیر از مناظر حیرت‌انگیز شب استانبول دعوت می‌کند.
شب‌گردی در استانبول یکی از خاطراتی است که هرگز از یادتان فراموش نخواهد شد.
 
از آنجا که در سفر مجازی دست شما برای خیال‌پردازی و سفر کاملا آزاد است، شاید بهتر باشد علاوه‌بر استانبول، حداقل یکی دیگر از شهر‌های هیجان‌انگیز ترکیه را نیز در این سفر ببینید. حتماً قبل از تصمیم‌گیری، مقاله‌های «گریزی به طبیعت و حیات‌وحش زیبای استانبول» و «بر فراز کاپادوکیا» را نیز مطالعه کنید. مطمئنیم که پیشنهادات هیجان‌انگیزی در انتظارتان هستند.
و در انتها پیشنهاد می‌کنیم برای زمان سفر واقعی‌تان به شهر خاطره‌ها (استانبول)، مقاله «آن‌چه قبل از سفر به ترکیه باید بدانید» را مطالعه کنید تا بیشتر با آداب و رسوم روزانه ترک‌ها و همچنین نکات لازم برای داشتن یک سفر لذت‌بخش، آشنا شوید.d

 

مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi