در گفت وگوی ایرنا با کارشناسان گردشگری بررسی شد تدوین سند جامع گردشگری؛ تکرار وعده یا نقشه راه
دوشنبه 17 مهر 1396 بازدید: 962

به گزارش روباط عمومی مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران(ISTTA) به نقل از گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، وجود جاذبه های زیارتی، سیاحتی، طبیعی، درمانی و تجاری، ایران را از منظر برخورداری از ظرفیت های گردشگری در منطقه بی همتا ساخته است در حالی که کشورهای همسایه با کمترین جاذبه ها گوی سبقت را در جذب گردشگر خارجی از ایران ربوده اند.
به رغم همه چالش های موجود در این عرصه، بهبود روابط دیپلماتیک ایران در عرصه بین المللی پس از دولت یازدهم تاکنون، بر میزان بازدید گردشگران خارجی از کشور افزود. اما رشد 12 درصدی صنعت گردشگری در کنار ظرفیت های ایران برای توسعه این صنعت نشان می دهد که هنوز فاصله زیادی تا بهره گیری همه فرصت ها در این حوزه داریم.
«علی اصغر مونسان» رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بتازگی در سخنانی ضمن تاکید بر توسعه گردشگری پایدار در کشور، از تلاش ها برای تدوین سند جامع گردشگری خبر داد و گفت: سند جامع حمایت از گردشگری در حال تدوین است و هدف آن توجه به گسترش حضور گردشگران و توریست‌های خارجی است.
وعده های تنظیم سند جامع گردشگری بیش از یک دهه قدمت دارند. مهمترین برنامه های تدوین شده در این راستا برنامه ملی توسعه گردشگری ایران است که از سال 1379 تا 1381 با همکاری سازمان های ایرانگردی و جهانگردی پیش از ادغام، تدوین شد اما فقط در حد یک برنامه باقی ماند و به مرحله اجرا نرسید.
«رحیم یعقوب زاده» رییس مرکز گردشگری علمی فرهنگی دانشجویان ایران و «محسن امامی» کارشناس گردشگری و مدرس دانشگاه بایسته های تدوین سند جامع گردشگری را در گفت وگو با پژوهشگر ایرنا واکاوی کردند.

** لزوم به کارگیری نظرات و دیدگاه های کارشناسانه در تدوین سند
یعقوب زاده با اشاره به اینکه طرح موضوع تدوین سند گردشگری از بیش از یک دهه گذشته مطرح شده است، گفت: اکنون نیز نمی توان خیلی به تدوین و اجرای یک سند جامع خوش بین بود چرا که برای تدوین سند جامع باید از صاحبنظران، ذینفعان، مدرسان دانشگاه ها، فعالان و نمایندگان فعال در این حوزه دعوت و در جلسه های گوناگون نظرخواهی و نظرسنجی شود.باید نظرات و پیشنهادات را از جامعه وسیع تری دریافت و ملزومات سند تدوین شود.این این کارشناس می گوید: تدوین سند جامع گردشگری تنها با نظر چند کارشناس حاضر در سازمان گردشگری امکان پذیر و کارآمد نخواهد بود. بلکه جمعی از فعالان و کارشناسان این حوزه در بخش های مختلف و از نهادها و سازمان های ذینفع باید گردهم آمده و نظرات خود را بیان کنند.
مهمترین موانع موجود بر سر راه تدوین سند جامع از نگاه این فعال حوزه گردشگری، تغییر پی درپی مدیران سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و همچنین بی توجهی به تجربه های گردشگری در کشورهای موفق است.
یعقوب زاده در این باره گفت: انجام مطالعات تطبیقی هنگام تدوین این سند با سایر کشورهای موفق در زمینه گردشگری کمک شایانی به تدوین یک سند کارآمد و کاربردی خواهد کرد. کشورهای همسایه ایران مانند ترکیه و امارات متحده عربی چه راهی را در پیش گرفته اند که تا این اندازه در حوزه گردشگری موفق شده اند؟ ترکیه سالانه حدود 40 میلیون گردشگر و امارات بیش از 20 میلیون گردشگر دارد. این در حالی است که منطقه ای مانند امارات جز جاذبه های تجاری، ترانزیتی، کویر و در نهایت دریا، جاذبه دیگری ندارد. کشورهای همسایه ایران در مقایسه جاذبه های گردشگری با ایران، در ردیف کشورهای بسیار فقیر قرار می گیرند. بنابراین، رشد 10 تا 12 درصدی گردشگری برای ایرانی که دارای تنوع در جاذبه ها متناسب با هر نوع سلیقه ای است، شایسته نیست.
رییس مرکز گردشگری علمی فرهنگی دانشجویان ایران تاکید کرد: عزم جدی برای تدوین برنامه، داشتن زمان بندی مشخص، نگاه جامع، به کارگیری کارشناسان خارجی و الگوبرداری خارجی به ویژه از کشورهای مسلمان مانند مالزی، در پیش برد تدوین سند و اهداف آن موثر خواهد بود.
یعقوب زاده در پایان نیز از لزوم درنظرگرفتن ساز وکار اجرایی برای سند جامع گردشگری سخن گفت و تصریح کرد: برای لازم الاجرا شدن این سند شاید لازم است سیاستگذاران کلان در ابلاغ آن وارد شوند. به عبارت دیگر ابلاغ این سند از سوی نهاد مهمی مانند مجلس یا ریاست جمهوری در اجرایی شدن آن نقش مهمی خواهد داشت.

 

مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi