ژئوتوريسم و گردشگري پايدار استان هرمزگان
شنبه 27 مرداد 1397 بازدید: 1698

 

 
 
 
 
 
 
  عنوان نشریه:  مطالعات فرهنگي و سياسي خليج فارس :   دي و اسفند 1395 , دوره  3 , شماره  10 .
 
نویسندگان:  جان پرور محسن, قرباني سپهر آرش
 
چکیده: 

گردشگري صنعتي درآمدزا و با صرفه اقتصادي بسيار مناسب است که با ايجاد تبادلات فرهنگي و اجتماعي ميان ملل مختلف به خاطر فقدان آلودگي هاي زيست محيطي امروز بسيار موردتوجه است. جاذبه هاي طبيعي هر کشوري در جذب گردشگر نقش بسزايي دارند. از طرفي امروزه نهاد هاي متولي صنعت گردشگري در سراسر دنيا، به امور گردشگري در طبيعت و در وراي آن به لزوم حفظ محيط زيست بيش از هر زمان ديگر اذعان دارند. ژئوتوريسم شاخه اي از اکوتوريسم است که در آن گردشگران بازديدکننده به دنبال مشاهده جاذبه هاي مورفولوژيکي و طبيعي هستند. از اين رو استان هرمزگان يکي از مهمترين سواحل جنوبي ايران به لحاظ گردشگري است و از جاذبه هاي طبيعي متعدد و بي شماري برخوردار است. از جمله مهمترين ويژگي هايي که اين منطقه رابه عنوان يک مکان داراي خصوصيات بارز ژئوتوريسمي معرفي مي کند، مي توان جنگل هاي حرا، رودخانه ها و چشمه هاي فراوان، دريا و سواحل و جزاير متعدد مانند جزيره قشم (تنها منطقه ژئوتوريسمي ثبت شده در يونسکو) و همچنين گنبد هاي نمکي بي نظير را نام برد. به طورکلي هدف از اين پژوهش بررسي و شناسايي پتانسيل هاي طبيعي و فرهنگي و تاريخي استان هرمزگان است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، از نوع کاربردي و از نظر ماهيت و روش، از نوع تحقيقات کيفي و از لحاظ گردآوري اطلاعات بر پايه مطالعات و بررسي هاي کتابخانه اي_ اسنادي و ميداني است.

 

كليد واژه: ژئوتوريسم، ساحل، جاذبه هاي طبيعي، خليج فارس، هرمزگان

ین مقاله برگرفته از فصلنامه مطالعات فرهنگی و سیاسی خلیج فارس به صاحب امتیازی مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد.

  • جهت دریافت فایل پی دی اف مقاله کلیک کنید.
مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi