سومین دوره کویرنوردی و کویرشناسی دانشجویان برگزار شد
سه شنبه 13 مهر 1389 بازدید: 3239

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز گردشگری علمی - فرهنگی دانشجویان ایران (ایستا)- اختتامیه سومین دوره کویرنوردی و کویرشناسی دانشجویان در کویر مرنجاب با حضور دکتر کردوانی بنیانگذار مرکز تحقیقات کویری ایران، دکتر اعرابی قائم مقام ریاست دانشگاه علوم پزشکی کاشان و دکتر شعبانی مشاور امور استانهای معاونت گردشگری برگزار شد.
در اختتامیه این دوره پیام معاون رئیس جمهور و ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  به سومین دوره کویرنوردی توسط منوچهر جهانیان رئیس مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران قرائت شد که به شرح زیر می باشد:
" گسترش سفرهای علمی- سیاحتی به مناطق کویری ایران موجب شناسایی مسیرهای جدید گردشگری طبیعی می گردد که ایجاد و توسعه زیرساختها و امکانات بیشتر در این نواحی را بدنبال داشته و بر رونق و توسعه جوامع میزبان و محلی تاثیر مثبت خواهد گذاشت.
برگزاری تورهای کویرشناسی و کویرنوردی به منظور شناخت و شناساندن طبیعت گونه گون ایران به قشر تحصیلکرده دارای کارکردهای مثبتی است که می توان به حضور و ارتباط جامعه دانشگاهی به مناطق طبیعی و دیدن فرهنگ ها و خرده فرهنگ های شکل گرفته و متاثر از طبیعت اشاره نمود که علاوه بر بازدید از جاذبه های منحصر به فرد و طبیعی می توان به شناخت اصیل از ساکنان بومی این نواحی، فرهنگ، آداب و رسوم و شیوه زندگی آنها پی برد. همچنین سفرهای گردشگری از اقصی نقاط کشور و جهان به این مناطق می تواند در رونق اقتصادی و پویایی اجتماعی این نواحی مفید و کارآمد باشد، چنانکه شاخصه های طبیعی در این مناطق در فرآیند معرفی و شناخت به مثابه نماد و سمبل این نواحی تبدیل می گردد.
کویر در میان پدیده های طبیعی موجود در کشور به دلیل موقعیت اقلیمی از گستردگی، فراوانی و تنوع بسیاری برخوردار است و از نظر بکر بودن و کمترشناختگی در میان مناطق طبیعی کشور برجستگی بیشتری دارند زیرا اصولا پدیده های کویری مخاطبان خاص خود را دارد و کسانی که یک بار تجربه حضور در کویر را داشته باشند بیش از پیش مشتاق تجربه دیدار دوباره و حضور مستمر در این مناطق می باشند و می توانند در معرفی و اطلاع رسانی این حوزه از گردشگری در بین علاقمندان به کویر و گردشگری طبیعی موثر واقع شوند.
برگزاری تورهای دانشجویی و توسعه گردشگری طبیعی در میان دانشجویان و دانشگاهیان و مراکز علمی و آموزشی بسیار حائز اهمیت است و حضور این قشر در توسعه فعالیت های گردشگری طبیعی می تواند علاوه بر معرفی و شناخت این مناطق با رویه آموزشی و تربیتی این تورهای علمی و فرهنگی به فرهنگ سازی و آموزش برای حفظ و صیانت از محیط زیست و محیط طبیعی تلاش نمایند.
از مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان بخاطر برگزاری موفق این برنامه های علمی-تخصصی تشکر و قدردانی نموده و برای تمامی دست اندرکاران و دانشجویان عزیز شرکت کننده آرزوی توفیق و سلامتی دارم".
منوچهر جهانیان هدف از برگزاری سومین دوره از این اردو را تقویت روحیه خلاقیت و نوگرایی در عرصه گردشگری، توسعه سفرهای علمی- فرهنگی دانشجویی در راستایی آشنایی هر چه بیشتر دانشجویان با میراث طبیعی کشور و ایجاد فضایی علمی جهت تبادل اندیشه ها و آموخته های علمی درباره کویر را و همچنین شناساندن کویر به قشر تحصیلکرده و از آن طریق به خانواده ها و در سطح وسیع تر به جامعه را از مهم ترین اهداف این طرح برشمرد.
در ادامه اختتامیه نیز دکتر اعرابی با اشاره به اهمیت برگزاری تورهای کویرنوردی گفت: یکی از بهترین راه های دستیابی به سلامت، توریسم و اکوتوریسم می باشد که سفر به مناطق کویری و بیابانی از جمله مناطقی است که استفاده از قابلیت های موجود در آن مانند پیاده روی در تپه های شن روان و سکوت و آرامش کویر و... تاثیر بسزایی در سلامتی انسان دارد.
وی پس از آن پیام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به سومین دوره کویر نوردی را قرائت نمود که بدین شرح است:
" سرزمین پهناور ایران از گذشته ای دور مهد علم، فرهنگ و تمدن بوده است و در ردیف کهن ترین تمدن های جهان قرار دارد. ایران، چهار فصل بی همتایی است در میان سه دریا و گذرگاهی به سوی اقیانوس ها با دشت های گسترده، رودهای فراخ و کوه های سربلند پوشیده از برف در زمینه فیروزه ای آسمان.
در دنیای امروز جاذبه های گردشگری هر کشور از مهمترین منابع بالقوه تأثیر گذار بر ابعاد گوناگون جامعه بخصوص در زمینه های اقتصادی و فرهنگی بشمار می روند و ارزآوری، اشتغالزایی، تبادلات فرهنگی و ... از دستاوردهای مهم این صنعت است و کشور ایران با دارا بودن پتانسیل ها و امکانات بالقوه فراوان در زمینه گردشگری طبیعی، برخلاف بسیاری از کشورهای جهان دارای کویرهای وسیع و زیبایی است که می تواند از مهم ترین جاذبه های گردشگری آن بشمار آید. مناطق بکر و ناشناخته کویر ایران یکی از زیباترین پدیده های اکوتوریستی جهان به شمار می آیند که می توانند سهم بسزایی را در جذب گردشگران داخلی و خارجی ایفا نمایند مناطق بیابانی و کویری مملو از جاذبه های متنوع توریستی و گردشگری هستند به نوعی می توان گفت اکثر شهرها و یا حتی برخی از مناطق روستایی واقع در نواحی کویری و بیابانی دارای آثار فرهنگی و جاذبه های تاریخی و طبیعی منحصر به فرد هستند. از یزد و کاشان و اصفهان گرفته تا کرمان و خراسان و سمنان و ... همگی در محدوده مناطق کویری و بیابانی ایران قرار گرفته اند و هر یک دارای ویژگیهای تاریخی- پزشکی، فرهنگی و طبیعی خاص خود هستند و یکی از راههای شناخت فرهنگ ایرانی بشمار می آیند که می تواند سالانه گردشگران طبیعت دوست داخلی و خارجی فراوانی را به خود جذب نماید. ساختمان ها، لباس، آداب و رسوم و زبان آن ها جلوه ای از فرهنگ این مرز و بوم را به نمایش می گذارد.
توسعه گردشگری و به ویژه اکوتوریسم می تواند وابستگی کشور را به نفت کاهش داده و موجبات ایجاد استغال زایی را برای جمع کثیری فراهم نماید لذا توجه به صنعت گردشگری به صورت عام و گردشگری کویری و بیابانی به صورت خاص و توسعه زیرساخت های مورد نیاز این صنعت در این مناطق با در نظر گرفتن شرایط و ملاحظات زیست محیطی در جهت توسعه پایدار این صنعت و جلوگیری از پیامدها و آسیب های آن امری ضروری می باشد.
برگزاری سفرهای علمی و تخصصی دانشجویی، با همکاری دانشگاهیان و مراکز مربوطه، خود می تواند منشاء اثرات مثبت فراوانی در این عرصه باشد، این سفرها می توانند موجبات ارتباط گسترده و تعامل سازنده دانشجویان، فرهیختگان دانشگاهی و متولیان این صنعت را بیش از پیش فراهم آورده و از این راه می تواند در جهت رشد و شکوفایی و تعالی این صنعت بسیار تأثیر گذار باشد.
در این راستا برگزاری جشنواره ها و همایش های علمی با مشارکت اساتید، دانشجویان و دانش پژوهان از سوی مراکز علمی و دانشگاهی به ویژه مرکز گردشگری علمی- فرهنگی دانشجویان جهاد دانشگاهی با هدف معرفی و شناخت جاذبه های گردشگری کشور می تواند قدمی موثر در این زمینه باشد. از جمله این برنامه ها می توان به همایش ها و برنامه های مربوط به حوزه کویر و کویرشناسی اشاره نمود که مرکز گردشگری دانشجویان با همراهی اساتید دانشگاهی توانسته است گامهای علمی و عملی موثری در این عرصه بردارد از جمله برگزاری دو دوره موفق کویرنوردی و کویرشناسی دانشجویان ایران و تدوین کتاب راهنمای عمومی کویر و نقش آن در توسعه گردشگری است، که تلاش های علمی و عملی این عزیزان شایسته تقدیر بسیار است. معاونت فرهنگی و دانشجویی این وزارتخانه نیز تلاش همکاران و سایر دستگاههای مرتبط برنامه ریزی شایسته ای به منظور رشد و توسعه برنامه های فرهنگی و گردشگری برای دانشجویان انجام داده که قابل تقدیر است. برای شما دانشجویان و تمامی دست اندرکاران برگزاری این مراسم آرزوی توفیق و سرافرازی دارم".
بازديد و اسکان در کاروانسراي مرنجاب و رصد ستارگان و اجرام آسماني و موقعيت يابي جغرافيايي بر روي پشت بام اين کاروانسرا با راهنمايي يکي از دانشجويان دانشگاه پيام نور کاشان و ارايه توضيحات علمي در طول مسير عبور از کوير مرنجاب از سوي پروفسور کردواني از جمله برنامه هاي اين دوره از کويرنوردي دانشجويان بود.
کوير مرنجاب بر سر راه تاريخي ابريشم در شهر آران و بيدگل کاشان واقع شده است. مرنجاب از شرق به دشت کوير و از جنوب شرقي به دو کوه يخاب و کوه لطيف منتهي مي شود.در اين کوير زيباي شمال شرق ايران، کاروانسرايي نيز به همين نام در حاشيه جنوبي درياچه نمک در سال 1012 قمري به دستور شاه عباس بنا شده است.
لازم به ذکر است در اختتامیه این دوره کتاب راهنمای عمومی کویر و بیابان و نقش آن در توسعه گردشگری ایران توسط دکتر کردوانی رونمایی شد.
در طی این برنامه سوالاتی مطرح گردید که در اختتامیه از برگزیدگان مسابقه و همچنین دکتر کردوانی، دکتر اعرابی، دکتر شعبانی و مسئولین هلال احمر تقدیر بعمل آمد.

 

 


مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi