واقعا یک رودخانه می تواند تا این اندازه زیبا باشد؟
شنبه 24 اسفند 1398 بازدید: 1025

رود نیل با بیش از ۴۰۰۰ مایل (۶۶۵۰ کیلومتر) طول در میان دریاچه ویکتوریا و دریای مدیترانه جریان دارد. در امتداد این رود بخش نسبتا کوچکی بین اسوان (Aswan) و لوکسور (Luxor) در جنوب مصر بسیار زیبا و جذاب است.

چه چیز این بخش باعث جذاب شدن رود نیل شده است؟

قبل از هر چیزی باید بگوییم در حاشیه رود نیل گنجیه‌های باستانی بسیاری پراکنده است. برخی از بزرگ‌ترین، استادانه‌ترین و جذاب‌ترین سازه‌های ساخته شده در دوران باستان مانند معبد کارناک (Karnak)، دره پادشاهان، معبد کروکودیل و جزیره فیلای (Philae) در حاشیه رود نیل قرار دارند.  چشم‌انداز رود نیل در تمام بخش‌های آن نیز بسیار جذاب و شگفت‌انگیز است. رودخانه‌ای به رنگ یاقوت کبود، در کنار مزارع به رنگ سبز زمردی و بیابانی کهربایی با آسمانی که به هنگام غروب بر فراز بهشتی بی‌انتها به رنگ یاقوت سرخ  در می‌‌آید.  

در میان شلوغی قاهره، اسوان و لوکسور به راحتی با هتل‌ها، رستوران‌ها و فعالیت‌های تفریحی متعدد برای گردشگران مطلوب می‌باشد. در طول ماه‌های تابستان، گرمای این منطقه غیر قابل تحمل است اما سه فصل دیگر برای سفر بسیار عالی هستند. در این میان سفری بر روی رودخانه و پیاده‌روی در میان درختان نیز می‌تواند ایده‌آل باشد. اکثر گردشگران و بازدیدکنندگان سفری ۱۳۰ مایلی (۲۱۴ کیلومتری) بین دو شهر را با کشتی‌های تفریحی لوکس طی می‌کنند.

 
سفرهای دریایی به طور معمول سه روز و دو شب طول می‌کشد و برخی از آنها در میان گردشگران بسیار محبوب هستند چراکه علاوه برغذاهای متنوع یک استخر و باشگاه نیز بر روی عرشه کشتی دارند و گردشگران می‌تواند شنا یا ورزش کند.
می‌توان در زمان برگشت با یک داهبیا (dahabiya) روی رودخانه گشت زد. داهبیا نسخه پیشرفته‌تر کشتی‌های بادبانی بزرگ هستند که در قرون ۱۹ و ۲۰ توسط طبقه اشراف مصر مورد استفاده می‌گرفته است. به طور معمول این کشتی‌ها ۶ الی ۱۰ کابین دارند. داهبیا با تمام معایبی که دارد شامل حمام اختصاصی با دوش، ناهار خوری در فضا باز، محوطه‌ای به عنوان سالن نشیمن و پرسنل کامل آشپزخانه است.
این قایق‌ها توسط شرکت‌های گردشگری محلی مستقر در قاهره رزرو می‌شوند. هم هتل‌های شناور و هم داهبیا گشت‌های کوتاه در حاشیه رود نیل بین اسوان و لوکسور به منظور بازدید از معابد مصر باستان در کام امبو (Kom Ombo)، اسنا (Esna) و ادفو (Edfu) ارائه می‌دهند.
همچنین می‌توان در حاشیه رود نیل رانندگی کرد. برای اینکار سه مسیر جاده‌ای وجود دارد: بزرگراه شماره ۷۵ مصر که در امتداد ساحل شرقی نیل کشیده شده، بزرگراه غربی اسوان که در امتداد ساحل غربی است و در نهایتا بزرگراه جدید اسوان- لوکسور که از بیابان صحرا (Sahara) عبور می‌کند.  گرچه می‌توانید این مسیر را خودتان رانندگی کنید اما پیشنهاد می‌‌کنیم یک راننده با تجربه استخدام کنید تا پارک در مکان‌های عجیب و غریب نزدیک سایت‌های اصلی را آنها به عهده بگیرند.
در نهایت اگر می‌خواهید مانند مردم محلی رفتار کنید، می‌توانید یک قایق بادبانی برای گشت‌زنی در نیل اجاره کنید. مسافران می‌توانند بر روی عرشه در هوای آزاد داخل کیسه خواب خود بخوابند. در این شرایط باید غذای خود را همراه بیاورید یا خدمه کشتی برای شما هم غذا درست کنند. توالت‌ها در حاشیه رود نیل به راحتی پیدا می‌شود. با این‌حال در نظر بگیرید که شما در این شرایط در حال سفر به مانند مصریان هزاران سال پیش هستید.
 اسوان
این شهر زیبا در کنار رودخانه نیل از سال ۲۰۰۰ قبل از میلاد به عنوان دروازه جنوبی مصر عمل می‌کرده است. جزایر در نیل علاوه بر رستوران‌های آبی و معابد باستانی، باغ‌های گیاه‌شناسی که در دوران استعمار بریتانیا بنا شده نیز برای بازدید ارائه می‌کنند.
 
سد بلند اسوان
این شگفتی که در سال ۱۹۷۰ میلادی به پایان رسید، در واقع یک دریاچه عظیم به نام دریاچه ناصر ایجاد کرد که به کشاورزان مصری اجازه می‌داد تا در طول سال بتوانند مزارع خود را آبیاری کنند و برق کل کشور نیز توسط آن تامین می‌شد.
معبد فیلای
این مقبره با شکوه یونانی - مصری که متعلق به الهه ایسیس است، از اسوان توسط قایق به راحتی قابل بازدید است. این مقبره به عنوان بخشی از پروژه عظیم یونسکو برای نجات آثار باستانی نوبیا (Nubia) به علت افزایش آب دریاچه ناصر (Lake Nasser) به این جزیره منتقل شد.
 أبو سمبال (Abu Simbel)
​اگرچه این مقبره در امتداد رو نیل بین اسوان و لوکسور نیست اما اغلب به عنوان یک تور یک روزه با پرواز یا ماشین از اسوان ز آن بازدید می شود. این مقبره متعلق به سال ۱۲۶۰ پیش از میلاد است که چهار مجسمه عظیم دارد. این مقبره نیز جزو همان پروژه عظیم یونسکو برای حفظ آثار باستانی از افزایش آب دریاچه ناصر بوده است.
 هتل قدیمی کتارکت (Cataract)
این هتل در سال ۱۸۹۹ افتتاح شد و میزبان پادشاهان، ملکه‌ها، روسای جمهور و نخست‌وزیران بسیاری بوده است. همچین این هتل میزبان آگاتا کریستی (Agatha Christie) بوده، در حالی که مشغول نوشتن کتاب مرگ بر روی نیل (Death on the Nile) بوده است. رستوران‌ها و کافه‌های این هتل در میان گردشگران بسیار محبوب است.
 موزه نوبیان (Nubian Museum)
​​​​​​​​این موزه علاوه بر چندین جایزه مهم معماری، برترین موزه اسوان به منظور معرفی تاریخ نوبیا، فرهنگ جنوب مصر و شمال سودان است. موزه شامل میراث باستانی مصر در دوران امپراطوری یونان، روم و اسلام است.
کام امبو(Kom Ombo)
معبد کام امبو در کنار رود نیل در ۳۰ مایلی (۵۰ کیلومتری) پایین دست رودخانه اسوان قرار دارد. در این معبد از سوبک (Sobek) یکی از خدایان اساطیری مصر نگه‌داری می‌شده است. موزه این معبد شامل صدها تمساح مومیایی شده است که در محوطه معبد کشف شده‌اند.  
 
معبد ادفو (Edfu Temple)
یکی از بهترین معابدی که از زمان فرعونی باقی مانده، معبد هورس (Horus) در مرکز شهر ادفو است. باستان‌شناسان اعتقاد دارند در طول قرن‌ها ساختمان معبد با شن و ماسه‌هایی که به علت باد و سیل‌های سالانه نیل به سمت آن آمده، پوشیده شده و همین امر باعث شده معبد از ویرانی جان سالم به‌در برد.
شهر تاریخی لوکسور (‏در جنوب مصر)
لوکسور در حدود ۴۰ مایلی (۷۰ کیلومتری) پایین‌تر از اسنا (Esna) است. لوکسور پایتخت مصر باستان در اوج قدرت نظامی، سیاسی و هنر خود بین ۳۰۰۰ الی ۳۵۰۰ سال پیش بوده است. این شهر ساحلی دارای جاذبه‌های خاص خود می‌باشد از جمله موزه مدرن و عالی لوکسور و موزه کوچک اما جذاب مومیایی کردن.
معبد کارناک (Karnak)
معبد بزرگ کارناک که در دامنه شمالی شهر واقع شده، هم شاهکاری از معماری باستانی مصر است و هم یکی از بزرگ‌ترین معابدی است که تا به حال در هر جای این جهان ساخته شده‌است. بهتر است دو بار این موزه را بازدید کنید، یکبار در روز تا مهندسی موزه را کامل درک کنید و بار دیگر در شب تا نمایشی از صدا و نور زنده را شاهد باشید.
کرانه باختری
​​​​​​​​کشتی‌های تفریحی لوکسور را به کرانه باختری، مزارعی زیبا، روستاهای باستانی و مقبره‌های پر زرق و برق که محل برگزاری مراسم تدفین فراعنه مشهور از جمله ملکه Hatshepsut، رامسس بزرگ (Ramses the Great) و رامسس سوم بوده، وصل می‌کنند. دشت‌های سیلابی کنار رودخانه با مجسمه‌های بزرگی احاطه شده‌اند.
دره پادشاهان
قبر بیش از ۶۰ فراعنه در این بیابان و در آن سوی کرانه باختری کشف شده است. در اینجا حداقل ۲۰ مقبره برای بازدید عموم باز است. مقبره‌ها به منظور حفظ آنها و کاهش اثرات طولانی مدت گردشگری به طور کامل قابل بازدید نیستند.d
منبع: CNN
 
 

 

مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi