بازدید دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل از سد سبلان و پل معلق مشکین شهر
چهار شنبه 7 آذر 1397 بازدید: 1839


به گزارش دبیرخانه طرح ملی "ایران، مرز پرگهر" بیش از 70 نفر از دانشجویان دختر رشته های مختلف دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در دو گروه مجزا از سد سبلان و پل معلق مشگین شهر بازدید کردند.
در این بازدید که از ساعت 8صبح روز دوشنبه 25 اردیبهشت ماه شروع شد دانشجویان پس از رسیدن به مقصد مورد نظر با نحوه ایجاد سد و اطلاعات عمومی مرتبط با آن و همچنین با قسمتهای مختلف آن از قبیل دریچه و تونل سد آشنا شده و در حاشیه آن به تفریح و سرگرمی پرداختند.
همچنین دانشجویان از پل معلق مشگین شهر نیز بازدید و از منظره های بکر و طبیعی آن و پارک جنگلی استفاده نموده و به تفریح و سرگرمی پرداختند.


شرح اجمالي اثرات منطقه‌ای پروژه سد سبلان:
سد سبلان در 55 کیلومتری شمالغربی شهر اردبیل و در فاصله 40 کیلومتری شمال شرقی مشکین شهر واقع شده‌است.هدف از احداث سد سبلان ذخیره‌سازی 105 میلیون متر مکعب، تنظیم حدود 115میلیون متر مکعب رواناب رودخانه قره‌سو در محل طرح، آبیاری15 هزار هکتار از اراضی دیم و باغات مشکین شهر در طرفین رودخانه، تامین آب شرب شهر مشکین شهر تا 10 میلیون متر مکعب سالیانه تا افق سال 1405، کنترل سیلاب و ایجاد اشتغال و کاهش مهاجرت بوده‌است.(انجمن ژئوتکنیک ایران).

سوابق مطالعاتی و اجرای طرح
مطالعات مرحله شناخت حوزه آبریز دره رود در سال 1368 آغاز و با تصویب گزارشهای آن پروژه‌های سدسازی این حوزه در سال 1372 مشخص گردید. در تداوم این مطالعات، مطالعات مرحله اول سبلان و اراضی پایاب آن در اوائل سال 1373 و مطالعات مرحله دوم این سد در اواخر سال 1375 توسط مهندسین مشاور آشناب آغاز گردید. عملیات اجرایی سیستم انحراف همزمان با مطالعات مرحله دوم از اوائل سال 1375 شروع شده و تا دی ماه سال 1379 ادامه یافت.
سپس عمليات اجرايي اصلي سد از مرداد سال 1380 شروع و طبق برنامه پيش بيني شده در سال 1385 به اتمام رسيد.


اثرات ملی پروژه:
تنظیم حدود 115میلیون متر مکعب رواناب رودخانه قره‌سو در محل طرح، آبیاری15 هزار هکتار از اراضی دیم و باغات مشکین شهر در طرفین رودخانه، تامین آب شرب شهر مشکین شهر تا 10 میلیون متر مکعب سالیانه تا افق سال 1405، کنترل سیلاب و ایجاد اشتغال و کاهش مهاجرت

 

مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi