کرونا فرصتی برای بازنگری در صنعت گردشگری
چهار شنبه 28 اسفند 1398 بازدید: 929
به عقیده بسیاری از کارشناسان کرونا به‌عنوان بزرگ‌ترین چالش اقتصادی جهان بعد از بحران سال ۲۰۰۸ است. در این میان اقتصاد گردشگری به‌عنوان یکی از پرسودترین حوزه‌های اقتصادی، از متأثرترین صنایع جهانی در این چالش است، بطوریکه سازمان جهانی گردشگری در دو هفته اول شیوع این بیماری درجهان، میزان خسارت وارده به این صنعت را تنها در اروپا بیش از دو میلیارد دلار عنوان کرد. حال‌آنکه میزان خسارت جهانی این بیماری بر صنعت گردشگری بسیار بالاتر از این رقم است.
به گزارش مرکز گردشگری علمی- فرهنگی دانشجویان ایران (ISTTA) به نقل از خبرگزاری میراث آریا، یاسر رعنایی (مدیر روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل) گفت: اقتصاد نوپای گردشگری ایران که در سال‌های اخیر نشانه‌های روشنی از رشد در این عرصه را نشان می‌داد و باور ارزآوری از این حوزه در کشور قوت گرفته بود، مستثنی از این بحران نیست. تعطیلی هتل‌ها، موزه‌ها و تأسیسات گردشگری در تمامی استان‌ها که این روزها خود را برای استقبال از میهمانان نوروزی مهیا می‌کردند، معرف این امر است.
 جاذبه‌های منحصربه‌فرد و متعدد تاریخی و طبیعی ایران مقصد بالقوه‌ای برای گردشگران خارجی است ولی بدون شک توسعه گردشگری در کنار وجود جاذبه‌ها نیازمند ارتقای سطح خدمات در این حوزه است و یقیناً برای رونق بیشتر اقتصاد گردشگری باید مؤلفه‌های گردشگری در سطح استانداردهای بین‌المللی ارتقا پیدا کند تا در کلاس جهانی حرفی برای گفتن داشته باشد.
 ازجمله چالش‌های تقریباً همیشگی در صنعت گردشگری کشور، عدم استانداردسازی مراکز و تأسیسات گردشگری، نبود استحکام بنای برخی مراکز اقامتی، عدم امکان رزرواسیون آنلاین و پایین بودن سطح کیفی و کمی خدمات در مراکز گردشگری است که به‌صورت پیوسته از سوی معاونت گردشگری مطرح بود اما با مقاومت فعالین این حوزه مواجه می‌شد.
ویروس کرونا شاید به‌صورت مقطعی شوک منفی بر بازار گردشگری دنیا و ایران وارد کرده اما با نگاهی دقیق‌تر و عملکردی سنجیده‌تر می‌توانیم این زمان کوتاه را فرصتی برای جبران کاستی‌ها در نظر بگیریم و استفاده مثبت از این وضعیت منفی داشته باشیم.
آنچه مسلم است این است که شیوع ویروس کرونا به‌زودی فروکش خواهد کرد اما این تهدید می‌تواند فرصتی برای فعالین عرصه گردشگری کشور باشد تا تعطیلی تحمیلی به وجود آمده را مغتنم شمرده و با ارتقای سطح کیفی خدمات، آموزش پرسنل و تقویت تأسیسات گردشگری خود و با فرصت سفری که با پیگیری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مهیا خواهد شد، میزبانی متفاوت برای گردشگران در فصل تابستان بوده و بخشی از خسارت این روزها جبران شود.»d
  
مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi