درباره عشایر استان فارس

 

فارس كه مهد كهن آداب و آیین‌های فرهنگی ایران زمین است، جایگاهی برای زیستعشایر و كوچ و رفتن به ییلاق و قشلاق ایلات است. عشایر فارس در گذر تاریخبنیانگذار فرهنگ غنی در سرزمین فارس بوده‌اند و بخشی از فرهنگ ایلات در نوع زندگی آنان متجلی است.در منطقه فارس عشایر نقش موثری داشته و چون شغل آنان دامداری است برای تألیف احشام خود مجبور به تغییر مکان بوده در تابستان به ییلاقات شمالی استان و در زمستان به نواحی گرمسیری جنوب ییلاق و قشلاق می نمایند و چنانچه بارندگی زیاد و وضع سال خوب باشد وضع آنان خوب در غیر این صورت زندگی سختی خواهند داشت. با وجودی که مساعی زیادی برای اسکان آنان به عمل آمده مع ذالک جز عده قلیلی از آنان زندگی ایلی و چادر نشینی را ترک نکرده اند. به طور کلی در این استان 6 طایفه بزرگ وجود دارد: طایفه قشقایی،طایفه کشکولی، طایفه فارسیمدان، طایفه شش بلوکی، طایفه دره شوری، طایفه عرب و باصری که در این بین عشایرقشقایی به زبان ترکی قشقایی سخن می‌گویند.
ویژگی های فرهنگی عشایر فارس بی‌شك یكی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این استان در جلب گردشگران مختلف ایرانی و خارجی است كه آداب، موسیقی و صنایع دستی از جمله این ویژگی‌ها‌ست.
مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi