دکتر محمدرضا مجیدی دبیرکل مجمع مجالس آسیایی(APA) در بازید از غرفه مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران: برای مراکز مختلف جهاددانشگاهی همچون مرکز گردشگری باید یک پیوست بین‌الملل تعریف شود
شنبه 11 دی 1400 بازدید: 578

به گزارش مرکز گردشگری علمی – فرهنگی دانشجویان ایران وابسته به سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی، دکتر محمدرضا مجیدی دبیر مجمع مجالس آسیایی در نمایشگاه دستاوردها و توانمندی‌های جهاددانشگاهی از غرفه مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران بازدید کرد.
مجیدی در این بازدید ضمن اشاره به توانایی جهاددانشگاهی در ارائه مصداق ما می‌توانیم گفـت: این نمایشگاه توانسته بخشی از دستاوردها و توانایی‌های چهار دهه گذشته جهاددانشگاهی را به نمایش بگذارد و یکی از مصادیق ما می‌توانیم را در عرصه‌های مختلف به‌ویژه در حوزه فناوری، علمی و آموزشی و فرهنگی بروز دهد.

وی در ادامه با تأکید بر حوزه دیپلماسی علمی و فناوری گفت: قطعا یکی از حوزه‌هایی که باید جامعه علمی کشور به ویژه حوزه‌های تولید دانش و فناوری به آن توجه کنند، حوزه دیپلماسی علمی و فناوری است. باید پا را از مرزها فراتر گذاشت، در منطقه آسیا و جهان خود را عرضه کرد و رقبا و زمینه‌های همکاری مشترک در آسیا و جهان را جستجو کرد.
مجیدی خاطرنشان کرد: الان به درجه ای رسیدیم که اگر حوزه های اجرایی و بهره بردار کشور به توان ملی توجه کنند و در رقابت بین داخلی و خارجی ساخت ایران را مورد توجه قرار بدهند و از سویی تولیدکنندگان ما نیز با نگاه به کلاس جهانی بتوانند تولیدات خود را رقابت‌پذیر کنند، قطعا این تلاش‌ها در عرصه کار و عرضه در آسیا و جهان جای فراوانی دارد.
دبیرکل مجمع مجالس آسیایی با اشاره به فعالیت این مجمع در جهت افزایش همکاری‌های مناطق مختلف آسیا به ویژه شرق و غرب آسیا افزود: شرق آسیا صاحب تکنولوژیست و غرب آسیا دارای منابع فراوان انرژی و بازار مواد خام است؛ لذا باتوجه به ظرفیت‌هایی کشوری مثل ایران که علاوه بر اینها، صاحب فناوریست و از حوزه‌های نوپا در این عرصه هست، می‌توان گفت ضعف عمده ما در حوزه دیپلماسی فناوریست که امید است هم متولیان امر به طور مستقیم و هم دستگاه‌هایی که در این حوزه همکاری دارند همچون دستگاه دیپلماسی و نیز مراکز علمی و دانشگاهی بتوانند ارتباطات بین‌المللی خود، رفت و آمدها، عرضه‌ها، تبادل‌ها و کسب دانش را افزایش دهند.

درب‌های تبادل را نباید بست/ تولید داخل با کلاس جهانی
 مجیدی ضمن تأکید بر تولیدات داخل افزود: می بایست با توجه به بحث ما می توانیم وارد بازار شویم و از آن طرف نیز درب تبادل را باز بگذاریم؛ تولیدات باید اصل ساخت داخل باشد ولی کلاس تولیدات جهانی. تولیداتمان باید فراتر از رفع نیاز هشتاد میلیون ایرانی باشد؛ باید بازارهای 500 و 600 میلیونی منطقه آسیا را جست‌وجو کنیم و به نظر می‌رسد اگر فعالیت‌های جهاددانشگاهی براساس این سرفصل قرار بگیرد قائدتاً فرصتهای بسیار خوبی پیش روی آنچه که امروز بخشی از دستاوردهای جهاددانشگاهی را دیدیم وجود دارد.
مجیدی در پاسخ به این سوال که آیا دانشجوی آسیای شرقی جهت عرضه بهتر این دستاوردها می‌تواند با آسیای غرب ارتباط بیشتری بگیرد، گفت: در دوران دانشجویی هر دانشجوی ایرانی را سفیر فرهنگ و تمدن می‌دانند که به راحتی در قالب دیپلماسی عمومی و دیپلماسی فرهنگی می‌تواند پیام آور این فرهنگ و تمدن باشد. در حوزه علم و فناوری نیز همینطور است. شاید چهار دهه پیش نمی‌توانستیم این حرف را بزنیم ولی الان آنچه که در بخشی از توانایی‌های جهاددانشگاهی در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است اگر پیوستی به نام دیپلماسی علم و فناوری داشته باشد آحاد دانشجویان می‌توانند نه تنها در آسیا بلکه در جهان در شبکه‌های علمی قرار بگیرند و آن را معرفی کنند و زیرساختهای همکاری های علم و فناوری را فراهم کنند.

مراکز مختلف جهاددانشگاهی همچون مرکز گردشگری باید یک پیوست  بین‌الملل تعریف شود/ جهانی اندیشیدن و محلی عمل کردن
دبیر مجمع مجالس آسیایی با اشاره به ظرفیت‌های جهاددانشگاهی در حوزه های مختلف همچون سازمان دانشجویان و مرکز گردشگری به لزوم تعریف پیوست بین الملل به این مراکز تاکید کرد و افزود: متاسفانه نگاه ما به درون اضافه‌بر سازمان بوده است. باید دروازه ها و پنجره‌ها را باز کنیم و با اتکا به توان داخلی که برخی از این محصولات دقیقا رقابت می‌کند با تولیدات خارج رقابت کنیم.
وی افزود:  باید علاوه بر توجه به توان ایرانی از کلاس تولیدات جهانی عقب نمانیم؛ کلاس تولیدات ما باید فراملی و جهانی باشد؛ جهانی بیندیشیدیم و محلی عمل کنیم تا ورود به بازارهای جهانی سخت نشود.


 

گالری تصاویر
-
-
مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi