ایران پیشرو در گردشگری سلامت
شنبه 23 اسفند 1399 بازدید: 1093

 صنعت گردشگری یا Tourism Industry یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی کشورها در جهان و گردشگری سلامت، یکی از زیرشاخه‌های آن است.

به گزارش مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران (ISTTA) به نقل از ایسنا، بنابراعلام لیانا پرواز، گردشگری سلامت راهی برای جذب گردشگران با هدف ارائه خدمات درمانی و پزشکی است. این هدف به کمک قوانین راه‌گشا در حوزه گردشگری کشورها از جمله اعطای ویزای درمانی میسر می‌شود.

 
کشور ایران به واسطه پیشرفت در علوم پزشکی و نزدیکی به کشورهای نه چندان توسعه‌یافته (از لحاظ پزشکی) ولی ثروتمند حوزه خلیج فارس و منطقه، مناسب ترین گزینه خاورمیانه به شمار می‌رود. در این متن سعی بر آن است که همه چیز در مورد ویزای درمانی ایران به شما عزیزان ارائه شود.
 
انواع توریزم سلامت
 
گردشگری سلامت فقط به ارائه خدمات پزشکی و جراحی محدود نیست. بلکه دایره وسیعی از فعالیت‌های درمانی را که باعث بهبود شرایط جسمی و روحی بیمار می‌شود، دربرمی‌گیرد.
 
برای مثال بسیاری از کشورها که از نظر دانش و تجهیزات پزشکی هم پیشرفته نیستند، توانسته‌اند از طریق ارائه خدمات طبیعت‌درمانی در جذب گردشگران سلامت موفق باشند. در ادامه با انواع توریزم سلامت آشنا می‌شویم.
 
گردشگری پزشکی
 
گردشگری پزشکی (Medical Tourism) نوع رایج جذب گردشگران سلامت است. در این نوع از توریزم، گردشگران با هدف دریافت خدمات پزشکی تخصصی در مراکز پیشرفته درمانی به کشوری دیگر می‌روند. تجهیزات پیشرفته بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، هزینه پایین معالجه و درمان و... از امتیازهای کشورها در جذب گردشگران در این نوع از توریزم به شمار می‌آید.
 
گردشگری طبیعت‌ درمانی
 
نیت بسیاری از گردشگران سلامت در سفر به کشورهای مقصد، استفاده از منابع و خدمات درمانی طبیعی است. به نوع از گردشگری که با نظارت پزشک همراه است، گردشگری طبیعت درمانی (Curative Tourism) می‌گویند.
 
استفاده از خدمات درمانی طبیعی در دریاچه‌های نمک، چشمه‌های آب گرم طبیعی، نور آفتاب در کشورهای گرمسیر، ماساژ طبی و ... بعضی از روش‌های درمانی در گردشگری طبیعت‌درمانی است.
 
گردشگری تندرستی
 
دوری از استرس و هیجان‌های روزمره، بهره‌مندی از طبیعت زیبا، آرام و شفابخش، تجدید قوای جسمی و روحی و دستیابی به شادی و آرامش درونی، نیت اصلی گردشگران در گردشگری تندرستی (Wellness Tourism) است. افراد علاقمند به این نوع از گردشگری عموما به بیماری خاصی مبتلا نیستند و خدمات گردشگری تندرستی را بدون مداخله پزشک دریافت می‌کنند.
 
توریزم پزشکی در ایران
 
کشور ایران در سال‌های اخیر توانسته است رتبه دهم را در زمینه گردشگری پزشکی به دست آورد. برسی‌ها نشان می‌دهد نظام پزشکی و سلامت در ایران توانایی جذب سالانه یک میلیون گردشگر را دارد.
 
کارگزاران گردشگری پزشکی در ایران در حال تلاش برای ارتقای ظرفیت‌ها و امکانات برای تحقق این امر هستند. سازمان‌های کارگزار توریزم پزشکی در ایران، سه نهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و وزارت امور خارجه هستند.
 
مزایای گردشگری سلامت در ایران
 
تاریخ دانش پزشکی در ایران به حدود سه هزار سال قبل می‌رسد و در دوران معاصر نیز پیشرفت‌های علم پزشکی در ایران خیره‌کننده بوده است. در حال حاضر در ایران در حدود ۱۰۰ مرکز تحقیقاتی در زمینه تولید سلول‌های بنیادی، تولید غضروف مصنوعی، سلول‌های کبدی، درمان انواع سرطان و ناهنجاری‌های استخوان فعال هستند.
 
رتبه ایران در زمینه پیوند اعضای بدن در جهان تک‌رقمی است و در حدود ۸۰ مرکز پیوند اعضا در ایران فعال هستند. همچنین پژوهشکده رویان، یک مرکز علمی شناخته‌شده و معروف در سطح دنیا در تولید دانش و فناوری‌های باروری مصنوعی، سلول‌های بنیادی، ترمیم چشم و تولید نای مصنوعی به شمار می‌رود. برخی دیگر از مزایای گردشگری سلامت در ایران عبارتند از:
 
مقرون به صرفه بودن خدمات
 
امکانات پزشکی هم‌رده با کلاس جهانی
 
وجود جراحان مجرب
 
خدمات سریع و در دسترس
 
وجود روش‌های جایگزین و طب سنتی
 
 
ویزای نوع T؛ ویزای درمانی ایران
 
 
در هر کشوری صدور ویزا قوانین خاص خود را دارد. در ایران ۱۲ نوع ویزا برای متقاضیان روادید صادر می‌شود. ویزای نوع T یا ویزای درمانی یکی از انواع آن‌ها است. گسترش صنعت گردشگری سلامت در ایران و وجود خدمات مناسب پزشکی، موجب افزایش چشمگیر تقاضا برای صدور این نوع از ویزا شده است. ویزای T برای آن دسته از اتباع خارجی صادر می‌شود که به دنبال دریافت انواع گوناگون خدمات در زمینه‌های درمان، زیبایی و سلامت هستند.
 
ثبت درخواست صدور ویزای درمانی
 
برای صدور ویزای درمانی ایران، باید فردی به عنوان بیمار یا همراه بیمار با مراجعه مستقیم یا از طریق یکی از شرکت‌های تخصصی گردشگری سلامت، تقاضای ویزا را در سامانه روادید الکترونیک وزارت خارجه ثبت کند.
 
آژانس خدمات مسافرت هوایی و جهانگری لیانا پرواز این افتخار را دارد که به عنوان یکی از شرکت‌های تسهیل‌گر گردشگری سلامت، خدمات ثبت درخواست صدور ویزای درمانی را برای متقاضیان انجام می‌دهد.
 
بیمارستان‌های دارای مجوز IPD
 
دریافت مجوز (IPD (International Patient Department برای جذب و پذیرش گردشگران سلامت امری اجباری است. در واقع شرط نخست برای موافقت با صدور ویزای درمانی ایران، دریافت پذیرش از یکی از بیمارستان‌های دارای مجوز بین‌المللی IPD است. زیرا در زمان ثبت درخواست صدور ویزای درمانی ایران، ارائه سند اثبات این پذیرش ضرورت دارد.
 
دریافت پذیرش از بیمارستان‌های دارای مجوز IPD یکی از خدمات شرکت‌های تسهیل‌گر گردشگری سلامت از جمله شرکت گردشگری لیانا پرواز است. در حال حاضر بیش از هشتاد بیمارستان در سراسر کشور مجوز IPD را به گردشگران سلامت و شرکت‌های تسهیل‌گر ارائه می‌کنند. بعضی از بیمارستان‌های دارای مجوز IPD در ایران عبارتند از:
 
بیمارستان عرفان تهران
 
بیمارستان جم تهران
 
بیمارستان آتیه تهران
 
بیمارستان شریعتی تهران
 
مرکز قلب تهران
 
بیمارستان قائم گیلان
 
بیمارستان آریا گیلان
 
بیمارستان تخت جمشید کرج
 
بیمارستان نور کرج
 
بیمارستان امام رضا (ع) مشهد
 
بیمارستان بوعلی همدان
 
بیمارستان اردیبهشت شیراز
 
بیمارستان امام علی(ع) کرمانشاه
 
بیمارستان مهرگان کرمان
 
بیمارستان آپادانا اهواز
 
مدارک لازم برای دریافت ویزای درمانی
 
پس از دریافت پذیرش از بیمارستان‌های دارای مجوز IPD با ارائه سند این پذیرش و ثبت مشخصات کامل بیمار، همراهان و میزبانان او در فرم ثبت درخواست ویزای درمانی ایران، بررسی‌های لازم از سوی نهادهای مربوطه انجام می‌شود. نهایتا در صورت موافقت مراجع ذی صلاح، این ویزا صادر می‌شود.
 
خدمات تور سلامت در ایران
 
تور سلامت یا تور درمانی medical tour یکی از انواع خدمات گردشگری است که از سوی شرکت‌های تسهیل‌گر گردشگری سلامت به بیماران متقاضی درمان در ایران ارائه می‌شود.
 
این شرکت‌ها بر مبنای ضوابط خدمات عمومی تور سلامت و خدمات اختصاصی شرکت، خدمات گوناگونی را برای گردشگران سلامت در نظر می‌گیرند. برای مثال بر اساس تسهیلات ویزای درمانی، یک نفر به عنوان همراه بیمار می‌تواند با این ویزا وارد کشور شود
 برخی شرکت های حوزه گردشگری و پرواز به عنوان شرکت تسهیل‌گر خدمات گردشگری سلامت خود، خدمات گوناگونی برای شما در نظر گرفته شده است. این شرکت تمامی هماهنگی‌های لازم با بیمارستان در خصوص متخصصان، هماهنگی با بخش‌های پزشکی و درمانی، تجهیزات پزشکی مورد نیاز و حضور در اتاق VIP بیمارستان را در قالب قواعد مجوز IPD و ارائه پکیج درمانی برای شما انجام می‌دهد.
 
از دیگر خدمات این قبیل شرکت ها برای گردشگران سلامت، انجام ترانسفر فرودگاهی و انتقال بیمار و همراه به بیمارستان، در نظر گرفتن بهترین خدمات اقامتی برای بیماران و همراهان آن‌ها متناسب با وضعیت بیمار و ارائه کارت بانکی، سیم‌کارت ایرانی و مترجم برای تمامی بیماران تمام ملیت‌ها است.
مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi