بازدید دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف و مستعدین برتر بنیاد ملی نخبگان از مراکز علمی و جاذبه های گردشگری استان اصفهان
پنج شنبه 18 شهریور 1395 بازدید: 2710

به گزارش روابط عمومی مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران(ISTTA)، تعداد 23 نفر از دانشجویان مقاطع دکتری، کارشناسی ارشد و کارشناسی در رشته های مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی شریف و مستعدین برتر بنیاد ملی نخبگان به همراه استاد راهنما در قالب یازدهمین دوره طرح ملی "ایران، مرز پرگهر" به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی و انجمن صنایع دانشگاه صنعتی شریف در بازدیدی سه روزه از مراکز علمی و صنعتی استان اصفهان همچون کارخانه سیمان شهرکرد و مجتمع فولاد مبارکه اصفهان و همچنین جاذبه های گردشگری استان اصفهان از جمله سی و سه پل، پل خواجو، مسجد امام، چهل ستون و آکواریوم اصفهان بازدید کردند.
در روز اول بازدید شرکت کنندگان پس از اسکان در هتل، به گردش در بافت تاریخی استان اصفهان پرداختند و از نزدیک از سی و سه پل، پل خواجو و مسجد امام دیدن کردند.
بازدید از کارخانه سیمان شهرکرد دومین مقصد از این اردو بود که در روز نهم شهریور برگزار شد. این بازدید با خیرمقدم گویی مدیر منابع انسانی و نمایش فیلم معرفی شرکت سیمان شهرکرد آغاز شد. بخش هایی چون؛ سنگ شکن، اختلاط مواد برای تولید سیمان های مختلف، بخش خنک کردن مواد، کنترل کیفی مواد و.. از قسمت هایی بود که با همراهی استاد راهنما انجام شد.
چهل ستون و آکواریوم اصفهان نیز در بعدازظهر روز نهم از مقاصد دیگری بود که شرکت کنندگان از آن بازدید کردند
در روز پایانی اردو دهم شهریور نیز بازدید از مجتمع فولاد مبارکه اصفهان آغاز شد. این بازدید با خیرمقدم گویی مدیر روابط عمومی فولاد مبارکه و نمایش فیلم 50 دقیقه ای معرفی مجتمع صنعتی فولاد مبارکه آغاز شد. بخش هایی چون؛ کوره القایی، بخش قراضه ها که خود به سه قسمت (سنگین، متوسط و سبک) تقسیم می شد، از قسمت هایی بود که با همراهی استاد راهنما انجام شد. سپس از بخش قالب گیری فولاد و تشکیل تختال ها بازدید شد.
در ادامه این بازدید سه ساعته، از قسمت مهندسی نورد بازدید انجام گرفت. که ابتدا تختال ها را در کوره نورد گرم کرده و بعد در مرحله پوسته گیری از محلی با فشار  100اتمسفر آب عبور کرده و بعد وارد مرحله نورد می شود که 2 قفسه رفت و برگشتی  نورد دارد که در هر قفسه تختال سه بار کاهش ضخامت می یابد. بعد وارد 7 قفسه نورد متوالی می شود. سپس با پاشش آب خنک می شود و به کلاف تبدیل می گردد و در نهایت بسته بندی می شود.
بخش رنگ زنی ورق گالوانیزه آخرین بخشی بود که مورد بازدید شرکت کنندگان قرار گرفت.

کارخانه سیمان شهرکرد
کارخانه سیمان شهرکرد در قلب زاگرس مرکزی در استان چهار محال و بختیاری و در 35 کیلومتری شهرکرد در سال 1387 به بهره برداری رسید.این واحد تولیدی با دسترسی به معادن بسیار غنی، شرایط منحصر به فردی را در بین تولیدکنندگان داخلی به خود اختصاص داده و با اتکای به تجارب ارزشمند مدیران، مهندسین و کارکنان و به کارگیری پیشرفته ترین تکنولوژی و ماشین آلات مدرن قادر به تولید انواع سیمان های 425-1 ، 525-1 ، تیپ II و تیپ V با مقاومت های بسیار بالا ( مقاومت های بالای 500 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع ) و با آلکالی پائین و بسیار نزدیک به سیمان های Low Alkali گردیده که این موضوع برای مشتریان خارجی قابل توجه بوده و تأثیر بسزایی در میزان صادرات شرکت داشته است.
از مزایای محصولات این شرکت می توان به یکنواختی و حداقل تغییرات و نوسانات در مشخصات فنی سیمان های تولیدی نام برد که به مشتری اطمینان می بخشد همواره محصولی ممتاز دریافت خواهد نمود. شرکت سیمان شهرکرد به رغم کوتاه بودن زمان راه اندازی، موفق به کسب استانداردهای لازم برای محصولات خود گردیده و با عنایت به کیفیت ممتاز سیمان های تولیدی در کانون توجه مشتریان خارجی، خصوصاً در عراق قرار گرفته و باعث شهرت نام تجاری این کارخانه در بین خیل کثیر سیمان های وارداتی آن کشور شده است. در حال حاضر محصولات تولیدی این شرکت با نام تجاری نخل در بسته بندی های منحصر به فرد به کشور عراق صادر می شود.

مجتمع فولاد مبارکه
این مجتمع در سال ۱۳۷۲ با ظرفیت تولید ۲٫۴ میلیون تن در سال، در شهرستان مبارکه، اصفهان تاسیس شد. مجتمع فولاد مبارکه، بزرگ‌ترین مجتمع صنعتی ایران است، که در حاشیه شهر مبارکه استان اصفهان قرار دارد.این مجتمع در ۷۵ کیلومتری جنوب ‌غربی شهر اصفهان، در زمینی به وسعت ۳۵ کیلومترمربع (۱۷ کیلومتر مربع سالن تولید) استقرار یافته است و دارای ظرفیت تولید سالانه ۵٫۳۳ میلیون تن، انواع محصولات فولادی تخت، گرم و سرد نوردیده، قلع‌اندود، گالوانیزه و رنگی از ضخامت ۰٫۱۸ تا ۱۶ میلیمتر می‌باشد.

سی و سه پل
سی ‌و سه ‌پل اصفهان یا پل الله ‌وردی خان شاهکارى بى ‏نظیر از آثار دوره سلطنت شاه‏ عباس اول صفوی است که در در انتهاى جنوبى خیابان چهارباغ اصفهان واقع شده است این پل به هزینه و نظارت سردار معروف او الله ‏وردى‏ خان بنا شده است از این رو به نام بانى و سازنده آن نیز خوانده مى ‏شود. سی و سه پل اصفهان نزدیک به ۳۰۰ متر درازا و ۱۴ متر پهنا دارد و طولانی ترین پل زاینده رود است که در سال ۱۰۰۵ هجرى ساخته شده است.
پل‌ مزبور یکی‌ از شاهکارهای‌ معماری‌ و پل‌ سازی‌ ایران‌ و جهان‌ در عصر خویش محسوب‌ می ‌شود. از این رو سی و سه پل اصفهان مشهورترین پل ایران محسوب می شود. این اثر تاریخی اصفهان در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شمارهٔ ثبت ۱۱۰ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.


 پل خواجو
پل خواجو یکی از پل های تاریخی شهر اصفهان است که در شرق پل الله ‌وردی خان یا همان سی و سه پل اصفهان بر روی رود زاینده رود، در انتهاى شرق خيابان کمال اسماعيل اصفهانى و انتهاى جنوبى خيابان خواجو واقع شده است. پل خواجو یا پل شاهی به دستور شاه عباس دوم در سال 1060 قمری روی ویرانه‌ های پلی از دوره تیموری ساخته شد. طول پل 133متر و عرض آن 12متر، همراه با تزئینات کاشیکاری فراوان از آثار بسیار ممتاز اصفهان است.
پل خواجو در دوره صفویه یکی از زیباترین پل‌های جهان بشمار می ‌رفت. وسط پل، ساختمانی شامل چند اتاق مزین به نقاشی، وجود دارد که این اتاق ‌ها اختصاص به بزرگان و امرائی داشت که به هنگام ایجاد دریاچه مصنوعی مسابقات شنا و قایقرانی را تماشا می ‌کردند. پل خواجو به دلیل معماری و تزئینات کاشیکاری نسبت به سایر پل ‌های زاینده رود برتری دارد. هدف شاه عباس دوم از احداث این پل ارتباط دو قسمت محله خواجو و دروازه حسن آباد به تخت فولاد و راه شیراز بود که به پل حسن آباد و پل شیراز نیز شهرت دارد. این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شمارهٔ ثبت ۱۱۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

 مسجد امام اصفهان
مسجد امام اصفهان یا مسجد شاه اصفهان که به مسجد جامع عباسی نیز شهرت دارد یکی از مساجد میدان نقش جهان اصفهان است که در طی دوران صفوی ساخته شد و از بناهای مهم معماری اسلامی ایران به ‌شمار می ‌رود. سبک معماری مسجد شاه اصفهان، به شیوه اصفهانی است. اين اثر در تاريخ 15 دی 1310 با شماره ثبت 107 به ‌عنوان يکي از آثار ملي ايران به ثبت رسيده است.
مسجد امام اصفهان، شاهکاری جاویدان از معماری، کاشی‌کاری و نجاری در قرن یازدهم هجری است. مسجد امام اصفهان که در ضلع جنوبی میدان امام قرار دارد در سال ۱۰۲۰ هجری به فرمان شاه‏ عباس اول در بیست و چهارمین سال سلطنت وی شروع شده و تزئینات و الحاقات آن در دوره جانشینان او به اتمام رسیده است. معمار مهندس آن استاد علی‏اکبر اصفهانی و ناظر ساختمان محب‏علی بیک الله بود و خوشنویسانی چون علیرضا عباسی، عبدالباقی تبریزی، محمد رضا امامی، محمد صالح امامی در آن کتیبه ‌نگاری کرده ‌اند.
ارتفاع گنبد عظیم مسجد امام۵۲ متر و ارتفاع مناره‏های داخل آن ۴۸ متر و ارتفاع مناره‌های سردر آن در میدان نقش جهان ۴۲ متر است. از نکات جالب در مسجد انعکاس صوت در مرکز گنبد بزرگ جنوبی است. قطعات بزرگ سنگ‌های مرمر یکپارچه و سنگاب‌های نفیس، از دیگر دیدنی های جالب این مسجد است‌.

کاخ چهل ستون
باغ چهل ستون اصفهان نمونه ‌ای از یک باغ سلطنتی از دوره صفوی است که اکنون آن را کاخ چهلستون یا باغ موزه چهل ستون نیز می نامند. کاخ چهلستون در میدان امام حسین خیابان استانداری اصفهان واقع شده و بالغ بر ۶۷۰۰۰ متر مربع مساحت دارد و در ۱۰۵۷ هجری یعنی دوره شاه عباس اول صفوی تاسیس شده و در سلطنت شاه عباس دوم صفوی، ساختمان آن تکمیل شد و در ساختمان موجود مرکزی، تغییرات کلی داده شد و تالار آینه، تالار ۱۸ ستون، دو اتاق بزرگ شمالی و جنوبی تالار آینه، ایوان های طرفین سالن پادشاهی و حوض بزرگ مقابل تالار با تمام تزیینات نقاشی و آئینه کاری و کاشی کاری دیوارها و سقف ها افزوده شد.
یکی از برنامه ‌های شهری دوره شاه عباس اول و پس از انتخاب شهر اصفهان به عنوان پایتخت در سال1007 هجری قمری، احداث خیابان زیبا و طویل چهار باغ و باغ های متعدد در پیرامون آن بود که طرح آن به وسیله شیخ بهائی ریخته شد. کاخ چهل ستون در تاریخ 15/10/1310 خورشیدی به شماره 108 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
ایوان اصلی بر بیست ستون استوار است بسیاری از محققین وجه تسمیه کاخ را انعکاس بیست ستون بر استخر زیبا و بزرگ عمارت می دانند. البته نقشی که عدد ۴۰ در ادب فارسی دارد (این عدد نشان تعدد و کثرت است) نیز شاید دلیل دیگری بر نامیده شدن عمارت به چهلستون باشد.


آکواریوم اصفهان
آکواریوم اصفهان در پارک جنگلی ناژوان در اصفهان واقع شده . این مجموعه در زمینی به وسعت 4000 متر مربع و در عمق 7 متری زیر زمین ساخته شده است. در این مجموعه ، آکواریوم های بزرگ 5 الی 10 متری ، آکواریوم های لمسی و سیلندر آکواریوم و نیز یک تونل آکواریوم به طول 35 متر و همچنین یک بخش عکس یادگاری ، فروشگاه هدایا و یک کافی شاپ هم طراحی و تعبیه شده است . برای اولین بار است که در کشور جمهوری اسلامی ایران یک مجموعه آکواریوم با این حجم احداث می گردد. آکواریوم اصفهان با سرمایه گذاری مشترک شرکت اقیانوس آکواریوم ترکیه و شهرداری اصفهان ساخته و به بهره برداری رسیده است.

 

مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi