بازدید غلامرضا نوری قزلجه؛ عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی از غرفه مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
شنبه 11 دی 1400 بازدید: 432


به گزارش مرکز گردشگری علمی – فرهنگی دانشجویان ایران وابسته به سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی، غلامرضا نوری قزلجه؛ عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاد‌دانشگاهی به عنوان میهمان ویژه این مرکز طی بازدید از غرفه مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران به اهمیت گردشگری کشاورزی تأکید کرد.
قزلجه درباره نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاد‌دانشگاهی اظهار خوشایندی کرد و گفت: امروز در نمایشگاه موارد جدید و قابل توجهی را مشاهده کردیم. به نظر می آید آنچه که در کشور برای رشد اقتصادی لازم داریم، بیشتر از همه بهره‌وری، نوآوری و فناوری‌های نوین در تمامی حوزه‌ها است؛ منتهی در حوزه های اقتصادی خیلی ضروری‌تر است. خوشبختانه آنچه که در این نمایشگاه دیدیم بیانگر این توانایی بود. تکمیل زنجیره هایی بود که ما برای تکمیل زنجیره تولید خصوصا در حوزه کشاورزی، دامپروری، شیلات و سبزی و صیفی جات در کشور نیاز داریم.

شروع مسیر تولید در کشور منافع اقتصادی را به دنبال دارد
وی افزود: در خوداتکایی در حوزه اقتصادی، حلقه های ناقصی وجود دارد که خوشبختانه جهاددانشگاهی در حوزه های مختلف کشور کارهای خوبی را شروع کرده است که کمک بسیاری در پیشرفت اقتصادی و جهش و رشد قابل توجه در حوزه‎‌های کشاورزی، حوزه‌های صنعتی مثل نفت یا تجهیزات فرودگاهی، تجهیزات بندری و ...که ما را از وابستگی رها می کنند.
 عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه حتی شروع مسیر تولید در کشور منافع اقتصادی را به دنبال دارد گفت: وقتی در مسیر تولید قدم برمی داریم حتی اگر به مرحله رفع نیاز کامل هم نرسیم، همین شروع روی قیمتها در بازار اثر می‌گذارد و می بینیم که قیمت محصول وارداتی که برای تولید ماشین یا سایر تجهیزات در بازار حتی تا نصف هم کاهش پیدا می کند و درواقع شروع کار، منافع اقتصادی خود را به دنبال دارد.   

 ارتباط صنعت و دانشگاه باید به‌هم تنیده باشد / اردوهای علمی دانشجویی موثر بر این ارتباط
وی در پاسخ به این سوال که نقش دانشجویان در نوآوری و عرضه بازار چیست و سازمان دانشجویان به عنوان فراگیرترین تشکل دانشجویی در گام دوم انقلاب، چگونه می تواند این ارتباط را بیشتر کند و نقشی که مدنظر شماست را به آن جهت دهد گفت: دانشگاه و اساتید پیشگامان نوآوری و توسعه فناوری در کشور هستند و این اتفاق زمانی بهتر اتفاق خواهد افتاد که ارتباط صنعت و دانشگاه تنگ‌تر شود؛ یعنی حتما دانشگاه وارد عرصه صنعت بشود و ارتباط میان جامعه، دانشگاه  و صنعت به هم تنیده و مارپیچی باشد نه صرفا اداری، تک خطی و یک سویه مانند اردوهای دانشجویی و علمی مرکز گردشگری. نیازهای صنعت را دانشگاه تامین کند و منابع موردنیاز برای دانشگاه را صنعت تامین کند و اجتماع و اقتصاد از آن‌ها بهره‌برداری و استفاده کند و هم دیگر را پوشش بدهند تا در مسیر توسعه پایدار واقعی قرار بگیریم.
قزلجه در پاسخ به نحوه همکاری باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست سازمان دانشجویان با کمیسیون‌ مجلس گفت: در کمیسیون های مجلس سعی بر این است که از نظرات بخش خصوصی، دانشگاهیان و فعالان این حوزه استفاده شود همچون  ان‌جی‌او ها (سازمان های مردم نهاد) که می توانند با مجلس ارتباط بگیرند و زمینه های همکاری و مشورت خود را اعلام کنند.
داوطلبان می‌توانند پیشنهادات خود را جهت حذف یا اصلاح مباحثی که در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی مجلس مطرح می شود را به صورت مکتوب یا از طرق الکترونیکی پرتال مجلس و راهنمای مجلس ارسال کنند و یا به اعضای کمیسینون اعلام کنند و ما نیز نکاتی که در قانون‌گذاری می‌تواند مفید باشد را استفاده کنیم.

ان‌جی‌او ها به کمک محیط زیست بیایند/ افزایش مساحت جنگل‌ها در ترکیه به مدد ان‌جی‌او ها
عضو کمیسیون مجلس با ابراز نگرانی از وضعیت منابع آب و خاک در کشور اظهار کرد:. فرسایش خاک ایران، چهار برابر نرم جهانی است؛ در بحث آب نیز از حدود 85 درصد منابع تجدیدشونده استفاده می کنیم که بسیار خطرناک هستند و این مشکلات حل نمی‌شود جز با ورود ان‌جی‌او ها.  
وی با تأکید بر نقش مهم ان‌جی‌او ها در رفع مشکلات محیط زیست خاطرنشان کرد: این گروه مردم نهاد می توانند فرهنگ محیط زیست را در جامعه ترویج دهند و حاکمیت را برای رعایت قوانین تحت فشار قرار دهند.
او در پایان با اشاره به تعداد قابل ملاحظه باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست سازمان دانشجویان تأکید کرد: این گروه باید تاثیر بیشتری بر جامعه بگذارند و در جلساتی با این دانشجویان همراه بود و آنها را فعالتر کرد. برای مثال ترکیه تنها کشوری در جهان هست که افزایش مساحت جنگلها را داشته است و این به مدد ان‌جی‌او های آن بوده است که نقش مهمی را ایفا کرده اند.

 
 

مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi