درباره آب وهوا بجنورد


شهرستان بجنورد‌داراي آب و هواي نيمه معتدل با زمستان‌هاي سرد و تابستان‌هاي گرم بوده و از نظر ميزان رطوبت از خاور به باختر بر ميزان آن افزوده مي‌شود. به دليل وسعت شهرستان و وجود ارتفاعات و دره‌ها و دشت‌ها ، انواع آب و هوا در اين شهرستان مشاهده مي‌شود. ريزش جوي از اواخر مهر ماه آغاز و تا اواسط آذر ماه به صورت باران ادامه مي‌يابد و از اواسط آذر تا پايان اسفند ماه ريزش جوي به صورت برف است . ريزش جوي از فروردين تا اواسط ارديبهشت به صورت باران ادامه دارد‌. درجه حرارت شهرستان به دليل كوهستاني بودن در زمستان كاهش يافته و در بهمن ماه بيش تر زير صفر درجه است. دماي متوسط سالانه بجنورد 5/13 درجه سانتي‌گراد است. حداقل درجه حرارت c ° 2/13- و حداكثر درجه حرارت c ° 6/39 و ميانگين حداكثر درجه حرارت c ° 3/29- ميانگين حداقل درجه حرارت 2/6- و ميانگين كل درجه حرارت طي 13 سال c ° 6/12 است. بادهاي فصل زمستان و اوايل بهار كه از جنوب و باختر مي‌وزند مقدار زيادي باران به همراه دارند با توجه به استقرار آنتي سيكلون سيبري در فصل سرد در اين شهرستان توده هواب باران‌زا به صورت برف ريزش مي‌كند. ليكن از اواسط بهار تا پايان تابستان به علت تسلط فشار زياد جنب استوايي در بجنورد باد فاقد بارندگي است. متوسط بارندگي در مركز اين شهرستان حدود 250 ميلي‌متر است .
حوزه استپي سرد منطقه جاجرم:به طرف جنوب كه ميزان بارندگي آن از 100 تا 200 ميليمتر در سال متغير بوده و درجه حرارت متوسط دي ماه آن از c ° 4 كمتر است.
حوزه جنگل‌هاي خشك: حوزه جنگل‌هاي خشك بيش از 400 ميلي‌متر در سال بارندگي داشته و داراي تابستان‌هاي گرم و خشك و زمستان‌هاي سرد است.
حوزه كوهستان‌هاي مرتفع: بالاتر از 2700 متر كه در نقاط محدودي از ارتفاعات جنوبي و جنوب باختري بجنورد قرار دارد. ‌وسعت جنگل‌هايي كه به صورت مراتع مشجر هستند به طور تقريب حدود 300 هزار هكتار برآورد مي‌شود كه گونه‌هاي عمده آن ارس (سرو كوهي)، كركو، زالزالك، پسته، انار، زرشك، گلابي وحشي، بلوط و غيره است و گونه‌هاي علوفه‌اي زيراشكوب آن‌را گياهاني از خانواده گرامينه، گلوم، درمنه و گون و گياهان باشتي خاردار تشكيل مي‌دهد. گياهان درمنه، گون، قياق و استيپا از گياهان خاص مراتع غير مشجر در حوزه نيمه استپي است.

مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi