توسط مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران با همکاری جهاددانشگاهی واحد الزهرا(س): پنجمین گردهمایی گروه های دانشجویی حامی گردشگری و حافظ میراث فرهنگی برگزار شد
چهار شنبه 13 اسفند 1399 بازدید: 307

به گزارش روابط عمومی مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران(ISTTA)، در این مراسم رحیم یعقوب زاده رئیس مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران ضمن خوشامدگویی به حاضرین و کانون‌های گردشگری از شرایط نامساعد گردشگری در دوران کرونا اظهار ناراحتی کرد و گفت: در این شرایط سخت حوزه های مرتبط با گردشگری و برگزاری تورها بیشترین آسیب را دیده اند و دراین میان مرکز گردشگری نیز علی رغم سختی های پیشرو سعی کرده است برنامه های خود را کما فی السابق اجرا نماید همچون اردوهای ایران مرز پرگهر که در قالب اردوهای تخصصی تری با تعداد کم و با حضور مدیران مراکز صنعتی و کارشناسان حوزه میراث فرهنگی و گردشگری به صورت مستندسازی و معرفی آن مراکز اجرا می شود که توانستیم با این کار تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم و مجموعه ارزشمندی از توانایی های ایران عزیز را به تصویر بکشیم.


وی همچنین برگزاری نشست های تخصصی گردشگری، جشنواره فیلم و عکس دانشجویی جاذبه های گردشگری ایران را نیز از دیگر برنامه های مهم مرکز گردشگری برشمرد و از دانشجویان علاقمند و اعضای کانون های گردشگری دعوت به حضور کرد.

در ادامه دکتر پناهی رئیس کمیته گردشگری انجمن علمی بازاریابی ایران و رئیس کارگاه تخصصی خدمات الکترونیکی گردشگری سلامت، طبیعت درمانی و طب سنتی و رئیس کمیته گردشگری سلامت مرکز گردشگری به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: درحال حاضر وقتی کلمه گردشگری به ذهن می آید انسان به سه مقوله گردشگری سلامت، گردشگری در حین دوران کرونا و گردشگری پس از دوران کرونا  فکر می کند که با پرداختن به آن اتفاقات مهمی پیش می آید.

گردشگری سلامت ایران در قله گردشگری سلامت منطقه و آسیا

پناهی افزود: در دنیا گردشگری خلاق، گردشگری دریایی و گردشگری سلامت مورد استقبال علایق مختلف قرار گرفته است و در ایران بدلیل وجود اماکن مقدسه و میراث کهن گردشگری جایگاه ویژه ای در دنیا دارد و نیز گردشگری سلامت ایران در قله رفیع گردشگری سلامت منطقه و آسیا و حتی جهان قرار دارد.

وی ادامه داد: طب ایرانی همیشه با وجود رازی ها و جرجانی ها و بوعلی ها در طب کهن و دکتر حسابی ها و سمیعی ها و ... در طب نوین همیشه سردمدار این حوزه در دنیا بوده است.

رئیس کمیته گردشگری انجمن علمی بازاریابی ایران به گردش مالی گردشگری سلامت اشاره کرد و یادآور شد: سهم گردشگری سلامت در  قبل کرونا صد میلیارد دلار بوده و سهم کشور ما از این عدد یک و دو دهم میلیارد بود که با توجه به وجود پزشکان حاذق، طول درمان کوتاه، بخش های درمانی مناسب و نیز داشتن فرهنگ مشترک ما با کشورهای همسایه می بینیم که گردشگری سلامت ما ظرفیتیست بالفعل، بالقوه که می تواند جایگزین مناسبی برای صنعت نفت ما باشد.

کرونا فرصتی برای گردشگری سلامت در ایران

رئیس کمیته گردشگری سلامت مرکز گردشگری گفت: گردشگری سلامت می تواند به ظرفیتی بین 8 تا 9 میلیارد دلار درآمد برای کشور ارزآوری کند ولی شرایط لازم کافیست ولی کامل نیست.

پناهی گردشگری سلامت چه در دوران کرونا و چه بعد از کرونا را یک ظرفیت مهم دانست و ابراز کرد: این نوع گردشگری در دوران بحران کشور بدلیل وجود زیرساخت های لازم در این حوزه، بروز عوارض بعد از بیماری کرونا در بیماران در منطقه و نیاز به درمان، وجود بار علمی قوی در حوزه واکسیناسیون در کشور ظرفیتهای مناسبی در این حوزه ایجاده کرده است.

وی همچنین تفاوت ارزی کشور ما با سایر کشورها را فرصتی برای گردشگری سلامت در ایران دانست و گفت علیرغم افت شاخص پول ملی و بالارفتن دلار که منجر به متضررشدن بخش های مختلف کشور شد باز هم گردشگری سلامت دوران شکوفایی در این مورد داشت و تا قبل از کرونا سی درصد افزایش داشتیم.

وی افزود: توسعه فناوری های هوشمند گردشگری سلامت در دوران پس از کرونا نیز جهش منحصربفردی خواهد داشت و دلیلش هم این است که شرایط سفر در مرزها گستره بیشتری پیدا خواهد کرد و ترانسفر و تبادل پزشک و بیمار تسهیل خواهد شد و از همه مهم تر روی آوردن به فناوری های نوین و هوشمند در قرن بیست و یکم همچون استارت‌آپ های نوظهور و هوشمند است که هر شخصی با یک گوشی کوچک می تواند به دیتاهای مختلف دست پیدا کند.

وی با توجه به اینکه می توان از گردشگری سلامت در دوران فناوری نوین استفاده بهینه کرد از پژوهشگران، دانشجویان دعوت به حضور در حوزه دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی برندینگ نمود و گفت این حوزه در دست کسانی خواهد بود که دارای فناوری های نوین و نوپا و هوشمند و نگاه استارتاپی هستند.

پناهی در پایان با اشاره به اینکه دانشجویان می توانند یکی از کنش گران اصلی حوزه گردشگری سلامت باشند گفت: دانشجویانی که علاقمند به حوزه گردشگری سلامت هستند می توانند در بخش گردشگری که مرتبط به فرآیند ورود بیمار از کشور مبدا تا ترنسفر، خدمات رفاهی و اقامت، مترجم و ... با توجه به تخصص و توانایی های خود ورود پیدا کنند.

شرکت های گردشگری سلامت روند پذیرش بیمار از مبدا به کشور را به عهده دارند که دانشجویان می توانند نیز در این حوزه ورود پیدا کنند.

در بخش سلامت هم دانشجویان رشته پزشکی و پرستاری می توانند ورود پیدا کنند و در شرکت های تسهیلگری که در بیمارستانها دایر شده است همکاری کنند یا دانشجویان مسلط به زبانهای مختلف همچون آذری، عربی، انگلیسی، تاجیک و ... با مرکز ipd بیمارستانها به عنوان مترجم همکاری کنند.

مهندس بختیاری مدیرعامل مجمع ملی هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی سخنران دیگر این مراسم بود که با شرح جایگاه صنایع دستی به عنوان مادر حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در کشور گفت: با توجه به اینکه خیلی از جاذبه های گردشگری و مواریث فرهنگی ساخته شده در کشور توسط هنرمندان صنایع دستی ساخته شده است می توان صنایع دستی را مادر حوزه میراث فرهنگی و گردشگری دانست که می توانند مکمل های خوبی باشند و با هم افزایی ظرفیت بسیار عظیمی جهت درآمدزایی و اشتغال دانشجویان را ایجاد کنند.

بختیاری در ادامه از دانشجویان برای حضور در این حوزه دعوت کرد و گفت: با توجه به اینکه 70 درصد از تولیدات صنایع دستی را اساتید و هنرمندان تشکیل می دهند از دانشجویان می خواهیم با  افکار پویا به این حوزه ورود پیدا کنند و چه بسا می توانند بازارداران خوبی در این حوزه صنایع دستی شوند.

وی با توجه اشاره به شهرت جهانی بیشتر صنایع دستی ایران همچون فرش، میناکاری، مجسمه های کوشک مشاهیر افزود: صنایع دستی به عنوان گزینه کم هزینه و درآمدزا برای اشتغال هنرمندان، دانشجویان و دانش آموزان و ... فرصت مناسبی را ایجاد کرده است.

بختیاری نیز صنایع دستی را فرصتی مناسب و ارزان در دوران کرونا عنوان کرد و گفت:از آن جائیکه صنایع دستی فضای کمی را طلب می کند دانشجویان به راحتی می توانند وارد این حوزه شوند و در تنگنهای اقتصادی از آن درآمدزایی کنند.

همچنین با توجه به وجود 300 رشته صنایع دستی و رتبه اول ایران در این حوزه، شرایط مساعدی را برای دانشجویان عنوان کرد که می توانند از آن استفاده کنند.

وی گفت دانشجویان می توانند با شناسایی جامعه مخاطب، محصول موردنظر را تولید و با بازاریابی خوب بازارسازی خوبی انجام دهند.

بختیاری در ادامه سایت مجمع هنرمندان صنایع دستی کشور به آدرس mhsdi.ir را معرفی کرد که دانشجویان می توانند محصولات فاخر خود در حوزه صنایع دستی را با درج نام و مشخصات خود قرار دهند.

دکتر ابتهال زندی عضو هیات علمی گروه گردشگری و هتلداری دانشگاه آزاد اسلامی نیز آخرین سخنران این مراسم بودند که با شرحی از وضعیت گردشگری دردوران کرونا گفت: از سال گذشته تا به امروز صنعت گردشگری و هتلداری در کل دنیا تحت تاثیر ویروس covid19 قرار گرفته و حجم سفرها به شدت کاهش پیدا کرده است و به تبع آن بسیاری از مشاغل درآمد خود را از دست داده اند این در حالی است که تا سال قبل از آن صنعت گردشگری به شدت در حال رشد بوده و آمارها بالا بود اما با به وجود آمدن بحران کرونا این آمارگردشگران و حجم سفرها به شدت کاهش پیدا کرد.

دکتر زندی با توجه به اینکه در حال حاضر تلاش هایی برای تهیه واکسن و واکسیناسیون سراسری شده است امید آن هست که در سال آینده شاهد کاهش جولان این ویروس منحوس باشیم و پس از آن صنعت گردشگری ان شاء الله به تدریج رشد خود را آغاز خواهد کرد البته لازمه آن توجه به نکات زیر است تا بتوان سال ۲۰۲۰ را برای صنعت گردشگری و هتلداری زمان تنفس و بازآفرینی در نظر گرفت: برگرداندن اعتماد به بازارهای هدف ( زیرا گردشگران تا چند سال آینده نیز توجه بسیار به پروتکل های بهداشتی و آمار بیماری های ویروسی در مقاصد گردشگری و اماکن اقامتی خواهند داشت)، دوره کرونا بهترین زمان برای  بازبینی چشم اندازها، راهبردها و فعالیت های سازمانی است. بهترین زمان جهت تجدید نظر و تغییر استراتژی ها و برنامه های بازاریابی برای بخش های مختلف بازار است.، توجه و تقویت بازار گردشگری داخلی، توسعه محصولات متنوع ، بازسازی و توسعه زیرساخت های آسیب دیده راه اندازی امکانات و تسهیلات متناسب با فعالیت ها، آموزش پرسنل و به روز نمودن اطلاعات آنان.

عضو هیات علمی دانشگاه فعالیت‌های کانون ها و تشکل های گردشگری و هتلداری دانشگاه ها در این راستا را از سه طریق برگزاری برنامه های فرهنگی، جشنواره ها، مسابقات و ویژه برنامه ها در راستای حفظ و تقویت روحیه دانشجویان در منزل به دلیل شرایط قرنطینه و شعار در خانه بمانیم، برگزاری دوره های آموزشی مفید و به روز برای دانشجویان و فعالان صنعت گردشگری و هتلداری، کمک به فرهنگ سازی با استفاده از شبکه های اجتماعی و اطلاع رسانی در آنها موثر دانست تا انشاء الله در دوره پساکرونا بتوانیم شاهد توسعه صنعت گردشگری اصولی و پایدار به معنای واقعی در کشور عزیزمان ایران باشیم.

در ادامه دکتر نقی زاده رئیس جهاددانشگاهی واحد الزهرا ابراز کرد: امیدواریم با برنامه‌های مختلف در مرکز گردشگری دانشگاه رویکردی جدیدی برای جذب دانشجویان خاکستری که عموما تمایل به شرکت در برنامه های فرهنگی ندارند به عنوان نقطه ثقلی استفاده کنیم چرا که تورهای گردشگری در کنار بازدیدهای علمی می‌تواند نقطه اشتراک دانشجویان از هر قشر با هر تفکری باشند.

در پایان مطاعی کارشناسی ارشد برنامه ریزی گردشگری از سازمان جهاددانشاهی کرمانشاه، سلیمانی عضو کانون گردشگری دانشگاه زنجان، حاجی هاشمی مسئول کانون های فرهنگی اجتمای شهرکرد به عنوان نمایندگان کانون های مدعو مشکلات، پیشنهادات و انتقادات و نیز راه حلهای خود در حوزه گردشگری پرداختند که از جمله مشکلات می توان به چالش های پیش روی گردشگری در زمینه آموزش گردشگری، سطوح گردشگری و آموزش عالی همچون بروز نبودن علم گردشگری در حوزه آموزش، عدم تناسب سرفصل های گردشگری با نیازهای بازارکار گردشگری، عدم تخصص اساتید، جذب دانشجویان از رشته های مختلف، کمبود نظریات علمی در این حوزه و عدم آموزش عملی و علمی در تورهای علمی دانشجویان گردشگری و راه حلهایی همچون معرفی جاذبه های گردشگری هر استان توسط دانشجویان بومی آن استان از طریق فضای مجازی، انعقاد تفاهم نامه بین انجمن های علمی فرهنگی با ارگان های مرتبط به میراث فرهنگی و گردشگری، ارائه سیستم های ارزیابی به صورت مداوم و کوتاه مدت، آبدیت شدن سرفصل های گردشگری، بهره مندی از مراکز گردشگری در مراکز آموزش عالی استان ها، جذب اساتید متخصص و ایجاد ارتباط وتعاملات بین المللی با دانشکده های آموزش گردشگری در سطح بین الملل و بازنگری و کاربردی نمودن دورس گردشگری در سطح دیپلم تا دکترا اشاره نمود.

در پایان مقرر شد از سوی مجمع هنرمندان صنایع دستی کشور سه صنایع دستی به کانون ها برتر همکار اهدا گردد.

 

گالری تصاویر
1
2
3
4
5
6
7
مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi