سفر فرآیندی است اجتماعی و فرهنگی که امروزه از آن بعنوان یک ضرورت در زندگی نامبرده می شود و گردشگری علمی یا همان اردوها و تورهای دانش آموزی فرایندی خارج از کلاس آموزشی است که به منظور جمع آوری و کسب اطلاعات صورت می گیرد و گاهی برای مطالعه جامعه و با توجه به هدفهای معین آموزشی ارائه می شود، از موثرترین و کلیدی ترین انواع گردشگری است. گردش علمی، که معمولاً در مدارس و دانشگاهها برگزار می گردد، گردشی است که مخاطبان آن دانش آموزان می باشند. در گردش علمی فرصتی برای کسب تجارب و فعال شدن دانش آموزان در بحث آموزش مطرح می شود.
سفر علمی ویژگیها و موارد خاصی را دربر دارد که مشخص بودن این اهداف، برنامه ریزی و اجرای آنها می تواند، دانش آموزان را در شناخت بیشتر این جاذبه ها یاری نماید. جمع آوری اطلاعات، افزایش مهارتها، ایجاد فرضیه و جمع بندی و نتیجه گیری و هم چنین ارزش یابی محل سفر، مدیریت و برنامه ریزی از مهم ترین ویژگی های سفر علمی و اردوهای آموزشی است. دانش قبل از سفر و اطلاعات راجع به کشور ابتدایی ترین و اولین نیازی است که احساس می شود دانش آموزان می بایست آشنایی و شناخت کافی راجع به آنها داشته باشند. از دیگر مواردی که در اردوهای دانش آموزی می شود به آنها اشاره کرد: نظم و انضباط و مسئولیت پذیری اجتماعی است که آنها را برای پذیرش مسئولیت ها در رده ها و مراتب بالاتر یاری و آماده می کند.
زنگ ملی گردشگری با نگاه توسعه ای که در بحث دخیل کردن دانش آموزان و دانشجویان در امر معرفی و شناخت و اینکه دانش آموزان به عنوان راهنما و یک پل ارتباطی بین خانواده ها، مدرسه و جامعه باشند با حمایت و همکاری وزارت آموزش و پرورش به اجرا درآمد. این طرح در سالهای 87، 88 و 89 بصورت نمادین در دبیرستان شهید مفتح، البرز و امامی آل آقا و همزمان در سطح1000مدرسه به صورت سخنرانی با حضور کارشناسان، اساتید، دانشجویان و مدیران بخش دولتی و غیر دولتی برگزار شد. انتظار دارد این طرح بستری را فراهم نماید که دانش آموزان ضمن شناخت مواریث فرهنگی و تمدنی ایران اسلامی، نقش موثر در معرفی و شناساندن جاذبه های گردشگری داشته و گام موثر و عملی در توسعه و رونق گردشگری باشد.