عوامل موثر بر رضايتمندي گردشگران عرب شهرستان کلاردشت
چهار شنبه 30 خرداد 1397 بازدید: 678

عنوان نشریه:  ميراث و گردشگري :   تابستان 1395 , دوره  1 , شماره  2  .
 
 نویسندگان:  اكبري منا*, هاشم زاده ژاله
 
 * دانشگاه علامه طباطبائي
 
چکیده:

رضايت مندي گردشگران يکي از مهم ترين عوامل رقابتي و بهترين شاخص براي تضمين رشد سودهاي آتي محسوب مي شود. مقصد کلاردشت در استان مازندران و در شهرستان چالوس در نزديکي محور عمده گردشگري تهران- چالوس به عنوان يکي از پر تراکم ترين محورهاي مسافرتي و گردشگري کشور واقع شده است. آب و هواي کوهستاني اصلي ترين مزيت رقابتي گردشگري مقصد کلاردشت محسوب مي شود که اين مزيت در طي دو دهه اخير گردشگران اقامتي خارجي فراواني را از کشورهاي حوزه جنوبي خليج فارس و درياي عمان به خود جذب کرده است.
هدف اين مقاله بررسي عوامل موثر بر رضايت مندي گردشگران عرب بازديدکننده از شهرستان کلاردشت مي باشد. تحقيق حاضر به لحاظ هدف کاربردي، از نظر زمان، مقطعي و از نظر ماهيت و روش توصيفي - پيمايشي مي باشد. در طي اين تحقيق 249 پرسشنامه بين گردشگران عرب حاضر در کلاردشت در تابستان 1393 و به شيوه در دسترس توزيع شد که پس از جمع آوري 240 مورد آن قابل استفاده بود. در اين پژوهش داده ها از طريق تحليل عاملي تاييدي و آزمون KMO با استفاده از نرم افزار spss تحليل شدند که نتايج به دست آمده نشان مي دهد که 5 عامل: 1- کيفيت تسهيلات، 2- کيفيت و تنوع در بخش غذا، 3- هزينه هاي معقول خدمات، 4- کيفيت و تنوع اقامتگاه ها و نيز 5- تنوع جاذبه هاي گردشگري مقصد، به ترتيب بيشترين تاثير را بر رضايت مندي گردشگران عرب دارند به طوري که 67% از رضايت مندي کل را توجيه مي کنند و در نتيجه توجه بيشتر به اين عوامل منجر به ارتقاء رضايت مندي گردشگران و در پي آن وفاداري به مقصد خواهد شد.
 
كليد واژه: رضايت مندي، گردشگران عرب، شهرستان کلاردشت

*این مقاله برگرفته از فصلنامه میراث و گردشگری به صاحب امتیازی مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد.

جهت دریافت فایل پی دی اف مقاله کلیک کنید.


 

مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi