رحیم یعقوب زاده رئیس مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران در همایش ملی کاروان سراهای ایران: بازبینی نقش کاروانسراها یکی از راه‌های بازرگانی مهم دنیا در جهت توسعه گردشگری پایدار
چهار شنبه 6 اسفند 1399 بازدید: 252

 

یعقوب زاده بررسی ضرورت توجه و بازبینی نقش کاروانسراها و باززنده‌سازی کارکردهای مختلف آن در جهت توسعه پایدار را بعنوان یکی از راه‌های بازرگانی مهم دنیا در جهت توسعه گردشگری پایدار دانست .
به گزارش روابط عمومی مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران(ISTTA)، صبح امروز همایش ملی کاروان سراهای ایران(گذشته, حال, آینده) توسط موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران با مشارکت مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران در موزه ملی ایران و در پانل های تخصصی چهارگانه برگزار شد.
در مراسم افتتاحیه این همایش رحیم یعقوب زاده رئیس مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران به عنوان سخنران در ابتدا به شرح مختصری از نقش کاروانسراها پرداخت و گفت: کاروانسراها از آثار تاریخی دیدنی و مهم ایران هستند که روزگاری محل استراحت و نفس‌تازه‌کردن کاروان هایی بودند که پس از ساعت‌ها پیاده‌روی به این محل پناه می‌بردند، اسب‌هایشان را در اسطبل‌های کاروانسرا جا می‌دادند و خود هم آب و غذایی خورده و مدتی را آسوده خاطر می‌گذرانند. 
 وی در ادامه به بررسی نقش کاروانسراها در توسعۀ گردشگری فرهنگی پرداخت و گفت: کاروانسرا به لحاظ تاریخی محمل استراحت و تأمین‌کننده امنیت و آسایش کاروانیان بوده است. نقش کاروانسرا در توسعه راه‌ها و تجارت در دوران کهن بر کسی پوشیده نیست و کارکردهای مختلفش تا حوالی دوران ما زنده و پویا بوده است. 
یعقوب زاده گفت: میراث تاریخی از دوره‌های مختلف و نشانه امنیت و بلوغ حاکمیت و تسلطش بر راه‌ها و مدیریت تجارت و سفرهای مردمان سرزمین است و همچنین حاوی نوعی از عماری نگرش‌های گوناگون به ساخت چنین بناهایی نیز می‌باشد. 
یعقوب زاده بررسی ضرورت توجه و بازبینی نقش کاروانسراها در حال حاضر و باززنده‌سازی کارکردهای مختلف آن در جهت توسعه پایدار را مهم برشمرد و افزود پرزنت‌کردن آنها در طرح‌های جامع گردشگری آمایشی و ارائه راهکارهایی برای بازنده‌سازی این میراث تاریخی کشور به ویژه کاروانسرای سنگی اهوان سمنان بعنوان یکی از راه‌های بازرگانی مهم دنیا در جهت توسعه گردشگری پایدار است که باز زنده‌سازی و تغییر کاربری کاروانسراها یکی از روش‌ها جهت برقراری رابطه معنادار بین گردشگری کاروانسرا و توسعۀ پایدار است.
رئیس مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران با توجه به قدمت چند هزار ساله ساخت کاروانسرا در ایران، این سازه‌های اقامتی را به‌عنوان الگویی برای ساخت هتل‌های امروزی با رویکرد تلفیق معماری بومی‌سنتی‌ با معماری مدرن مورد توجه قرار داد و یادآور شد:  الگوگیری از آن ها بی‌شک منجر به خلق اقامتگاه‌هایی بومی‌سازی شده و قابل رقابت با نمونه‌های غربی اما با بهره‌گیری از معماری اصیل ایرانی، خواهند شد؛ چراکه رویکرد گردشگری در ایران گردشگری فرهنگی است و بسیاری از گردشگران ورودی به کشور را گردشگران فرهنگی تشکیل می‌دهند که علاوه‌بر هتل‌های لوکس و مدرن، قطعا اقامت در هتل‌هایی با برخورداری از طراحی بومی مانند کاروانسرا می‌تواند برای آنان جذاب باشد. 
مدرس دانشگاه در پایان راهبردهای اجرایی استفاده بهینه از کاروانسراها در توسعه گردشگری فرهنگی ر اعنوان کرد که به شرح زیر می باشد:
برنامه‌ریزی بهینه برای استفاده از پتانسل مسیر جاده ابریشم در ایران که از تعدادی از استان‌های کشور نظیر خراسان‌رضوی، سمنان، تهران، البرز، قزوین، همدان، کرمانشاه، زنجان، آذربایجان‌شرقی و آذربایجان‌ غربی می‌گذرد. 
استفاده از کاروانسراهای موجود برای نمایش و عرضه همه مظاهر بومی آن منطقه
بازسازی و احیای این کاروانسراها با استفاده از توان بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران این بخش تا این مسئله موجب به پیوند حوزه گردشگری با میراث فرهنگی شود.
مرمت و بازسازی و تبدیل کاروانسراهای قدیمی به هتل و اقامتگاه‌های بوم‌گردی
 توسعه کاروانسراها موجب کم‌شدن تهدیدات ناشی از تخریب میراث فرهنگی کشور است و موجب گسترش صنعت پذیرایی از طریق احیا، مرمت و بهره‌برداری از بناهای تاریخی از طریق سرمایه‌گذاری بخش‌ خصوصی می‌شود.
برگزاری اردوهای ویژه قشرهای مختلف اجتماعی مانند اردوهای دانشجویی  به مقصد کاروانسراها به ویژه برگزاری اردو برای دانشجویان رشته‌های مرمت، استان‌شناسی، هنر، تاریخ و. ...  
استفاده از کاروانسراهای شهری در داخل شهر‌ها به‌عنوان فرهنگسراها و اماکن فرهنگی و گالری‌های هنری و. .. 
اجرای برنامه‌های دانشگاهی و کارگاه‌های علمی ملی و بین‌المللی با موضوعات گردشگری در محل کاروانسراها؛ چراکه بازدید از نمونه‌های کاروانسرای پارسی می‌تواند تجربه‌ای جذاب و منحصر به فرد در درک تاریخ، هنر و معماری ایرانی باشد. کاروانسراهای ایرانی نمادهایی از سازگاری با اقلیم هستند. این بناها تمامی نیازهای مسافران را برآورده کرده و با استفاده از مصالح و نیروهای بومی ساخته می‌شده اند.
استفاده از موضوع کاروانسراها در برندسازی گردشگری و نماد هویتی اقوام و مناطق مختلف
مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi