واکاوی موانع توسعه گردشگري در روستاهای هدف گردشگری استان خراسان شمالی
یکشنبه 6 تیر 1395 بازدید: 3040

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران(ISTTA):

نویسندگان مقاله
محمداکبرپور ، محمداربابی
(تاریخ دریافت: 20/8/1394، تاریخ تصویب: 21/11/1394)
 

چکيده
هدف کلي اين تحقیق تحلیل موانع توسعه گردشگري روستايي و ارائه الگوي راهبردي مناسب در روستاهاي هدف گردشگري استان خراسان شمالي مي باشد. بنابراين به منظور رسيدن به اين مهم از دو روش مطالعات اسنادي و ميداني کمک گرفته شد و پس از تهيه کليات وچارچوب نظري تحقيق، به مطالعه و بررسي وضع موجود پرداخته شد. سه نوع پرسشنامه (ساکنان بومي، گردشگران و مسؤولان) جهت انجام اين تحقيق، طراحی شد که از طريق آزمون روايي (تاييد خبرگان) و پايايي (آزمون آلفاي کرونباخ) اعتبارسنجي گرديد و پس از تکميل به وسيله نرم افزار spss مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. آزمون فرضيه تحقيق بيانگر اين مطلب است که بین موانع آموزشی و فرهنگی و مشکلات مربوط به توسعه گردشگری همبستگی مثبت و معنادار نسبتاً قوی وجود دارد، که مطابق با آن افزایش موانع آموزشی و فرهنگی افزایش مشکلات توسعه گردشگری را به دنبال دارد. موانع و مشکلات زیست‌محیطی در جایگاه دوم و موانع زیربنایی به لحاظ اهمیت در جایگاه بعدی قرار می گیرد.
موانع بازاریابی و مدیریتی رابطه معنی داری با متغیر وابسته ندارند اما در تحلیل رگرسیون تاثیر افزایشی بر نارسایی های توسعه گردشگری دارند.
 بنابراین با انجام اقدامات لازم و فراهم کردن امکانات و خدمات برای رفع مشکلات از طريق برنامه ريزي و راهبردهاي مناسب از جمله تدوین برنامه‌های آموزشی، احیاء و توسعه زیرساخت های گردشگری روستاها و معرفی و شناساندن جاذبه‌ها و محصولات گردشگری روستاهای هدف مي توان در راستاي توسعه روستاهاي مورد نظر از منظر گردشگري گام برداشت.

واژگان كليدي‌: گردشگري، گردشگري روستايي، الگوي راهبردي، روستاي هدف گردشگري.

این مقاله برگرفته از فصلنامه میراث و گردشگری(سال اول، شماره اول، بهار 1395) می باشد.

جهت دریافت فایل PDF مقاله کلیک نمایید.
 

مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi