دوشنبه 25 شهریور 1398
بازدید:
553
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران(ISTTA) به نقل از گاردین، گردشگری پدیدهای کهن است که بهمرور با تسهیل امکان سفر گسترشیافته است. مهماننوازی بخش مهمی از جلب گردشگر و توسعه گردشگری است. صنعت مهماننوازی شامل (هتلداری – رستورانداری –هدایت تورها و ....) پتانسیل رشد فراوانی در بسیاری کشورهای جهان که مکانهای جذاب و دیدنی دارند هنوز فرصت نیافتهاند که آنها را بهخوبی به دنیا معرفی کنند. با این تعاریف انتظار میرود که تا سال 2050 در حوزه گردشگری مشاغل زیر توسعه یابد:
• طراح مناطق گردشگری واقعیت افزوده (Augmented reality area designer)
طراحی لایههای گوناگون مناطق گردشگری واقعیت افزوده در یک منطقه با در نظر گرفتن دورنما و همچنین بافت تاریخی و فرهنگی آن منطقه از وظایف اصلی این شغل است. این طراح باید مهارتهای طراح را با مهارتهای برنامهریزی ترکیب کند و همزمان دانش تاریخی خوبی داشته باشد. این تخصص نهتنها در حوزه فیلمسازی بلکه در بسیاری از حوزههای دیگر که از فیلم برای تبلیغ یا آموزش استفاده میکنند کاربرد خواهد داشت و اهمیت آن در آینده دوچندان میشود.
• مدیر تور شخصی: (individual tour director)
فردی حرفهای که قادر به توسعه تورهای خاص بر مبنای نیازهای مشتریان منفرد و هدایت شخصی این تورهاست. این شغل بهنوعی درگذشته وجود داشته است، اما با حذف اپراتورهای سنتی سفر به یکی از جریانهای اصلی گردشگری تبدیل خواهد شد.
• همراه ربات (Robot attendant)
متخصص در مدیریت رباتهای هتل که از هماکنون نمونههایی از آنها در هتلهای آمریکا، چین، ژاپن و سایر کشورها وجود دارد.
اگرچه رباتهای بازکننده درها، خانه نگهدار و پیکها کار خود را بهخوبی انجام میدهند، هنوز لازم است فردی برای کنترل امور به همراه آنها باشد. چنین همراهی باید متخصصی سازمانیافته با مهارتهای چندوظیفهای باشد که با علوم مکانیک آشنا بوده و درزمینهٔ هوش مصنوعی تجربه داشته باشد.
• طراح سیستمهای هوشمند سفر ( Smart travel system designer )
متخصص در طراحی سیستمهای خرید بلیت خودکار، رزرو هتل و مسیریابی که اکنون نیز توسط برخی تورهای معروف مورداستفاده قرار میگیرند. سرمایهگذاری روی الگوریتم جستجوی منحصربهفرد نیز آغازشده است. تقاضا برای یافتن راهحلهای ساده راحت و ارزان رو به افزایش است و میزان سفرها نیز بیشتر و متنوعتر میشود . بنابراین چنین نرمافزارهایی و بالطبع آن افرادی که این نرمافزارها را طراحی و مدیریت میکنند مورد تقاضای روزافزون جامعه جهانی خواهند بود. بعلاوه توجه بیشتری بهسوی شخصیسازی تورها و برنامههای سفر فردی معطوف شده است. چراکه بسیاری از گردشگران مایلاند ذائقههای متنوع خود را در سفر دنبال کنند و صرفاً پیرو گروهی با برنامهای از پیش تعیینشده نباشند.
• مدیر فضای برند (Space brand manger)
فرد شاغل در این حرفه مشاور و مسئول پر کردن جهان مجازی با محتوای فرهنگی مرتبط با محیطی خاص است او تصاویر و افسانهای مربوط به یک مکان را خلق میکند و به فضای حاکم در آن منطقه در دنیای مجازی طراحیهای زیبا، هویت، اخبار، خدمات گردشگری و رویدادهای گوناگون را میافزاید. تمامی این موارد باعث میشود تا محل موردنظر به محیطی بیهمتا تبدیل شود بازدیدکنندگان جذبشده و محل به مقصدی رقابتی برای جذب گردشگر تبدیل میشود. این شغل نیز هماکنون وجود دارد و باگذشت زمان رشد خواهد کرد افزایش رقابت برای جلب گردشگر ارزش این تخصص را بیشتر نیز خواهد کرد.
• معماری مرزها (Territory Architect )
خلق دورنمای اطلاعاتی برای گردشگرها با در نظر گرفتن واقعیتهای منطقه، نوع کاربران و روندهای محبوب کنونی در صنعت گردشگری از وظایف این تخصص است. هنگامیکه مدیر برند نقش راهبری خلاق را ایفا میکند، معمار مرزها طراحی است که به دنبال راهحلهای جزئی و اختصاصی برای وظایف خاص است.
ترجمه و تنظیم :نسیم عسگری