دومین گردهمایی تشکل‌های دانشجویی حامی گردشگری و حافظ میراث فرهنگی برگزار شد
چهار شنبه 14 تیر 1396 بازدید: 1484



به گزارش روابط عمومی مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران(ISTTA)، دومین گردهمایی تشکل‌های دانشجویی حامی گردشگری و حافظ میراث فرهنگی در تاریخ چهارشنبه مورخ 14/4/1396 با محوريت تشكل‌هاي استان تهران توسط مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران با همکاری معاونت امور اجتماعی و فرهنگی ستاد گردشگری شهرداری تهران در محل ساختمان شماره 2 جهاددانشگاهی با هدف ساماندهی این تشکل‌ها و بهره مندی از توانمندی‌های دانشجویان برای انجام فعالیت‌های گردشگری در دانشگاه‌ها برگزار شد.
در ابتدای این گردهمایی، رحیم یعقوب زاده رییس مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران و دبیر گردهمایی به معرفی مرکز گردشگری و برخی فعالیت‌های مرکز همچون برپایی دوازده دوره طرح ملی "ایران، مرز پرگهر"، یازده دوره همایش ملی خلیج فارس، طرح هایی همچون گنبد گیتی، دریای خاک، انتشار کتب و فصلنامه های علمی-تخصصی همچون فصلنامه مطالعات فرهنگی-سیاسی خلیج فارس و میراث فرهنگی و ... پرداخت و افزود: برپایی گردهمایی تشکل‌های دانشجویی گردشگری یکی دیگر از فعالیتهای شاخص این مرکز است که درپایلوت اولیه در سال 1391 با حضور برخی از کانون‌ها و انجمن‌های علمی-گردشگری برگزار شد و این بار دومین مرحله این گردهمایی با محوریت استان‌های تهران و البرز نیز با حضور تشکل‌های دانشجویی حامی گردشگری و حافظ میراث فرهنگی برگزار شده است و نهایتا سومین دوره این گردهمایی در سطح گسترده تر با حضور تشکلهای دانشجویی و غیر دانشجویی گردشگری و همچنین برخی سازمانها و ارگان ها در مهر ماه برگزار خواهد شد.
وی حمایت از تشكل‌های دانشجويي فعال در اين حوزه‌ را راهبردی مهم در جهت پاسداري از مواريث فرهنگي و رشد گردشگري عنوان کرد و افزود: تشکل‌هاي دانشجويي مرتبط می‌توانند در تدوین دستورالعمل‌ها، سياست‌ها و آئین‌نامه‌هاي گردشگري در جهت تسهیل، تسریع و بهبود کارها مشاركت داشته باشند. شاكله دانشجويي، داوطلبانه، غيرسهم‌خواهانه، صادقانه و دلسوزانه دانشجويي موجب نقد و باعث رشد، پویایی و حرکت می‌شود و جلوی سکون را می‌گیرد.
یعقوب زاده خاطرنشان کرد: آن‌چه كه در حال حاضر مبيِن فاصله و تفاوت سهم بازار گردشگری ایران و نيز سطح کیفی و کمیحفاظت و شناساندن مواريث فرهنگي و تمدني ايران با ديگر كشورهاست، توان گردشگری و فرهنگي کشور نیست؛ بلكه، مسئله مهم، نوع سیاست‌گذاری و نگاه و عزم مسوولان، ‌برای حفظ ميراث فرهنگي و درآمدزایی گسترده از صنعت راهبردی گردشگری است و اين همان عرصه‌ای است كه بدنه دانشجويي می‌تواند به‌صورت فعالانه مشارکت داشته و اثربخش باشد.
ازين رو باتوجه به فعاليت اين كانون‌ها و تشكل‌هاي دانشگاهي با موضوع گردشگري و ميراث فرهنگي و توانمندي‌هاي شايان ميراث فرهنگي و گردشگري در پهنه سرزمين بزرگ ايران و كاستي‌هاي موجود و نگراني‌هاي مشهود دانشگاهيان در حفاظت و معرفي اين ميراث و توسعه صنعت گردشگري در كشور و نياز به فرهنگ‌سازي در اين عرصه در ميان اقشار مختلف،‌ مركز گردشگري علمي- فرهنگي دانشجويان ايران در جهت انسجام‌بخشي و "يد واحد" كردن گروه‌هاي دانشجويي درگير در موضوعات ميراث فرهنگي و گردشگري با اخذ نظرات و دیدگاه‌های نمایندگان کانون‌ها، گروه‌ها و انجمن‌های مرتبط به منظور هم‌افزايي و اثربخشي بيشتر فعاليت‌ها،‌ در نظر دارد تشكل‌هاي دانشجويي حامي گردشگری و حافظ میراث فرهنگی را ساماندهی نماید.
یعقوب زاده درپایان خاطرنشان کرد: مرکز گردشگری دارای شعبه های مختلفی در سراسر کشور می باشد که به عنوان اهرم های این مرکز در حوزه های مختلف گردشگری فعالیت می کنند که می توانند این تشکل‌های دانشجویی گردشگری را نیز تحت پوشش و حمایت خود قرار دهند.
در ادامه دکتر هوشیار، رئیس ستاد گردشگری شهرداری استان تهران به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: استان تهران یک شهر 450 ساله هست با اماکن تاریخی بسیار ارزشمندی همچون منطقه عودلاجان، پامنار، سنگلچ و .... .همچنین منطقه 12 تهران، قلب تاریخی تهران است که بیش از چندین خانه تاریخی با قدمتی دیرین که قابلیتهای زیادی برای عرضه به گردشگری از جمله گردشگران خارجی دارد.
وی تشکلهای دانشجویی حامی گردشگری و میراث فرهنگی را اهرمی برای تقویت گردشگری در سطح دانشگاه ها و سپس در سطح جامعه دانست و گفت: برای تقویت گردشگری ابتدا باید گردشگری داخلی را در سطوح مختلف تقویت نمود چه بسا گردشگری که داخل کشور خود را نشناسد گردشگر واقعی نیست.
دیپلماسی در دنیا از طریق گردشگری خارجی صورت می پذیرد
دکتر هوشیار کشور عمان را نمونه موفق یک کشور در حوزه گردشگری معرفی کرد و گفت: این کشور چهار میلیون جمعیت دارد که سالانه شش میلیون گردشگر را نیز پذیرا می باشد که تمامی هزینه هایش را تأمین می کند.
وی گفت اگر در حوزه گردشگری 16 پارامتر تاثیرگزار باشد، موارد غیرمجاز همچون نوشیدنی های حرام و نداشتن حجاب و ... جزو آخرین پارامترها است و درواقع پارامتر اول داشتن سرویس بهداشتی مناسب است و نیامدن گردشگر بدلیل اسلامی بودن ایران تنها یک بهانه است.
وی ضعف در گردشگری را ضعف عموم دانست نه در حاکمیت و گفت: ما باید خودمان گردشگری را هندل کنیم و کسی که پشت میز گردشگری نشسته است می تواند کارهای بزرگی دراین زمینه انجام دهد.
دانشجو و کانون های دانشجویی به نوبه خود می توانند در رشد و توسعه گردشگری در سطح دانشگاه و سپس در سطح جامعه نقش آفرینی کنند.
رییس ستاد گردشگری شهرداری تهران همچنین با اشاره به تاثیرگزاری فعالیت‌های بومی و محلی در حوزه گردشگری گفت: ابتدا باید فرهنگی های قومی و محلی شناسایی شود و سپس با تعریف چند ایدنت فرهنگ ایجاد شود و در مرحله نهایی این ایدنت ها رو در خارج از کشور مطرح کنیم.
هوشیار افزود: دانشگاه‌ها با وجود دانشجویان مختلفی از اقوام سراسر کشور دارای ظرفیت مناسبی برای این امر هستند بدین ترتیب که می توان دموهای مختلفی تحت عنوان لباس ایرانی، غذای ایرانی اقوام مختلف را در دانشگاه و سطح جامعه عرضه کرد و درآمدزایی نمود.
وی در پایان مساعدت خود را  با تشکلهای دانشجویی گردشگری در زمینه های مختلف همچون آموزش تورلیدری، برپایی تورهای تهرانگردی و بازدید از توانمندیهای شهرداری همچون نیروگاه تولید برق از زباله، سیستم مکانیزه اتوبوسرانی، خطوط مترو و ..... را اعلام نمود و گفت: تشکل های می توانند ایده ها، نظرات و پیشنهادات خود را در این زمینه ارائه دهند.
در ادامه دکتر حسین کلانتری خلیل آبادی، استاد دانشگاه و صاحب نظر در حوزه های برنامه ریزی شهری و گردشگری شهری به سخنرانی پرداخت و گفت: شهرها دارای نمادهای مختلف فرهنگی، تاریخی، اجتماعی می باشند که برای گردشگران اهمیت بسزایی دارند و به عنوان پدیده کالبدی مطرح است.
وی بسترسازی و ایمن سازی شهرها را نیز دو مقوله بسیار مهم در جذب گردشگرخارجی دانست و افزود: جریان گردشگری باید تثبیت یابد، یعنی نگاه مردم و مدیریت شهری هست که درآمدهای گردشگری شهری را افزایش می دهد و موجب افزایش گردشگری می شود.
خاطرنشان می گردد در این گردهمایی تشکله‌ای دانشجویی گردشگری و ایران شناسی از استان های تهران و البرز از جمله کانون گردشگری دانشگاه خوارزمی، دانشگاه تهران، دانشگاه الزهرا، دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی، دانشگاه علوم و تحقیقات، علامه طباطبایی، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه فرهنگیان و فعالان گردشگری از دانشگاه های تهران، علوم پزشکی تهران، علوم پزشکی شهیدبهشتی، خوارزمی، مرکز نقش جهان اصفهان حضور داشتند که به ارائه طرح، نظرات و پیشنهادات خود پرداختند که برخی از آنها عبارتند از: برپایی کارگاه های آموزشی در کنار اردوهای تفریحی برای دانشجویان همچون عکاسی تخصصی از خانه های تاریخی ، زنده ماندن در طبیعت و ...، توانمندسازی دبیران تورها، تربیت تورلیدر و علمی کردن گردشگری، طراحی ایدنت غذاها و پوشش های محلی در دانشگاه ها و گسترش آن به سمت جامعه، برپایی کارگاه یک روزه برای دبیران تشکل ها به منظور دانش افزایی، کمک به ورود دانشجویان رشته های تخصصی علوم پزشکی به حوزه گردشگری درمان و ارتباط گیری با گردشگران خارجی در این حوزه به جای دلالان منفعت طلب، جریان دار شدن برنامه های حوزه گردشگری بصورت متوالی، خودکفا کردن تشکل ها، برپایی اردوهای اردویاری برای حفاظت از میراث فرهنگی، چندمنظوره کردن اردوهاا در دانشگاه ها، تعریف سفرکارت ویژه دانشجویان، تهیه تقویم گردشگری دانشجویی و ..... .
در پایان مقرر شد تمامی نظرات در قالب گزارش و نیز آیین نامه تدوین و قبل از گردهمایی سوم که با حضور مدیران و دبیران گانونهای گردشگری دانشگاه های 7 استان بصورت منطقه ای در مهرماه 96 برگزار می شود، ارائه گردد.

خاطرنشان می گردد شرکت کنندگان در پایان گردهمایی از برج میلاد و باغ موزه قصر بازدید کردند.

 

انعکاس خبری در خبرگزاریها:

http://ana.ir/news/233542

http://iqna.ir/fa/news/3615794

www.isna.ir/news/96041508020

http://www.irna.ir/fa/News/82589082/

گالری تصاویر
1
2
3
4
5
5
43
ضص
ض
مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi