دکتر حمید ضرغام عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی:
شنبه 18 دی 1389 بازدید: 3716

به گزارش روابط عمومی مرکز گردشگری علمی - فرهنگی دانشجویان ایران (ایستا) - دکتر حمید ضرغام در همایش تاثیر هدفمند کردن یارانه ها بر توسعه صنعت گردشگری کشور گفت: مهم‏ترین انتظار از اجرای طرح هدفمند سازی یارانه‏ها دستیابی به رشد و توسعهی اقتصادی، ثبات سیاسی و عدالت اجتماعی در پرتو عدالت اقتصادی و ایجاد امکانات یکسان برای افراد و آحاد ملت جهت دستیابی به رفاه و آسایش فردی است. جهانگردی عامل تسریع کننده این هدف‏هاست. بنابراین در صورتی که سامان‏دهی و برنامه‏ریزی شود نه ‏تنها در کوتاه‏مدت با رکودی مواجه نخواهد شد بلکه در درازمدت، شاهد توسعه بنگاه‏های تخصصی و تنظیم بازار گردشگری داخلی همزمان با توسعه گردشگری بین‏الملل خواهیم بود.
عضو هیات علمی جهاددانشگاهی افزود: بخش گردشگری یک بخش مجرد از اقتصاد کشور نیست بلکه دربرگیرنده کالا و خدمات بخش‏های دیگر است. از این روی، به جهت تأثیری که بر سایر بخش‏های اقتصاد دارد توجه به توسعه آن در مراحل آغازین اجرای طرح هدفمند سازی یارانه‏ها برای اقتصاد ملی مفید است.
وی مهمترین اثرات عمده هدفمندی یارانه ها بر صنعت گردشگری را به شرح زیر عنوان کرد:بخش اشتغال، به‏ویژه در مناطق عقب‏مانده و پیرامونی با اثر مستقیم بر کاهش تمایل به مهاجرت و حفظ جمعیت در محل، بخش داد و ستد، از طریق افزایش تقاضا برای تولیدات کارخانه‏ای و کشاورزی برای پاسخ‏دهی به نیازهای گردشگران؛ علاوه بر تحرک‏بخشی به تجارت داخلی و بین‏المللی مرتبط با خدمات از قبیل حمل و نقل، ارتباطات، بانکداری و دفاتر خدمات سفرو بخش درآمد، درآمدهای گردشگری، علاوه بر تجمیع درآمد کشوری بین طبقه‏های وسیع‏تری توزیع می‏شود و این امر اساس توسعه مناطق محروم پیرامونی است، بخش فرهنگ، علاوه بر بهسازی استانداردهای زندگی مردم در نواحی برخوردار از گردشگران بیشتر، بهسازی قابل توجه استانداردهای فرهنگی نیز محسوس است، بخش پولی و مالی، فعالیت‏های گردشگری نتایج مفیدی بر اقتصاد عمومی ملی و به‏ویژه اقتصاد محلی اعمال می‏کند.
استاد دانشگاه در پایان پیشنهاد داد: تخصیص یارانه ویژه‏ای به بنگاه‏های فعال در این بخش به‏صورتی که در طی یک دوره و همزمان با رونق گردشگری از میزان آن کاسته شود به نظر معقول می‏آید. به‏علاوه، در بلند مدت با سهیم شدن بخش عمومی در منافع گردشگری، توسعه پایدار آن نیز تضمین می‏گردد.

 

 

مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi