درباره عشایر استان تهران


پراکندگی عشایردر استان تهران بيشتردرحوزه شرقی استان قابل مشاهده است . وجود اقليم متفاوت در حوزه ورامين،پاکدشت، دماوند و به خصوص دشت لار تهران این امکان را فراهم آورده تا عشایر با خيال راحت به کوچ از یيلاق به قشلاق و بالعکس اقدام نمایند. عمده ترین عشایر حوزه تهران که اکنون غالب آنها اسکان یافته اند به شرح زیر است؛
١ – هداوند
بزرگترین ایل اسکان یافته ورامين هستند. این ایل را کریم خان زند از خرم آباد با خود به تهران آورده و در منطقه وراميناسکان داده است. ایل هداوند در حال حاضر دارای ٣ تيره اصلی به نام های؛ خانی، ميرزایی و سيری تقسيم می شود. ولی باتوجه به گذشت زمان زیر تيره های بسياری از سه تيره اصلی هداوند به وجود آمده اند. هداوندها به زبان فارسی و به لهجهلری تکلم می نمایند. خانوارهای هداوند در روستاهای قلعه نو، خاتون آباد، فرون آباد، توچال، پوئينک، خيرآب اد، یوسف رضا،شمس آباد، ایجدان، معين آباد، سوره، علی آباد، شوران، زواره بيد، حيدرآباد، کریم آباد، کلين، محمودآباد کهنه، محمودآبادنو،گنداب، سنگاب، کروس، پاچالک، ماملو، دروازه، پلنگ آواز، یورت شاه، کرشت، حصارمهتر، آفرین، یام، مامازن، پارچين، قوئينک،جليل آباد، خسرو، سعدآباد، جمال آباد و ... ساکن هستند.
٢ – پازوکی
در حدود ۴٠٠ سال قبل یعنی در دوره صفویه از حوزه اروميه در آذربایجان غربی به این منطقه تبعيد شده اند. زبان اصلی آنهاترکی بوده ولی به مرور زبان فارسی را آموخته و به آن تکلم می نمایند . در روستاهای سع دآباد، حصار کلک، جيتو، مامازن،شریف آباد، کبودگنبد، حصارامير، خاتون آباد، فيلستان، قرچک، پارچين، فردیس، سعدآباد، سعيدآباد، محمدآباد و ... پازوکی هادارای اکثریت هستند. پازوکی با به قدرت رسيدن قاجارها دارای شوکت و نفوذ فراوان شدند و در همين دوره بود که املاک بسياری را مالک شدند.
٣ – عرب
این گروه از حوزه فارس به مناطق گرمسار و ورامين منتقل شده وبه نام های؛ کتی پاکوتی، عرب عامری، عرب معصومی،عرب حلوایی، عرب خواری، عرب سلمانی و عرب ميش مست معروفند. عربها بيشتر در بهنام عرب و در روستاهای خالدآباد،رمزآباد، کبيرآباد،آب باریک، سلمان آباد، محمدآباد عرب ها، رستم آباد، محمدیه، ایجدان، تقی آباد، جوادآباد، جعفرآباد، جنگل،فتح آباد، کهنک، حصار حسن بيک، تجره، خاوه، قاضی حصار، حصارعليا، حصارسفلی، قلعه بلند، گلستانک، شور، چشمهنادی، یوسف آباد و پيشوا زندگی می کنند.
۴ – تاجيک
این گروه از تاجيکستان به منطقه ورامين انتقال داده شده و قبلاً زندگی عشایری نداشته اند. کلمه تاجيک به معنی کسیکه در یک نقطه ساکن واقدام به کوچ نمی کرد و مفهوم متمدن بودن را در ذهن تداعی می نمایند . امروزه پس از هداوند،پازوکی وعرب شمار تاجيک ها در منطقه ورامين، قم، دماوند و ... بيشتر است. عمده محل های سکونت این گروه در حصار امير، یبر، خاوه، رستم آباد و ... است.
۵ – کرد
کردهای ورامين حدود ١٢١٠ هجری قمری از بجنورد و قوچان به استان تهران انتقال داده شده اند. ایل کرد در گرمسار به دو تيره شادلو و قراچورلو تقسيم می شوند. کردهای ورامين قراچورلو و کردبچه هستند که در نقاطی نظير؛ باقرآباد، پوئينک، جيتو،حصار کلک، خسرو، کبودگنبد، مامازن، پارچين و... ساکن هستند.
۶ – ایلکائی
در اصل از مناطق استان مازندران به این حوزه نقل مکان نموده اند و در دوره قاجاریه به استان ته ران آمده اند . اغلب در ورامين، دماوند و حوزه گرمسارساکن هستند. ولی مرکز اصلی آنها در دماوند است. عمده خانواده های ایلکائی روستاهای حصار مهتر، مافی آباد، قرمزتپه، چال تاسيون، جوادآباد و... برخی از آنها زندگی می کنند.
٧ – کلکو
کلکوها ترک بوده و درمناطقی نظير؛ عزت آباد، دوازده امام، بندعلی خان، کریم آباد، جواد آباد،طغان، ظهيرآباد، جعفرآباد جنگل، حصار حسن بيک، خاوه، اسدآباد، حصارقاضی، حصارکوچک، عسگرآباد، حسين آباد، حسن آبادو ... پراکنده هستند. برخی از کلکوها چادرنشين بوده و به ادامه حيات به شيوه کوچ نشينی می پردازند.
٨ – کنگرلو
در اصل ترک بوده و از ایروان جمهوری آذربایجان به این منطقه آمده اند . زمان کوچ آنها به دوره قاجار و زمان سلطنت فتحعلی شاه می رسد. کنگرلوها به چندگروه نظير؛ بورچی کنگرلو، بيلچی کنگرلو، قرخانبگلو، ذوالفقاری کنگرلو، سپانلو و نظری کنگرلو تقسيم می شوند. خانوارهایی از آنها در کهنه گل، باغچه الله قلی خان، ده شریف، خواجه ولی، رمزآباد، آبباریک و شهر ورامين زندگی می کنند.
٩ – بوربور
برخی بوربورها را کرد، برخی ترک و بعضی دیگرخود را مهاجرین منطقه فارس می دانند که بيشتر در زمان افشاریه و زندیه به منطقه ورامين، گرمسار و دماوند کوچانده شده اند. از روستاهایی که بوربورها برای سکونت انتخاب کرده اند می توان به حصار مهتر، جليل آباد، کریم آباد، ابراهيم آباد، آفرین، عبدل آباد، قرمزتپه، شور، محمودآباد، رمزآباد، محسن آباد، آب باریک و ... می توان اشاره کرد.
١٠ – سيلسپور
در اصل ترک بوده و در روستاهای ایجدان، ایجدانک، گل تپه، موسی آباد، ریحان آباد، فيلستان، جعفرآباد، قشلاق قوئينک، موسی آباد و ... زندگی می کنند.
١١ – بختياری
قبل ازانقلاب مشروطيت به ورامين آمده اند و در روستاهای موسی آباد، کهنه گل، قلعه سين، دربالا، معين آباد، جعفرآباد اخوان، خاوه، حصار حسن بيک، خالدآباد، آب باریک و ... ساکن هستند. برخی بر این باورند که در زمان کریم خان زند به منطقه خوار و ورامين کوچانده شده و مهاجرین از دو طایفه هفت لنگ و چهار لنگ دانسته اند . که به این منطقه تبعيد نموده اند .
١٢ – اصانلو
این ایل به صورت پراکنده در شرق تهران و بيشتر در گرمسار ساکن هستند . این گروه در زمان قاجاریه برای جلوگيری از حملات احتمالی ترکمن ها به این منطقه کوچانده شده اند.
١٣ – قشقایی
از حوزه استان فارس به این نقاط آمده اند و زمان مهاجرت آنها بيش از یکصد سال است. قشقایی های استان تهران شاخه ای از عشایر قشقایی فارس هستند که در روستاهای باغ خواص، حسين آباد، یوسف آباد، جعفرآباد، اخوان، ریحان آباد، گرگ تپه، قوئينک، قشلاق و داود آباد زندگی می کنند.

 

مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi