طولانی‌ترین غار نمکی جهان در قشم
دوشنبه 12 خرداد 1399 بازدید: 724
قشم یکی از دیدنی‌ترین مقاصد گردشگری موجود در ایران هست که جاذبه‌های گردشگری بسیاری را در خود جای‌ داده است، از جاهای دیدنی قشم می‌توان به دره ستارگان، تنگه چاهگو، چاه‌های لافت، جزایر هنگام و غیره اشاره کرد، اما در این متن قصد داریم یکی از جاذبه‌های ناشناخته و بسیار خاص قشم را به شما معرفی کنیم.
به گزارش مرکز گردشگری علمی- فرهنگی دانشجویان ایران (ISTTA) به نقل از ایسنا، بنابر اعلام لحظه آخر، اگر از علاقه‌مندان به کسب اطلاعات در رابطه با طولانی‌ترین غار نمکی جهان هستید و یا قصد سفر به قشم را دارید در ادامه با ما همراه باشید.
 
طولانی‌ترین غار نمکی جهان کجاست؟
همان‌طور که در مقدمه اشاره کردیم جزیره قشم مملوء از جاذبه‌های گردشگری است و طولانی‌ترین غار نمکی جهان نیز در این جزیره قرار دارد.
طولانی‌ترین غار نمکی جهان که غار نمکدان نام دارد در ۹۰ کیلومتری شهر قشم و ارتفاع ۲۳۷ متری از سطح دریا واقع‌ شده است، اگر از علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی هستید در سفر به قشم بازدید از این غار را فراموش نکنید، وجود آب در کف غار و رطوبت هوای جزیره باعث شده که ساخت قندیل‌ها همواره ادامه داشته باشد و صحنه‌های بسیار زیبایی در این غار به وجود آمده است، بعلاوه در برخی از نقاط غار حوضچه‌هایی وجود دارد که آب موجود در آن‌ها صحنه‌های مختلف را منعکس کرده و تصاویر زیبایی خلق می‌کند.
 
غار نمکدان قشم و خاصیت دارویی نمک
یکی از مهم‌ترین دلایل اهمیت غار نمکدان برای جزیره قشم، خاصیت دارویی نمک‌های موجود در این غار هست، مطالعات مختلف نشان داده است این نمک‌ها خاصیت دارویی دارند، در ترکیبات نمک این غار منیزیم وجود دارد به همین جهت نیز این نمک‌ها از نظر پزشکی فواید بسیاری دارند به‌گونه‌ای که ورزشکاران این نمک‌ها را به‌صورت کپسول مصرف می‌کنند، شاید برایتان جالب باشد که بدانید سن نمک‌های موجود در طولانی‌ترین غار نمک جهان به بیش از ۵۷۰ میلیون سال پیش و دوره کامبرین بازمی‌گردد.
  
 
ماجرای کشف طولانی‌ترین غار نمکی جهان در قشم
نمک درگذشته‌های بسیار دور به‌صورت یک‌لایه روی زمین قرار داشتند، با گذشت زمان این لایه نمکی به دلایل علمی مختلف نظیر خواص و چگالی نمک، سنگ‌های موجود در لایه‌های بالاتر را کنار زده و به لایه‌های رویی رسیدند، غار نمکدان قشم نیز به همین شکل به وجود آمده است و اما داستان کشف این غار به سال‌ها قبل و زمانی که سه تن از محققان جمهوری چک تصمیم به تحقیق در رابطه با قدمت این غار گرفتند، بازمی‌گردد، محققان طی بررسی‌های خود حدود ۶۶۰۰ متر در داخل غار پیشروی کردند این طول در مقایسه با سایر غارهای نمک موجود در جهان بسیار زیاد است، ولی باید بدانید که این مقدار تنها بخش‌های قابل‌ دسترس غار می‌باشند و کسی نمی‌داند که این غار چقدر طول دارد.
شاید برایتان جالب باشد که این غار به غار سه مرد برهنه نیز معروف است دلیل این نام‌گذاری این است که کاشفان غار به‌منظور عبور از مناطق صعب‌العبور و همچنین دریاچه‌های آب‌نمک ناگزیر به درآوردن لباس‌های خود می‌شدند تا آب‌نمک مانع از فعالیت آن‌ها نشود.
 
 
 بازدید از غار نمکدان قشم
همان‌طور که می‌دانید غار نمکدان امروزه یکی از جاذبه‌های گردشگری موجود در جزیره قشم به شمار می‌آید و شما می‌توانید در سفر با تور قشم لحظه آخر از این غار زیبا و شگفت‌انگیز بازدید به عمل بیاورید، برای بازدید از این غار باید به سمت فرودگاه جزیره که در بخش غربی واقع‌ شده، بروید. پس از رد کردن فرودگاه نیز باید حدود ۶۰ کیلومتر رانندگی کنید تا به جاده شوسه وارد شوید، ۲۳ کیلومتر رانندگی در جاده شوسه شما را به دهانه طولانی‌ترین غار نمکی جهان می‌رساند.
به دلیل وجود دریاچه‌های آب‌نمک و همچنین بخش‌ها صعب‌العبور موجود در داخل غار بهتر است که به همراه یک راهنمای آشنا به غار سفر کنید، اگر با تور قشم لحظه آخری سفر کنید می‌توانید از تور لیدر بخواهید که در سفر به قشم برنامه بازدید از غار نمکدان را در برنامه‌هایتان قرار دهد.
 
سخن آخر

همان‌طور که می‌دانید کشورمان در حال حاضر درگیر ویروس کرونا هست و برگزاری تورهای قشم به‌تازگی از سر گرفته‌ شده، اگر قصد دارید مسافرین این تورها باشید باید رعایت موازین بهداشتی در طول سفر را رعایت نمایید، در غیر این صورت ممکن است در معرض بیماری کرونا قرار بگیرید، برای اطلاع از اینکه چگونه در سفر کرونا نگیریم، می‌توانید مقاله مربوطه را در سایت لحظه آخر مطالعه کنید، همچنین در این صفحه می‌توانید لیستی از تورهای قشم لحظه آخر را با ارزان‌ترین قیمت را مشاهده نمایید. امیدواریم این متن اطلاعاتی در رابطه با طولانی‌ترین غار جهان در اختیارتان قرار داده باشد و این اطلاعات در سفر به جزیره زیبای قشم برایتان مفید واقع شود. 

مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi