گردشگري يکي از بخش هاي مهم اقتصادي است که توانسته است به عنوان يک صنعت پاک مطرح شود و ضمن افزايش درآمدهاي ارزي براي اقتصاد ملي، کمک شايسته اي به رونق اشتغال و ايجاد درآمدها نيز نمايد. قشم به عنوان يکي از منطقه هاي کمتر استفاده کننده بهينه از جذابيت هاي گردشگري در راستاي عدم اتکا به درآمد نفت و نيز در راستاي اقتصاد مقاومتي، علي رغم دارا بودن جذابيت هاي متنوع گردشگري، به لحاظ کسب درآمد هنوز نتوانسته است به طور مطلوب از آن ها استفاده نمايد و قطعا براي شناسايي و بهبود وضعيت گردشگري قشم بايد کليه عوامل از نقاط مثبت، منفي، ظرفيت ها و پتانسيل ها شناسايي گردد و بر اساس آن به تدوين استراتژي مناسب توسعه گردشگري قشم اقدام نمود.در تحقيق حاضر بر اساس روشي تحليلي- توصيفي و بهره گيري از داده هاي حاصل از پرسش نامه و استفاده از منابع موجود در اين زمينه و در چهارچوب مدل SWOT به تدوين استراتژي توسعه گردشگري قشم اقدام شده است. مهم ترين نقطه قوت اين منطقه داشتن جذابيت هاي گردشگري آن تشخيص داده شده است و مهم ترين راهبرد نيز مي تواند بهره برداري و برنامه ريزي بخش خصوصي و دولتي از جذابيت هاي متنوع گردشگري منطقه در راستاي ايجاد اشتغال و توسعه هر چه بيشتر در منطقه باشد که مي تواند زمينه ساز توسعه محلي و ملي شود. در پايان پيشنهاداتي ارائه گرديده است.
كليد واژه: گردشگري، قشم، استراتژي، توسعه،
این مقاله برگرفته از فصلنامه مطالعات فرهنگی و سیاسی خلیج فارس به صاحب امتیازی مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد.