درباره آب وهوا استان خوزستان


استان خوزستان به طور کلی دارای آب و هوای نیمه صحرایی و دارای تابستان های خشک و مه آلود است. خوزستان و سواحل مجاور آن از مناطق گرم دنیا هستند كه بی تردید در نواحی عم عرض خود از نظر میزان گرما کم نظیراند. چنان كه متوسط گرمای سالانه آن از 24 تا 28 درجه سانتی گراد تفاوت دارد. تیر و مرداد گرم ترین ماه های این منطقه و دی و بهمن، خنک ترین ماه های سال در خوزستان اند که البته این خنکی برای اهالی مناطق سردسیر ایران در این ماه ها گرم و دل پذیر است. استان زیبای خوزستان در ماه های سرد سال منطقه ای آرام و دوست داشتنی برای طبیعت گردان به شمار می رود. به لحاظ آب و هوایی می توان استان خوزستان را به سه ناحیه ی سردسیر، گرم و خشک و معتدل تقسیم نمود.
ناحیه سردسیر: هوای این ناحیه در زمستان ها بسیار سرد و نزولات جوی بیش تر به صورت ریزش برف بوده و میزان بارندگی در این ناحیه از دیگر نقاط استان بیش تر است كه گاه تا 500 میلی متر می رسد، این ناحیه شامل ارتفاعات شمالی و شمال خاوری است.
ناحیه گرم و خشک: این ناحیه شامل جلگه ها و دشت های جنوب و جنوب باختری ایران است كه وسعت آن بیش تر از نواحی معتدل و سرد بوده ولی به علت عبور رودخانه های پر آب و دایمی، از امكانات زیستی، كشاورزی و اقتصادی نسبتا مساعدی برخوردار است.
ناحیه معتدل: این ناحیه به صورت نوار نسبتا باریكی بین دو ناحیه بالا كشیده شده و شامل نواحی كوه پایه ای و جلگه های نسبتا مرتفع شمال خاوری می شود.
بادهای منطقه ی خوزستان معروف هستند. این بادها در اثر تغییرات فشار هوا در فصل های مختلف سال به وجود می آیند. برخی از این بادها منظم فصلی هستند و برخی دیگر بادهای محلی. بادهای منظم فصلی در اثر فشار هوا در فصل های مختلف سال به وجود می آیند و بادهای محلی در اثر عوامل محلی چون: باد، کوه، دریا و دره. باد شمال که از جریان های مدیترانه ای است و در 9 ماه سال به طور خشک می وزد یکی از بادهای معروف این منطقه است. باد نشی که دارای ابر و باران محلی است در زمستان و پاییز می وزد. باد شرجی که حالتی خفقان آور به وجود می آورد از جنوب باختری در زمستان تا اواسط بهار می وزد. چون معمولا مرطوب و گاهی توام با ابر و مه است، ‌سبب بارندگی می شود.
بادسور نیز در تابستان در بیابان های خوزستان به خصوص پیرامون دزفول می وزد. این باد آن قدر شدید و داغ است كه اگر كسی در بیابان باشد، از شدت گرمای آن تلف می شود. چنان چه كسی در هوای آزاد باشد و باد سور به صورتش بوزد، صورت او را بریان می كند و به شكل لكه های ماه گرفتگی در می آورد.
بادسموم یا سام از عربستان می وزد و همیشه مقداری خاک و شن همراه دارد و به علاوه حین عبور از روی خلیج فارس، رطوبت زیادی در خود ذخیره می كند.
بادچعب در تابستان یک الی سه روز از خاور به باختر در جریان است. وزش آن نسبتا شدید بوده و برای گندم و چلتوک زیان دارد.
رطوبت نسبی در خوزستان در اثر وجود بادهای شمالی كه از داخل می وزد ‌در وسط روز كاهش می یابد، و در مواقعی كه به طور اتفاقی باد از جنوب جریان می یابد، رطوبت به سرعت بالا می رود.

مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi