درباره آب و هوا استان بوشهر


استان بوشهر دارای آب و هوای خاصی است و در زمستان و پاییز یکی از بهترین مناطق گردشگری به شمار می آید. به طور كلی آب و هوای بوشهر در نوار ساحلی گرم و مرطوب و در قسمت های داخلی گرم و خشک صحرايی است. عوامل متعددی از جمله كمی ارتفاع، قرار گرفتن در محدوده عرض های جغرافيايی پايين، مجاورت با دريا، وزش بادهای گرم جنوب غربی و بادهای گرم و مرطوب دريايی و عبور پاييزی زمستانی سيكلون های سودانی و مديترانه ای از عوامل عمده تعيين كننده وضعيت اقليمی منطقه هستند. حداكثر مطلق دمای استان بوشهر 5/52 درجه سانتی گراد و حداقل مطلق درجه حرارت به 1- درجه سانتی گراد می رسد. ميانگين دمای سالانه بوشهر 7/25 درجه سانتی گراد است. تغييرات فصلی درجه حرارت نيز تابع تغيير تابش خورشيد در طول سال بوده و اختلاف درجه حرارت در ماه های زمستان و تابستان نسبتا" زياد و حدود 2/19 درجه سانتی گراد است بين فصول زمستان و پاييز و بهار و تابستان اختلاف كم تری مشاهده می شود. ميانگين بارش سالانه استان بوشهر 220 ميلی متر است اين بارندگی ها در فصول پاييز و زمستان روی می دهد، به طور كلی استان بوشهر 6 ماه از سال گرم، دو ماه تقريبا" معتدل تا سرد و حدود چهار ماه از سال معتدل تا گرم است. نم موجود در ساحل دما را تا حدودی متعادل می كند اما در صد رطوبت در برخی از ماه ها چنان بالا می رود كه به حد اشباع می رسد. در اين حالت هوا از فعل انفعالات می افتد و يک هوای دم كرده و كم تحركی به وجود می آورد كه اصطلاحا" به آن شرجی می گويند.
در فصل زمستان به دليل هجوم و گسترش جبهه هوای سرد شمالی و دريای مديترانه به سمت خاور، آب و هوای مناسبی توام با ابر و باران به وجود می آيد. در استان بوشهر دو فصل محسوس وجود دارد. زمستان نسبتا خنک شامل ماه های آذر، دی، بهمن، اسفند و تابستان گرم و خشک و طولانی. پاييز و بهار استان بوشهر بسيار زودگذر است.

مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi