درباره صنایع دستی استان همدان

 
صنایع دستی استان همدان از جمله مهم ترین جاذبه های فرهنگی استان همدان به شمار می آیند که با وجود آن که با ورود صنایع ماشینی از اهمیت شان کاسته شده ولی هم چنان از رونق قابل توجهی برخوردار است. سفال گری، سرامیک کاری، قالی بافی، گیوه بافی، کفش دوزی، پوستین دوزی و دباغی از جمله صنایع دستی استان همدان به شمار می آیند. استان همدان به ساختن ظروف سفالی در تمام ايران معروف است و محصولات این منطقه هر ساله علاوه بر تامين احتياجات داخلی به ساير نقاط كشور نيز فرستاده می شود. لالجین همدان مهم ترین و معروف ترین مرکز تولید ظروف سفالی و محصولات سرامیکی است.

قالی بافی نیز يكی از مهم ترين صنايع دستی اين استان است و از لحاظ نقشه و زمينه و حاشيه و ريزه كاری دارای صفات ممتازی است كه در تمام كشور شناخته می شود. قالی و قاليچه همدان يكی از بهترين صنايع دستی و سوغاتی استان است. قالی بافی همدان در سطح ملی و جهانی مشهور است و قالی های ريز بافت آن به خارج صادر می شوند.
قالی همدان در اواخر قاجار و اوايل پهلوی از رشد كيفی خوبی برخور دار بوده است. قالی های بافت همدان دو گونه اند:1- نوع روستايی باف 2- شهری باف كه هر دو بيش تر با گره تركی بافته می شوند.برخی از طرح های قالی همدان عبارت اند از: پر طاووسی، شكار گاه، شاه عباسی، لچک، ترنج دسته گلی، شكری، محرابی، بته ريز لچک، ترنج اسليمی، لچک ترنج تلفيقی، گلدانی، ماهی، انجلاس، مهربان .
ايل های همدان كه در اوايل بهار به سوی ييلاق كوچ می كنند از مهم ترين توليد كنندگان فرش همدان هستند. مانند شاهسون، تارم طاق لو و تركاشوند. بيش تر توليدات فرش همدان در روستاها صورت می گيرد و در اين مناطق ساليان متمادی است كه اين هنر رايج است . همدان غنايی بی پايان در نقوش و طرح های خويش دارد و اين قوی ترين پايگاه برای حركت در جهت احيای فرش است. در گوشه و كنار همدان و در بسياری از مناطق آن ، آثار يک فرش بافی مرغوب را می توان ديد.گيوه بافی در بين روستاييان رواج دارد و مخصوصا توسط بانوان روستايی بافته می شود.
چرم سازی نیز از دیگر صنایع دستی استان همدان است. تهيه ی چرم و ساخت اشيای تزيينی و مفيد از آن در شهر همدان قدمت بسيار دارد و تاريخ پر فراز و نشيبی از ركود و رونق را پشت سر گذاشته است. تا اوايل حكومت پهلوی توليد چرم د همدان از رونق بسياری برخوردار بود و حتا دارای شهرت جهانی نيز بود. در مورد صنعت چرم سازی همدان مستشرق مشهور امريكايی ويليامز جكسن در سفر نامه ی خود آورده است: «بازرگانان از اين شهر به عنوان انبار ايران ياد می كنند، از جمله كالاهای بازرگانی اجناس چرمی را بايد نام برد، زيرا همدان شهر دباغ خانه هاست. همدانيان در ساختن و پرداختن و عمل آوردن پوست گاو و گوسفند و ساختن اشيای مفيد و اجناس تجملی از آن ها، شهره اند. زين و تسمه و جامه دان و كفش های نوک تيز را به فروش می رسانند. هم چنين نمد و كپنک و شولايی كه چوپانان از آن استفاده می كنند، در هيچ جای ايران بهتر از همدان ساخته نمی شود».
محصولات چرمی استان همدان عبارت اند از: كمربند، كيف، كفش، رو فرشی، آويز، كاپشن، لباس و دستكش.
مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi