مسجد داش آغلیان خوی

 

این مسجد در کوچه امیر دیوان شهرستان خوی قرار دارد و از مساجد آباد و دایر اینشهر به شمار می رود. مساحت ساختمان مسجد در حدود چهار صد متر مربع است. سقف اینمسجد بدون ستون چوب پوش است، همین امر یکی از ویژگی های معماری این مسجد محسوب میشود. بامی  شیروانی سقف آن را می پوشاند.این مسجد دارای ایوانی با چهار ستون چوبی است. سر ستون ها کنده کاری شده اند. ستون های ایوان و رواق مسجد را به سه قسمت تقسیم کرده است. در وسط ستون ها این جملهدیده می شود:" از برکات حضرت مستطاب اجل مولانا الحاج شیخ عبدالوهاب النمازی دامهبرکاته" که شاید تاریخ بنا یا تعمیر و یا بازسازی بعدی آن است.در بنای مسجد از چوب، سنگ و آجر استفاده شده و بعد از پی ها، آجرها با ملاط آهکو شن روی هم چیده شده اند.از جمله تزیینات این بنا گچ بری ساده ای است که در سراسر دیوارها با خطوط موازیبه اندازه تقریبی پنجاه سانتی متر به چشم می خورد. همچنین در و پنجره بزرگ مسجد بهسمت حیاط، دارای کاشی کاری زیبایی با آیات قرآن مجید است.

معمار ساختمان بیشتر ذوق و هنر خود را در برپایی طاق نما و تزیینات آجری پایه ها و هلال در مسجد انجام داده است. بالای این در، لوحه ای به ابعاد تقریبی 90×60 سانتی متر دیده می شود که حاوی نوشته هایی در چهار ستون است و متاسفانه به خاطر فرسایش آن خوانده نمی شود. در این مسجد، سنگی به نام "داش آغلیان" وجود دارد. این سنگ در محفظه ای نگهداری می شود و مورد احترام و زیارت مردم است.

مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi