در چهارمین رویداد پانزدهمین جشنواره ملی خلیج فارس مطرح شد: در جام جهانی 2020 قطر باید تهدید را به فرصت تبدیل کنیم
چهار شنبه 8 دی 1400 بازدید: 653

چهارمین رویداد پانزدهمین جشنواره ملی خلیج‌فارس در قالب نشست تخصصی "نقش کنشگران اجتماعی در پاسداشت نام خلیج فارس" در نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاد دانشگاهی برگزار و در آن آسیب‌ها و فرصت‌هایی که در میزبانی قطر از جام جهانی فوتبال در حاشیه خلیج‌فارس برای ایران خواهد داشت، بررسی شد.


به گزارش مرکز گردشگری علمی – فرهنگی دانشجویان ایران وابسته به سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی، هم‌زمان با برگزاری نمایشگاه دستاوردها و توانمندی‌های جهاددانشگاهی چهارمین رویداد پانزدهمین جشنواره ملی خلیج‌فارس در قالب نشست تخصصی با موضوع "نقش کنشگران اجتماعی در پاسداشت نام خلیج فارس" توسط مرکز گردشگری علمی – فرهنگی دانشجویان ایران برگزار شد.

این نشست با حضور روزبه پارساپور، مدیرعامل مرکز مطالعات خلیج فارس،‌ سومین روز نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاد دانشگاهی برگزار شد.

پارساپور در این نشست با اشاره به برخی فعالیت‌های صورت گرفته از سوی مرکز مطالعات خلیج فارس، گفت:‌ این مجموعه تا جایی که توانسته با نهادها و سازمان‌های ملی و بین‌‌المللی همکاری کرده تا شاید بتواند نام خلیج فارس را یادآوری کند.

وی با اشاره به نگاه متفاوت کشورهای شمال و جنوب خلیج فارس هر کدام از دید خود به آن نگاه می‌کنند گفت: نگاه کشورهای اطراف خلیج فارس به آن مبتنی بر یک نگاه بومی است، چنین روندی مطلوب نیست چرا که دیوارکشی و جبهه‌بندی بین جنوب و شمال انجام می‌‌دهد در صورتی که در گذشته اینگونه نبوده است؛‌ در گذشته شاهد بوده‌ایم خانواده ایرانی برای حضور در یک مراسم عروسی صبح به قطر می‌رفته و بعدازظهر هم بر می‌‌گشته است. در واقع دو طرف خلیج فارس در گذشته یکی بوده و مردم از حاکمیت و دولت‌ها پیشروتر بوده‌اند.

باید مرزبندی بین شمال و جنوب خلیج‌فارس را از بین ببریم

مدیرعامل مرکز مطالعات خلیج فارس در ادامه با اشاره به اختلافات بین شمال و جنوب خلیج فارس افزود: ایران در شمال خلیج فارس به سمت خود نگاه می‌کند و جنوب نیز به سمت خود؛ باید به هر نحوی که شده است این مرزبندی‌ها را از بین ببریم. فعالان و کنشگران مردمی در این زمینه می‌توانند نقش‌آفرینی کنند، این نقش‌آفرینی می‌تواند از طریق دعوت از نخبگان کشورهای عربی و یکپارچه‌سازی دیدگاه‌ها صورت بگیرد.


نیازمند حذف نگاه ژئوپولتیکی و ایدئولوژیکی به خلیج فارس هستیم

پارساپور در ادامه بیان کرد: تا اختلافات بین کشورهای شمال و جنوب خلیج فارس برداشته نشود، این مشکلات خواهد بود. در حال حاضر نگاه ژئوپولتیکی و ایدئولوژیکی به خلیج فارس وجود دارد و تا این نگاه از بین نرود، نمی‌توان به از بین رفتن اختلافات و حل مشکلات امیدوار بود.

وی افزود: اخیراً نیز پای رژیم صهیونیستی به این منطقه باز شده و همه اینها شرایط را به ضرر ایران خواهد کرد. بنابراین ما باید پیشقدم شویم و کشورهای عربی را به ایران دعوت کنیم. در حال حاضر، اقتصاد جنوب خلیج فارس بیش از ۱,۷ تریلیون دلار است و سؤال این است که چرا ما نباید از این بازار اقتصادی استفاده کنیم. اگر همگرایی ایجاد شود، می‌توانیم از این همگرایی برای معیشت خانواده‌ها نیز بهره ببریم.

در جام جهانی 2020 قطر باید تهدید را به فرصت تبدیل کنیم

پارساپور در بخش دیگری از صحبت‌های خود به برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ به میزبانی کشور قطر اشاره و بیان کرد: هشت سال قبل متن استراتژی جام جهانی قطر را مورد مطالعه قرار دادیم، یکی از بندهای این استراتژی، تبدیل کردن فرصت جام جهانی به اهرمی برای نشان دادن هویت ملی و فرهنگی قطر به دنیا بوده است. این ممکن است برای ایران یک خطر باشد به همین دلیل هشت سال قبل پیشنهاد دادیم از فرصت برگزاری جام جهانی در قطر بهره‌بردای‌هایی صورت بگیرد اما متأسفانه توجهی به این قضیه نشد.

وی در ادامه به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی اکسپو در کشور امارات اشاره و بیان کرد: همین رویداد باعث شده تا در دو ماه بیش از هشت میلیون نفر از امارات بازدید کنند. این فرصتی برای ایران هم هست تا با نزدیک شدن به این کشورها، نظرات خود را اعمال کند. ما نتوانستیم از فرصت اکسپو استفاده کنیم، اگر در جام جهانی قطر هم نتوانیم تهدید را تبدیل به فرصت کنیم، به ضرر ما تمام خواهد شد.

پارساپور ادامه داد: امیدوارم در فرصت باقیمانده زمینه‌ای فراهم شود و از افراد و دیدگاه‌ها و نظرات نخبگان این حوزه استفاده کنند تا بتوانیم تهدید جام جهانی قطر را تبدیل به یک فرصت کنیم.

از بهره‌برداری جزایر طبیعی خلیج فارس غافل مانده‌ایم

مدیرعامل مرکز مطالعات خلیج فارس در ادامه صحبت‌های خود اظهار کرد: ایران در خلیج فارس ۳۰ جزیره دارد که فقط جزایر قشم و کیش مورد بهره‌برداری گردشگری قرار گرفته و سایر جزایر آن در این حوزه مورد استفاده قرار نگرفته است. اعتراضات بسیار زیادی به این موضع داشتیم که چرا از این جزایر برای ساخت آکواریوم‌ها و پارک‌های دریایی استفاده نمی‌شود.

پارساپور افزود: در حالی ایران از جزایر طبیعی خود استفاده نمی‌کند که امارات و قطر در حال ساخت جزایر مصنوعی برای توسعه گردشگری خود هستند. در حال حاضر کشورهای ترکیه، عربستان و امارات بیشترین میزان ورودی گردشگر را دارند و ایران نیز در این میان رتبه چهارم را دارد. بیشترین گردشگران ایرانی از کشورهای آذربایجان و عراق که کشورهای محدودی هستند، است. اگر ابعاد کار را افزایش دهیم و گردشگرانی از کشورهایی همچون ژاپن، چین، هند و .. را جذب کنیم، شرایط به سود ایران رقم خواهد خورد.

وی با اشاره به اینکه نیازمند پژوهش و تحقیق در بحث ساخت جزایر مصنوعی هستیم اظهار کرد: ساخت جزایر مصنوعی از سوی کشورهای جنوب خلیج فارس باعث شده تا اهداف گردشگرانه این کشورها توسعه پیدا کند و علاوه بر آن شاهد افزایش خاک این کشورها نیز باشیم.

ساخت جزایر مصنوعی، موجب آسیب‌ به اکوسیستم خلیج فارس می‌شود

پارساپور با اشاره به اینکه ساخت جزایر مصنوعی، آسیب‌زدن به اکوسیستم خلیج فارس را به دنبال دارد، به برخی دیگر از آسیب‌های زیست محیطی خلیج فارس اشاره و اظهار کرد: بحث فاضلاب صنعتی، استفاده از سیستم‌های آب شیرین‌کن و پس دادن نمک به دریا، حضور ناوگان دریایی آمریکا در منطقه و آلودگی‌های ناشی از آن و بسیاری موارد دیگر باعث شده تا منطقه خلیج فارس به آلوده‌ترین منطقه دریایی جهان تبدیل شود.

*رویدادهای پانزدهمین جشنواره ملی خلیج‌فارس توسط مرکز گردشگری علمی – فرهنگی دانشجویان ایران با همکاری برخی از واحدهای جهاددانشگاهی از آبان‌ماه سال 1400  آغاز و اختتامیه آن همزمان با روز ملی خلیج فارس در اردیبهشت ماه 1401 برگزار خواهد شد.

 

 

گالری تصاویر
1
2
3
4
5
-
مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi