سطح بندي توسعه يافتگي بنادر تجاري خليج فارس جهت اولويت بندي توسعه منطقه اي جنوب با استفاده از مدل تاکسونومي عددي
سه شنبه 23 مرداد 1397 بازدید: 538
 
 
 
 
 
 عنوان نشریه:  مطالعات فرهنگي و سياسي خليج فارس :   مهر و آذر 1395 , دوره  3 , شماره  9 .
 
 نویسندگان:  لطفي حيدر, كرمي حسين
 
چکیده: 

بنادر يکي از عوامل تسريع کننده فرآيند توسعه اقتصاد ملي/ منطقه اي هستند و نقش تعيين کننده اي در سازمان دهي به فضاي ملي دارند. در کشورهاي جهان سوم وجود انواع دوگانگي هاي نامطلوب، نظير دوگانگي منطقه اي به دلايل متعددي در مسير توسعه يافتگي آن ها مشکلاتي را ايجاد مي کند. توسعه يافتگي مناطق و بررسي پتانسيل هاي توسعه آن ها يکي از اصلي ترين موضوعات موردمطالعه علم جغرافيا است، لذا در مباني نظري اين علم مطالب فراواني در اين زمينه ديده مي شود. بنادر يکي از محورهاي اصلي توسعه اقتصادي مناطقه اند که داراي توان ها و فرصت هاي سرمايه گذاري فراواني هستند. در واقع هر منطقه مزيت هاي متفاوت جغرافيايي و محيطي جهت توسعه را دارا است و همين امر سبب نابرابري در پيشرفت کشورها شده است. هدف از اين پژوهش ارزيابي و شناخت امکانات و توان هاي جغرافيايي بنادر خليج فارس به منظور اولويت بندي توسعه منطقه اي است. روش تحقيق در اين نوشتار از نوع توصيفي- تحليلي و استفاده از منابع اسنادي و هم چنين بهره گيري از تکنيک تاکسونومي عددي است. نتايج تحقيق نشان مي دهد که بندر شهيد رجايي در ميان هفت بندر تجاري مورد مقايسه، در مرتبه اول اهميت به لحاظ معيارهاي مورد بررسي قرار گرفته است و به عنوان مناسب ترين بندر جهت توسعه منطقه جنوب کشور و خليج فارس انتخاب گرديد.

 

كليد واژه: سطح بندي، توسعه منطقه اي، تاکسونومي عددي، بنادر خليج فارس

ین مقاله برگرفته از فصلنامه مطالعات فرهنگی و سیاسی خلیج فارس به صاحب امتیازی مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد.

  • جهت دریافت فایل پی دی اف مقاله کلیک کنید.
مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi