در مراسم اختتامیه دوزادهمین دوره طرح ملی ایران، مرز پرگهر:
سه شنبه 8 اسفند 1396 بازدید: 798


به گزارش روابط عمومی مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران(ISTTA)، مراسم اختتامیه دوازدهمین دوره طرح ملی «ایران مرز پرگهر» عصر یکشنبه، ۶ اسفندماه در تالار شهید دهشور دانشکده علوم دانشگاه تهران با حضور جمعی از اساتید، مسئولان و دانشجویان برگزار شد که در این مراسم نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و پردیس در مجلس شورای اسلامی گفت: نظر اغلب نمایندگان مجلس شورای اسلامی به خصوص در دو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی به وزارتخانه شدن سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است.
حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی شیخ که یکشنبه ۶ اسفند ماه در آیین اختتامیه دوازدهمین طرح ملی «ایران، مرز پرگهر» سخنرانی می‌کرد، با اشاره به بررسی طرح وزارتخانه شدن سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: این طرح در مجلس بررسی می‌شود که سازمان میراث فرهنگی در قالب سازمان باقی بماند یا وزارتخانه باشد که البته انجام هر کدام از این اتفاقات مزایا و معایبی دارد.
او با بیان این‌که تبدیل این سازمان به وزارتخانه در حال حاضر نظر اغلب نمایندگان مجلس است، افزود: در کمیسیون‌های اجتماعی و فرهنگی تاکنون نتیجه‌گیری بر تبدیل آن به وزارتخانه بوده است تا مسئولان آن موظف باشند برنامه بدهند و ارزیابی از اقدامات خود داشته باشند، رئیس جمهور وزیر آن را مشخص کند و مجبور باشد شخص خوبی را انتخاب کند و در نهایت مجلس هم بر عملکرد آن وزارتخانه نظارت مستقیم داشته باشد؛ اقداماتی که در صورت باقی ماندنش در قالب سازمان امکان‌پذیر نیستند.
او همچنین با تاکید بر این‌که صنعت گردشگری در کشور مغفول مانده و نمی‌توانیم در مقطع مناسب از آن خوشه‌چینی کنیم، گفت: این اتفاق جای تأسف دارد چون حتی هنوز به مرحله معرفی آثار تاریخی خود هم نرسیده‌ایم.
وی افزود: ضعف ما اینجاست که به این مسئله به صورت علمی نگاه نمی‌کنیم. زیرساخت‌ها، موانع و کارهایی که باید انجام شوند مغفول مانده‌اند. سالیان سال است که به این بخش اهمیت ویژه می‌دهیم. یک سازمان تشکیل داده‌ایم، آن را مستقل کرده‌ایم و زیر نظر دولت‌ها به آن توجه می‌کنیم اما متأسفانه اتفاق امروز برعکس شده است یعنی سازمان میراث فرهنگی به حیاط خلوت دولت‌ها تبدیل شده است.
او ادامه داد: در طول تاریخ هر جا که می‌خواستند مسئولی بگذارند و امکانش نبود به این سازمان چشم دوختند. حتی زیرساخت‌های جاده‌ای، ریلی، هوایی و دریایی آن مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد. بحث‌های فنی، علمی و ارتباطات بین‌الملل آن مغفول مانده‌اند چون نگاه ملی به آن نداریم.
به اعتقاد این نماینده مجلس، زوایای این مسئله باید مورد تجزیه و تحلیل، نیازسنجی و برنامه‌ریزی قرار بگیرد باید وضعیت مطلوب در نظر گرفته شود و حتی دانشگاه به داد این صنعت برسد.
وی تأکید کرد: هنوز خروجی از بررسی‌ها و جلسات تشکیل شده در این زمینه نداشته‌ایم.
 

مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi