تعيين ظرفيت گردشگري کا رآفرين در جزيره قشم به منظور توسعه پايدار گردشگري
شنبه 27 مرداد 1397 بازدید: 1661
 
 
 
عنوان نشریه:  مطالعات فرهنگي و سياسي خليج فارس :   دي و اسفند 1395 , دوره  3 , شماره  10 .
 
نویسندگان:  ميرزايي قلعه فرزاد*, منشي زاده رحمت اله
 
 * دانشگاه شهيد بهشتي
 
چکیده: 

امروزه بررسي ظرفيت گردشگري پايدار جهت تعيين دامنه ظرفيت پذيرش، از موضوعات مهم در بحث گردشگري کار آفرين به شمار مي رود. جزيره قشم به عنوان يکي از مقاصد گردشگري کشور، با توجه آسيب پذير بودن آثار فرهنگي و جاذبه هاي طبيعي و همچنين وجود ژئوپارک ثبت شده در آن، بحث حفاظت از ژئوپارک و در مجموع گردشگري اين جزيره کاملا ضروري است. لا در اين نوشتار ظرفيت گردشگري جزيره قشم از طريق روش ها و مدل هاي تعيين ظرفيت تحمل و در دو بخش ظرفيت تحمل فيزيکي و واقعي محاسبه شده است. نتايج نشان مي دهد که ظرفيت تحمل فيزيکي گردشگري گسترده جزيره مجموعا 2950 نفر و براي گردشگري متمرکز 844 نفر است. اما در مورد ظرفيت تحمل واقعي، براي گردشگري گسترده 1125 نفر و براي گردشگري متمرکز 322 نفر است. در يک نتيجه کلي بايد گفت با توجه وجود ژئوپارک قشم که بحث حفاظت آن بسيار مهم است، بايد ظرفيت برد گردشگري در پذيرش گردشگران را موردتوجه قرار داد و سعي کرد تا گردشگري بر طبق ظرفيت کاربري خودشان پذيراي گردشگري بوده و با توجه نتايج گردشگري متمرکز و گسترده، فعاليت هاي گردشگري نيز بر طبق گسترده يا متمرکز بودن مورد استفاده و بازديد قرار بگيرد.

 

كليد واژه: ظرفيت گردشگري، گردشگري کارآفرين، جزيره قشم، گردشگري متمرکز و گسترده، توسعه پايدار

ین مقاله برگرفته از فصلنامه مطالعات فرهنگی و سیاسی خلیج فارس به صاحب امتیازی مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد.

  • جهت دریافت فایل پی دی اف مقاله کلیک کنید.
مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi