درباره آب وهوا شیروان


شهرستان شيروان به طوركلي منطقه‌اي كوهستاني و داراي آب و هوايي نسبتا سرد در زمستان و گرم و معتدل در تابستان است. منطقه شيروان را چندين توده هوايي تحت تأثير قرار مي‌دهد كه مهم‌ترين آن‌ها عبارتند از :
1- توده هوایی سرد آنتب سیکلون سیبری که معمولاً از طریق ترکمنستان (شمال شیروان) و کوههای ذوالفقار وارد منطقه شیروان می شوند و باعث سرمای شدید اواخر زمستان می شوند بطوریکه برودت هوا را در شیروان تا -26 درجه سانتی گراد زیر صفر می برد و هوا را سرد و خشک و آرام نگه می دارد .
2- توده ها یی متشکل در مدار 30 درجه اقیانوس اطلس که از طریق اروپای شمالی و عبور از روی دریای سیاه و خزر و دریافت رطوبت زیاد , از قسمت شمال وارد منطقه شیروان می شو دکه این توده هوایی , سرد و مرطوب بوده و باعث بارش برفهای سنگین در زمستان می شود.
3- وجود بیابانهای خشک و کوهستانی کشور پاکستان و دشتهای جنوبی کشور افغانستان در فصل تابستان مرکز کم فشاری را ایجاد می کند. که جابجایی هوا باعث وزش باد از سمت شمال شرقی در ناحیه شمال خراسان می گرد که این باد در شیروان به آییش معروف است .
4- توده هوایی مازندران که از طریق دره های حاصله بوسیله رود اترک , شیروان را تحت تاثیر قرار می دهد که باعث بارندگی و همچنین وزش باد شمال – غربی جنوب شرقی به نام دولان می گرد که به علت وجود رطوبت موجب سرسبزی و خرمی گیاهان در بهار و تابستان می شود.
توده ها ی هوای کم فشار یکه منشا اصلی آنها در مدیترانه شرقی است معمولاً خراسان را تحت تاثیر قرار می دهند که البته د رمنطقه شیروان از شدت آن کاسته می شود , اما به هر حال یکی از جبهه های بارش در این منطقه محسوب می شود.

مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi