دکتر حمیدرضا طیبی: برگزاری همایش خلیج فارس همگرایی در منطقه را تقویت می کند
دوشنبه 16 اسفند 1395 بازدید: 1228

به گزارش روابط عمومی مركز گردشگري علمي – فرهنگي دانشجويان ايران(ISTTA)، در این جلسه دكتر حميدرضا طيبي رئيس جهاد دانشگاهي و رئيس شورای سیاستگذاری همايش، برگزاری همایش خلیج فارس را موجب تقویت همگرایی در منطقه دانست و ضمن اشاره به فقدان تعيين سناریوی مشخص كشور در طول اين سال‌ها در ارتباط با دنيا بيان كرد: با استفاده از علم و فناوري روز دنيا مي‌توان به پیشرفت رسید و پیشرفت بحث اصلی ماست و این کار را تاکنون نکرده‌ایم و در بحث سند چشم‌انداز افق 1404، اين بحث پيش مي‌آيد اين سند چشم‌انداز با ملاحظه کدام تعامل نوشته شده است. وي افزود: هنوز اولویت‌های پیشرفت مشخص نشده است و باید در همین شرایط موجود بهره‌برداری کنیم.
در ادامه دکتر طیبی اظهار کرد: ما در برگزاري جشنواره‌ها و همايش‌هاي تخصصي بايد مخاطب محور باشیم و از اين نظر تجربه خوبی در کارهای دانشجویی را داریم؛ براي نمونه برگزاري مسابقات قرآني دانشجویی جهان اسلام يا همايش پژوهشگاه رویان كه 16سال به صورت مستمر برگزار مي‌شود. در اجراي همايش علمي – فرهنگي خليج فارس نيز ضروري است تا ضمن آسيب‌شناسي همايش‌هاي پيشين، کیفیت مقدم بر کمیت باشد و حتي اگر زمان همايش به تأخير افتد، به نظر مشكلي ندارد تا بتوانيم با كيفيت مناسب آن را برگزار كنيم.

در ادامه این نشست رحیم یعقوب‌زاده رئيس مركز گردشگري علمي – فرهنگي دانشجويان ايران و دبير اجرايي همايش ضمن خوشامدگويي به اعضاء شورا و ارائه توضيحاتي در خصوص روند كار دبيرخانه و دوره‌هاي قبلي همايش گفت: ترجیح دبيرخانه در ادوار پيشين بر اجراي همايش در بازه زمانی نزدیک به روز ملی خلیج فارس(10 ارديبهشت) و نیز محل نزدیک به سواحل و جزاير خلیج فارس بوده است و در اين دوره نيز هر اقدامي در اين خصوص منوط به تصميم شوراي سياستگذاري خواهد بود.


دکتر سعيد پورعلي، معاون فرهنگي جهاد دانشگاهي و دبير همايش نيز ضمن اشاره به اقدامات و دستاوردهاي مركز گردشگري علمي – فرهنگي دانشجويان ايران بيان كرد: کاركرد اين مركز بر اساس اولویت‌های فرهنگي كشور و در قالب برنامه‌ريزي، تدوين و اجراي اردوهاي فناورانه، علمي و فرهنگي ويژة دانشجويان و نخبگان كشوري تاسيس شده و در حال حاضر مي‌توان گفت كه ساختاریافته‌ترین اردوهای علمی و فناوری  و فرهنگي در قالب چهار طرح شاخص  طرح ملی "ایران، مرز پرگهر"(بازديد دانشگاهيان از مراكز فناورانه، پروژه‌هاي ملي و مواريث فرهنگي سراسر كشور)، طرح ملي "درياي خاك"( کویرنوردی و کویرشناسی دانشجویان ایران)، طرح ملي گنبد گیتی(كوهنوردي دانشجويان كشور و طرح ملي اردوهاي دانشجويي بوم‌گشت ايران(بازديد دانشگاهيان از مواريث و منابع طبيعي و زيست‌محيطي كشور) توسط مركز گردشگري علمي – فرهنگي دانشجويان ايران با همكاري معاونت‌‌هاي فرهنگي جهاد دانشگاهی  برگزار مي‌شود.

دکتر سعيد پورعلي در ادامه با تأکید بر لزوم تعميق فعاليت‌هاي فرهنگي در سطح دانشگاه‌ها و جامعه، گفت: ضروري است تا همايش خليج فارس با در نظرداشت مخاطبان مشخص، پشتوانه علمی، مسئله‌مند بودن، غلبه جنبه‌هاي فرهنگي و ترويجي و مردمی‌شدن مورد ارزیابی و سنجش دوباره قرار بگیرد و اين حركت فرهنگي مستمر تبدیل به مد نشود.


 

وي با اشاره به برگزاري مستمر و موفق يازده دوره همايش ملي علمي – فرهنگي خليج فارس از سوي مركز گردشگري علمي – فرهنگي دانشجويان ايران و استقبال دانشگاهيان و مسؤولان به اين همايش در ادوار پيشين، افزود: اميد است تا با هم‌افزايي دستگاه‌ها و نهادهاي مشاركت‌كننده، جهت همایش‌ به سمت پرکردن خلاء‌ها، اثربخشي و هدفمندي بيش از پيش برود و اجراي همايش در چهارچوب و بر اساس تقویم زمانی و رصد برنامه‌ها، جشنواره‌ها، نشست‌هاي تخصصي و همايش‌هاي مربوط به خلیج فارس باشد و مشخص شود كه دبيرخانه همايش شود در كجاي اين منظومه رويدادهاي مربوط به خلیج فارس قرار دارد.

 

در ادامه دكتر غلام‌حیدر ابراهیم بای سلامی، عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری به موقعيت خلیج فارس به عنوان یکی از مهم‌ترین مناطق ژئوپولیتیک و استراتژیک اشاره کرد و گفت: ضروري است تا در همايش خليج فارس از فضاي مه‌آلود تئوريك به سمت واقعيات حركت كنيم تا مباحث منجر به نتيجه شده و حرف‌ها و ايده‌هاي مطرح شده بر روي سرزمين و سواحل و جزاير خليج فارس پياده شود. وي با اشاره به حركت كشورهاي حوزه خليج فارس از وضعيت و موقعيت ژئوپولیتیک و ژئواستراتژيك به سمت موقعيت ژئواكونوميك، افزود: ضروري است تا اين روند در ايران و از سوي نخبگان پيگيري شود تا شاهد وضعيت كنوني نباشيم كه براي نمونه به دلايل عدم توسعه‌يافتگي تراكم جمعيتي در سمت شمالي خليج فارس در هركيلومتر 22 نفر باشد و اين موضوع در سمت جنوبي آن به دلايل ‌توسعه‌يافتگي متفاوت باشد.

دكتر سيد سعيد هاشمي، معاون آموزشي جهاد دانشگاهي و دبير علمي همايش نيز با اشاره ضرورت بازبيني در اهداف و مخاطبان همايش افزود: همایش خلیج فارس بیش از یک دهه برگزار می‌شود و از دو سال پیش قرار بوده که با نگاه بین‌المللی مباحث را پیش ببریم و پیشنهاد من این است که مقالات خارجی پررنگ‌تر شود و مقالات به زبان‌هاي عربی و انگليسي چاپ شود و نگاه ما این است که جنگ روانی شروع شده است و باید با آن مقابله کنیم که حتما تعدادی غیر ايراني به زبان عربی و انگلیسی و ساير زبان‌ها مقالات و سخنراني‌هاي خود را ارائه كنند.
پیشنهاد دیگر این است به نظر می‌رسد همایش باید تخصصی‌تر شود و بر روي يك محور و موضوع با عمق بیشتر کار شود و از آنجايي‌كه همایش با موضوع خلیج فارس در چندجای دیگر برگزار می‌شود، اجازه بدهیم تا بُعد عمومی برای آنها باشد و بُعد اختصاصی و در آينده بين‌المللي متوجه اين همايش باشد.

در ادامه دکتر سيد علي‌اكبر هاشمي‌راد رئيس جهاد دانشگاهي واحد البرز ضمن اشاره به دوره‌هاي نخستين برگزاري همايش خليج فارس تصريح كرد: پيشنهاد مي‌دهم تا در صورت امكان بتوان در اين همايش، سواحل مکران و حوزه خلیج فارس را با هم درنظر داشت و براین اساس کارکرد و برنامه ریزی کرد و بر همين اساس محتواهاي علمي توليد شد در زبان‌هاي انگلیسی و عربی منتشر شود و نگاهي كاربردي به نتايج اين همايش داشت.

دكتر شهبازي از موسسه تحقیق و توسعه دانشمند از ديگر سخنرانان اين نشست بود كه پيشنهاد داد تا مديران و دانشگاهيان استان‌هاي مجاور خليج فارس در شوراي سياستگذاري حضور داشته باشند و در فراخوان همايش موضوعات كاربردي و دانش‌بنيان نيز مورد‌توجه باشند.

دکتر قدرت الله علیزاده معاون بین‌الملل و ارتباطات بنیاد ایران شناسی از اعضاي ديگر نشست ضمن تشكر از جهاد دانشگاهی براي ثبات قدم در برگزاری مستمر و مداوم يازده دور همايش اظهار اميدواري كرد كه دوره آتي نيز با موفقيت برگزار شود و در ادامه تأكيد كرد: البته در حال حاضر با توجه به تكثر و تنوع موضوعات و محورهاي در نظرگرفته و با توجه به کم بودن زمان و تعطیلات در پيش رو، به نظر مي‌آيد كه با  چالش مواجه باشيم.
 وي در ادامه افزود: ما در كشور با تنوع همایش‌های با موضوع خليج فارس هستيم و براي نمونه بنياد ايران‌شناسي، دانشگاه تهران، وزارت امور خارجه، وزارت فرهنگ  ارشاد اسلامي و ... همايش برگزار مي‌كنند و به نظر من اين تشعب موجب ضعف می‌شود و ما در بنياد ايران‌شناسي مي‌توانيم از توان علمي انجمن ایران‌شناسان خارج از کشور براي غنابخشي به همايش استفاده كنيم.

در ادامه دکتر شيدا مهنام رئیس اداره علوم اجتماعی و انسانی کمیسیون ملی یونسکو در ايران ضمن اشاره به اهداف يونسكو و تمركز اين نهاد بر طراحی و اجرا و يا حمايت از پروژه‌های با اهمیت فرهنگی براي تحقق صلح جهاني و منطقه‌اي و تأكيد بر اشتراكات ملل، تمركز دبيرخانه همايش بر موضوعاتي كه در سطح منطقه همگرايي را تقويت  مي‌كند، مثبت دانسته و افزود: ضروري است تا تاریخ همايش هرچه زودتر نهايي شود و پيشنهاد ما اين است كه وقتی بحث خلیج فارس در ميان است، همايش در سواحل و جزاير خلیج فارس برگزار گردد و کمیسیون ملی یونسکو نيز آمادگي مشاركت در پانل‌هاي تخصصي و ارائه گواهي‌نامه‌هاي معتبر و مربوطه را دارد.
رئیس اداره علوم اجتماعی و انسانی کمیسیون ملی یونسکو در ايران در ادامه با اشاره به مبحث شبکه جهانی شهرهای خلاق و مقوله برندسازی شهری پيشنهاد كرد تا در راستاي اين همايش بتوان كمك كرد تا يكي از شهرهاي سواحل و جزاير حاشيه خليج فارس در اين شبكه قرار گرفته و به عنوان شهر خلاق با تأكيد بر شاخصه مشخص معرفي شود.

سهيلاسادات تیموریان از انجمن آثار و مفاخر فرهنگي با اشاره به پيشينه فعاليت و اهتمام انجمن آثار و مفاخر فرهنگي در توليد و نشر آثار مربوط به جغرافیای تاریخی ایران و به ويژه خليج فارس، بر همكاري اين انجمن در برگزاري اين همايش تأكيد كرد و آمادگي اين انجمن را براي همكاري‌هاي مشترك با جهاد دانشگاهي اعلام كرد.

دكتر محسن رنجبر، مدیرکل مطالعات و آموزش سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگری، ضمن اشاره به ضرورت آسیب‌شناسی همایش براي تحقق بيشتر اهداف گفت: به نظر مي‌آيد بايد محورها تجمیع شده و کمتر شود و ترتيبي داده شود تا براي مشاركت اثربخش‌تر، اين همايش با همايش‌هاي آتي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري هم‌زمان نباشد و تلاقي پيدا نكند.

سید ابراهیم هاشم ورزی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي از ديگر اعضاي نشست پيشنهاد كرد تا بُعد دانشجويي و جشنواره‌اي همايش پررنگ‌تر شود و پيش‌بيني مي‌شود كه دانشگاه‌هاي علوم پزشكي سواحل و جزاير خليج فارس از اين موضوع استقبال كنند؛ براي نمونه برگزاري جشنواره فيلم 100ثانيه‌اي با موضوع خليج فارس يا برگزاري برنامه‌هايي در اشكال مختلف از جمله ایده بازار در سواحل و جزاير خليج فارس.

دكتر ميلاد محقق از سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري نيز با اشاره به اشتراكات مردم كشورهاي منطقه خليج فارس اظهار داشت: نياز است تا راهبرد ديپلماسي عمومي در اين همايش مورد توجه قرار گيرد، پيشنهاد كرد كه همايش در تهران برگزار شود و ضرورتي در برگزاري همايش در استان‌هاي حاشيه خليج فارس نيست و مي‌توان با پوشش رسانه‌اي و ... اين موضوع را در نگاه آحاد جامعه برجسته ساخت.

دكتر مهرداد كياني از وزارت امور خارجه نيز ضمن اشاره به برگزاري 21 همايش از سوي وزارت امور خارجه با تأكيد بر ابعاد راهبردي و سياسي خليج فارس تأكيد كرد: در مورد مكان به نظر من بوشهر مناسب است و ضروري است تا محورها و موضوعات محدود مشخص شود. جهاد دانشگاهی نيز مي‌تواند بر موضوعي خاص تمركز كند و پيشنهاد ديگر اين است كه جهاد دانشگاهی این همایش را به یک همایش دانشجویی- منطقه‌ای تبدیل کند؛ چراكه در حال حاضر متأسفانه آحاد جامعه ما و جوانان ما با جامعه اروپایی آشنايي بيشتري دارند تا جامعه كشورهاي خلیج فارس و لذا این مشکلی است و نهادهاي فرهنگی باید به آن توجه کنند. اگر در عنوان همايش بر كليدواژه‌هاي "فرهنگی"، "مردمی" و "تعاملی" تاکید شود، داراي كاركرد مثبت خواهد بود.

فرزاد هوشیار پارسیان، رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران از ديگر اعضاي نشست، ضمن تشكر از برگزاري اين جلسه خواستار استفاده از توان شهرداری‌‌های کلان‌شهرها و شهرداری‌هاي شهرهاي حاشيه خليج فارس و استفاده از ظرفيت دبيرخانه کلان‌شهرهاي کشورهای اسلامی شد. صبغه دانشجویی يافتن، برگزاري استارت‌آپ و ایجاد بخش نمایشگاهی از جمله پيشنهادات ديگر ايشان بود.

گفتني است دوازدهمين همايش ملي علمي – فرهنگي خليج فارس طي سال 1396 توسط مركز گردشگري علمي – فرهنگي دانشجويان ايران برگزار خواهد شد.
 



 

مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi