بی بی سی از خطر از بین رفتن عشایر ایرانی گزارش می دهد
سه شنبه 2 شهریور 1395 بازدید: 2410

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران (ISTTA) به نقل از دنیای اقتصاد، پاسکال مانرتس در این گزارش ضمن بیان تجربه سفر به جمع عشایر قشقایی ایران، به قدمت این کوچ نشینان اشاره کرده و توضیح داده است: «عشایر قشقایی ایران نسل ها است در میان دشت های جنوب غربی ایران برای صدها سال کوچ کرده اند.»

گزارش بی بی سی با بیان روند کوچ ایل قشقایی ادامه داده است: «هر ساله، آنان با گله های بز و گوسفند از مراتع ارتفاعات ییلاقی به مراتع قشلاقی کم ارتفاع تر و گرم تر نزدیک به خلیج فارس کوچ می کنند؛ سفری که حدود 480 کیلومتر به سوی جنوب امتداد دارد. روش زندگی آنان تعادل خوبی میان انسان، حیوان و محیط زیست شان است.»

بر اساس گزارش مانرتس، این روش سنتی زندگی به سرعت در حال از بین رفتن است. تعداد عشایرنشینان قشقایی به 400 هزار نفر رسیده و تلاش های زیادی برای یکپارچه شدن این مردم با جامعه اصلی ایرانی شده است.

این گزارش سپس به زندگی یک زوج از این عشایر پرداخته و عنوان کرده است: «غزل و همسرش ترکناز، نیمی از سال را نزدیک دهکده کوهمر سرخی که تقریبا در 50 کیلومتری شیراز قرار دارد، سپری می کنند. آنان وقتی هوا سردتر می شود، 200 کیلومتر به سمت شمال حرکت می کنند تا به نزدیکی شهر کازرون برسند. مانند بسیاری از قشقایی ها، آنان نسبت به ترک شیوه زندگی سنتی خود پاسخ منفی داده اند و به شیوه ای که پیشینیان آن ها برای سده ها زیسته اند، زندگی می کنند. غزل که اکنون بازنشسته است، به مدت 30 سال معلم درس فارسی برای کودکان عشایر بوده است، او معتقد است که این کار بسیار مهم است زیرا به ایل قشقایی اجازه می دهد که استقلال و فرهنگ خود را حفظ کنند.»

این گزارش خاطرنشان کرده است: «سیاست ادغام در چند دهه اخیر، بسیاری از قشقایی ها را در شهرها یا روستاها یکجانشین کرده است؛ درحالی که مراکز شهری در حال رشد هستند. با این حال، سبک زندگی عشایری تاکنون ادامه یافته است. قشقایی ها نمی توانند زندگی را بدون احشام تصور کنند و گله داری بخشی از بقای آنان را تشکیل می دهد. آن ها از بزها برای تهیه شیر، پنیر و گوشت برای نیازهای لبنی خود و نیز فروش آنها در بازار شیراز برای کسب درآمد برای خرید کالاهای لازم استفاده می کنند. با این حال، افزایش مشکلات پیش روی ایل قشقایی موجب آسیب دیدن این شیوه زندگی شده است.»

مانرتس به صنایع دستی این ایل نیز اشاره کرده و نوشته است: «برای قرن ها، ایل قشقایی در سراسر ایران با قالی ها و سایر محصولات پشمی شناخته شده اند. پشم تولید شده در کوهستان ها به طور استثنایی نرم و زیبا بوده و رنگ بهتری نسبت به سایر محصولات پشمی مشابه دارد.»

مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi