وضعيت سيستم آموزشي ساکنان سواحل شمالي خليج فارس در عصر صفويه
شنبه 27 مرداد 1397 بازدید: 869
 
 
 
 
 
عنوان نشریه:  مطالعات فرهنگي و سياسي خليج فارس :   دي و اسفند 1395 , دوره  3 , شماره  10 .
 
نویسندگان:  شريفي وحيد, حسين هاشمي زهرا
 
 
 
چکیده: 

دوره حکومت صفويان از جمله دوره هاي تاريخي ايران بعد از اسلام است که علي رغم ديدگاه سياسي و ديني خاص و با وجود درگيري هاي نظامي با همسايگان غربي و شرقي ايران، علم و دانش در اين عصر رونق بسيار داشت. با تشکيل سلسله صفوي و به وجود آمدن وحدت تاريخي که مبناي آن تشيع دوازده امامي بود، دگرگوني هايي در نهاد هاي آموزشي جامعه به وجود آمد. ترويج عقايد شيعي و همچنين زبان فارسي به عنوان زبان عامه مردم، قدرت گرفتن عالمان مذهبي و درنتيجه آن توجه بيشتر به علوم ديني، تاسيس فضا هاي آموزشي، تاسيس و تقويت کتابخانه ها، پشتوانه مالي براي مدارس وجود امکانات آموزشي در بعضي از مدارس از مهم ترين اين دگرگوني ها بود. اين مقاله درصدد است تا به اين پرسش اصلي پاسخ دهد که گسترش علم و وضعيت سيستم آموزشي در نواحي سواحل شمالي خليج فارس بر چه منوالي بوده است و شاهان صفوي در راستاي گسترش علم در اين نواحي چه فعاليت هايي را انجام داده اند؟ روش پژوهش در اين مقاله توصيفي- تحليلي و با استفاده از منابع کتابخانه اي است.

 

كليد واژه: سيستم آموزشي، سواحل شمالي خليج فارس، صفويه، مکتب خانه، کتابخانه

ین مقاله برگرفته از فصلنامه مطالعات فرهنگی و سیاسی خلیج فارس به صاحب امتیازی مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد.

  • جهت دریافت فایل پی دی اف مقاله کلیک کنید.

 

مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi