دوازدهمین همایش خلیج فارس پایان یافت/گزارش تصویری
شنبه 15 اردیبهشت 1397 بازدید: 1397

به گزارش روابط عمومی مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان اران(ISTTA) به نقل از ایسنا، دوازدهمین همایش ملی علمی، فرهنگی خلیج فارس سه‌شنبه شب (۱۱ اردیبهشت) با قرائت بیانیه‌ای به کار خود پایان داد.


این همایش به مدت یک روز در دانشگاه خلیج فارس بوشهر با حضور کارشناسان متخصص حوزه خلیج فارس و چند پانل تخصصی با موضوعات مرتبط با خلیج فارس برگزار  شد.
 

در بیانیه پایانی این همایش آمده است: گردهمایی علمی و فرهنگی و موضوعات مهم مربوط به جای جای سرزمین پرشکوه و پرافتخار ایران اسلامی فرصت مناسبی را فراهم می‌آورد تا صاحب‌نظران، دانشگاهیان و علاقه‌مندان این آب و خاک با نگاه به چشم‌اندازهای درخشان پیش‌رو، راه را برای شناخت این مرز پرگهر و میل به توسعه همه‌جانبه آن فراهم کنند.

خلیج فارس به عنوان یکی از مهم‌ترین و پرآوازه‌ترین دریاهای جهان از جمله مواریث مادی و معنوی ایران و خاستگاه‌های تمدن مشرق زمین به شمار می‌رود که طی قرن‌ها محملی برای ارتباطات بین‌فرهنگی و صلح‌محور بوده و اهمیت پرداخت درست و علمی این موضوع در محافل و مجامع دانشگاهی بیش از پیش آشکار است.

خلیج فارس مهد تمدن ایرانی، اسلامی و عرصه تعاملات گسترده سیاسی و اقتصادی است و نقشی تعیین‌کننده و سازنده در تنظیم و توسعه روابط فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی و تجاری ملل مختلف جهان با ایرانیان داشته و دارد و ضرورت پاسداری از این میراث مهم جهانی را که عملکردی ملی، ‌منطقه‌ای و جهانی دارد، آشکار می‌کند.

خلیج فارس برای ایرانیان تنها یک پهنه آبی شناخته شده با کارکردهای تجاری و اقتصادی نیست بلکه میراث باشکوه فرهنگی و تمدنی است که همه ایرانیان از بن جان دل در گروی پاسداری آن دارند و جعل این نام تاریخی از سیاست‌های ناپخته و خصمانه‌ای مایه می‌گیرد که تلاش خود را بر واگرایی هر چه بیشتر کشورهای حوزه خلیج فارس معطوف کرده‌اند و صد البته این تلاش‌های ضد تاریخی و ضد فرهنگی کور ره به جایی نخواهد برد؛ چرا که بده‌وبستان‌های سیاه، کوتاه‌برد و کوتاه‌مدت سیاسی را توان هماوردی با تاریخ و فرهنگی که چنان خورشید تابان عیان است، نیست. ما بر آنیم که خلیج‌فارس باید خلیج دوستی‌های مداوم و همکاری‌های پایدار باشد.

روز ملی خلیج فارس فرصتی است تا آحاد جامعه ایرانی جایگاه تاریخی خلیج فارس و سهم کنونی آن در مناسبات جهانی را بازشناسند و با کاربست تدبیر و مسئولیت‌پذیری فرهنگی در قبال تعدی به داشته‌های تاریخی ایرانیان و با نگاه به تاریخ پرشکوه آن سهمی شایسته در ساختن ایرانی آباد، توسعه‌یافته و قدرتمند ایفا کنند.»

در بخش دوم این همایش چند پنل تخصصی برگزار شد. پنل تخصصی «گردشگری و ابعاد تاریخی فرهنگی اجتماعی خلیج فارس» مقالاتی با موضوع گردشگری و صلح جهانی، ارزیابی توسعه گردشگری دفاع مقدس در قالب مولفه‌های توسعه پایدار، بررسی نقش بنادر خوزستان در شکوفایی اقتصاد خلیج فارس در دوره ساسانی، طبقه‌بندی نقوش سفالینه‌های منقوش دوران اسلامی جزیره فشم، بررسی تأثیر بهره‌مندی از توانمندی جوانان نخبه بومی در توسعه گردشگری و تحلیل وضعیت الزامات گردشگری جزایر خلیج فارس ارائه شدند.

در دومین پنل تخصصی با موضوع «ابعاد سیاسی، امنیتی، راهبردی خلیج فارس» نیز مقالاتی با موضوعاتی چون اکوتوریسم، رویکردی نویت در صنعت گردشگری منطقه ساحلی خلیج فارس، ژئوپلتیک گردشگری راهبردی در توسعه گردشگری و همگرایی کشورهای جهان اسلام با محوریت توسعه گردشگری در سواحل خلیج فارس، گردشگری صبح و همگرایی منطقه‌ای در کشورهای حاشیه خلیج فارس و سندشناسی و پژوهش تاریخ خلیج فارس توسط متخصصان این حوزه‌ها ارائه شدند.

همچنین در پایان این همایش تمبر یادبود دوازدهمین همایش خلیج‌فارس با حضور علی‌اصغر مونسان، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، آیت‌الله صفایی بوشهری، نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه بوشهر، عبدالکریم گراوند استاندار بوشهر و جمعی از مسئولان ملی و استانی رونمایی شد.

همچنین کتاب مجموعه مقالات همایش و کتاب دکتر مشایخی با موضوع خلیج‌فارس نیز رونمایی شد و از اساتید برجسته حوزه خلیج فارس به پاس حمیات های اثربخش و همچنین برخی مسئولین به پاس همکاری های اثربخش و نیز از نویسندگان مقالات برتر ازجمله دکتر رمضان زاده لسبویی نویسنده مقاله تحلیل وضعیت الزامات گردشگری جزایر خلیج فارس بر اساس مدل تحلیلی  A Factors(مطالعه موردی: جزیره قشم)، الناز بلوری فرد نویسنده مقاله بررسی تأثیر بهره­مندی از توانمندی جوانان نخبه بومی در توسعه گردشگری و ارائه یک مدل ازسیستم دانش محور با رویکرد توانمندسازی نخبگان بومی به منظور توسعه گردشگری- مطالعه موردی: استان بوشهر و فرامرز بریمانی نویسنده مقاله گردشگری، صلح و همگرایی منطقه‌ای؛ مورد مطالعه: کشورهای ساحلی خلیج فارس با اهدای تندیس همایش قدردانی شد.

در روز دوم همایش نیز بازدید از جاذبه های گردشگری استان بوشهر ویژه مدعوین و میهمانان خارجی همایش برگزار شد.
 

گالری تصاویر
1
2
3
4
4
5
6
7
8
11
12
13
14
15
16
18
19
122
132
14
15
16
17
18
19
مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi