برنامه ريزي استراتژيک توسعه گردشگري قشم در راستاي عدم اتکا به درآمدهاي نفتي و اقتصاد مقاومتي
دوشنبه 23 مهر 1397 بازدید: 2102

 

عنوان نشریه:  مطالعات فرهنگي و سياسي خليج فارس :   تير و شهريور 1396 , دوره  4 , شماره  12 
 
 
 
 
نویسندگان:  علون آبادي جعفر*
 
 * دانشگاه پيام نور تهران
 
چکیده: 

گردشگري يکي از بخش هاي مهم اقتصادي است که توانسته است به عنوان يک صنعت پاک مطرح شود و ضمن افزايش درآمدهاي ارزي براي اقتصاد ملي، کمک شايسته اي به رونق اشتغال و ايجاد درآمدها نيز نمايد. قشم به عنوان يکي از منطقه هاي کمتر استفاده کننده بهينه از جذابيت هاي گردشگري در راستاي عدم اتکا به درآمد نفت و نيز در راستاي اقتصاد مقاومتي، علي رغم دارا بودن جذابيت هاي متنوع گردشگري، به لحاظ کسب درآمد هنوز نتوانسته است به طور مطلوب از آن ها استفاده نمايد و قطعا براي شناسايي و بهبود وضعيت گردشگري قشم بايد کليه عوامل از نقاط مثبت، منفي، ظرفيت ها و پتانسيل ها شناسايي گردد و بر اساس آن به تدوين استراتژي مناسب توسعه گردشگري قشم اقدام نمود.در تحقيق حاضر بر اساس روشي تحليلي- توصيفي و بهره گيري از داده هاي حاصل از پرسش نامه و استفاده از منابع موجود در اين زمينه و در چهارچوب مدل SWOT به تدوين استراتژي توسعه گردشگري قشم اقدام شده است. مهم ترين نقطه قوت اين منطقه داشتن جذابيت هاي گردشگري آن تشخيص داده شده است و مهم ترين راهبرد نيز مي تواند بهره برداري و برنامه ريزي بخش خصوصي و دولتي از جذابيت هاي متنوع گردشگري منطقه در راستاي ايجاد اشتغال و توسعه هر چه بيشتر در منطقه باشد که مي تواند زمينه ساز توسعه محلي و ملي شود. در پايان پيشنهاداتي ارائه گرديده است.

 

كليد واژه: گردشگري، قشم، استراتژي، توسعه،

این مقاله برگرفته از فصلنامه مطالعات فرهنگی و سیاسی خلیج فارس به صاحب امتیازی مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد.

  • جهت دریافت فایل پی دی اف مقاله کلیک کنید.
مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi