«اهم نتایج و دستاوردهای اولین همایش علمی تاثیر هدفمندی یارانه ها بر توسعه صنعت گردشگری کشور» 15 دیماه 1389- تهران
سه شنبه 21 دی 1389 بازدید: 2878

در راستای اجرای طرح جامع هدفمندی یارانه ها و بررسی نقش و تاثیر آن بر صنعت گردشگری کشور، مركز گردشگري علمي- فرهنگی دانشجويان ایران وابسته به جهاددانشگاهي و اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان تهران نخستین همایش ملی "تاثیر هدفمندی یارانه ها بر توسعه صنعت گردشگری کشور" را با حضور اساتید، دانشجویان، متخصصین، کارشناسان و مسئولان نهادهای مرتبط با حوزه گردشگری در سالن پژوهشکده فرهنگ و هنر جهاد دانشگاهی برگزار نمود.
هدف از این همایش بررسي فرصتها، تهديدها، چالشها، راهبردها و راهكارهاي علمي و اصولي در مواجهه با اثرات هدفمندسازي يارانه¬ها از طريق هم انديشي و جمع آوري مقالات از سوي صاحبنظران بود که از بین 90 مقاله واصله به دبیرخانه همایش تعداد 10 مقاله برگزیده و 4 مقاله بصورت سخنرانی در سه محور تاثیر هدفمندی یارانه ها بر عرضه خدمات گردشگري، تقاضای سفر و گردشگري و توسعه زیرساخت های گردشگري و تأثیرات اقتصادی- اجتماعی به همراه دو پانل تخصصی ارائه شد و 17 مقاله نیز در کتاب مجموعه مقالات همایش به چاپ رسید.
این همایش نتایج و راهکارهای ارزشمندی را به دنبال داشت که می تواند برای سیاستگذاران و دست اندرکاران این صنعت مورد توجه و استفاده قرار گیرد. با توجه به اهمیت موضوع، دبیرخانه همایش نتایج بدست آمده را به شرح زیر اعلام می دارد:

1- فراهم نمودن فرصتي براي هم انديشي تمامي ذي نفعان و دست اندركاران صنعت گردشگري اعم از متخصصین، اساتيد دانشگاه و فعالان بخش خصوصی و شاغلین صنعت گردشگري.

2- فرهنگ سازي براي ايجاد بسترهايي مناسب جهت علمي نمودن اقدامات و برنامه ريزي ها بر پایه محور دانایی و دانش در جهت توسعه صنعت گردشگري كشور.

3- شناسايي هر چه بيشتر ابعاد مختلف صنعت گردشگري همگام با آخرين تغييرات روز دنیا و استفاده از تجربیات موفق کشورهای توسعه یافته در حوزه گردشگری.

4- بررسي طرح كلان هدفمندسازي يارانه ها از بعد گردشگري، در راستاي تاثیرات مثبت آن بر صنعت گردشگري و جستجوي راهكارهايي جهت استفاده بهينه از فرصتهاي نوين اين طرح و برنامه ريزي در جهت شناسایی تاثیرات مثبت، كاهش تهديدات كوتاه مدت احتمالي.

5- تشويق بنگاههاي اقتصادي و كسب و كارهاي فعال در صنعت گردشگري به سازماندهي مجدد (Reorganization) و مهندسي مجدد (Reengineering) سازمان خود، همگام با تغييرات اقتصادي و اجتماعي متاثر از قانون هدفمند کردن یارانه ها و به وجود آمده در محيط كسب و كار.

6- حمایت‌ دولت از هتل‌ها و مراکز اقامتی از طریق ارائه خدمات اعتباری و مدیریتی (از جمله مدیریت بازدهی) جهت تولید خدمات استاندارد و استفاده از ظرفیت‌های خالی در مراکز اقامتی که این امر علاوه بر ایجاد فضای رقابتی بین هتل‌ها و افزایش کیفیت خدمات برای مشتریان، افزایش درآمد، کاهش هزینه‌های تخصیص‌یافته را با جذب تعداد بیشتر گردشگر به دنبال دارد.
7- لزوم توجه بخش دولتی و بخش خصوصی در جهت طراحی و ساخت تجهیزات و سیستم‌هایی که از انرژی‌های غیرفسیلی همانند انرژی خورشیدی به عنوان منبع انرژی استفاده نمایند.

8- لزوم تدوین و شکل‌گيري قوانین و مقررات صنعت گردشگري ‏که در آن جايگاه صنايع مرتبط با گردشگري مشخص و قوانيني در آن لحاظ شود تا برخي موارد و معافيت‌ها و تسهيلات براي ‏اين بخش مشخص شود. ‏

9- تلاش بيشتر در خصوص معرفي ايران و ايراني به جهانيان از طريق شبكه‌هاي بين المللي و سايت‌هاي مختلف اينترنتي و سرمايه‌گذاري هدفمند در اين خصوص. به ويژه انجام تبلیغات درکشورها و بازارهای هدف جهت بازاریابی و عقد تفاهم نامه.

10- افزايش بهره وري و استفاده مناسب از امكانات در حوزه حمل و نقل.

11- گسترش ناوگان حمل و نقل بين شهري از قبيل اتوبوس، قطار و غيره، به لحاظ كميت و كيفيت به منظور جبران كاهش تقاضاي گردشگري ناشي از افزايش هزينه حمل و نقل.

12- ایجاد تسهیلات از طرف دولت برای مراکز عرضه‌ی خدمات گردشگری جهت تغییر و به روز کردن فن‌آوری و استفاده از فن‌آوری‌هایی که مصرف انرژی بهینه دارند تا زمانی که این صنعت بتواند در جهت توسعه و خودکفایی تجهیز شود.

13- حمایت از اقشار آسیب پذیر در جهت حفظ حداقلی سفر در زندگی از طریق توسعه و گسترش اقامتگاه هایی مانند محل های اقامت عمومی، زائرسراها و نیز حمایت از حمل و نقل عمومی بین جاده ای.

14- استفاده از عواملی غیر از عوامل مالی تأثیرگذار بر جذب گردشگر و تقویت این عوامل نظیر عوامل فرهنگی و اجتماعی.

در پایان ذکر این دو نکته حائز اهمیت است:

1- محور قرار دادن فناوري اطلاعات و ارتباطات و كاربردهاي آن مانند ايجاد مراكز گردشگري الكترونيكي؛ توضیح اینکه هدفمندسازي يارانه‌ها فرصت خوبي براي بازنگري به اين موضوع مهم مي‌باشد تا مسئولين با برنامه‌ريزي و صرف هزينه مناسب اين مهم را حل كنند و زيرساخت مناسب براي ارائه خدمات مبتني بر كاربردهاي فناوري اطلاعات و ارتباطات در حوزه گردشگري را ايجاد نمايند.

2- لزوم حمايت موقت از صنعت گردشگري؛ ضروري است كه صنعت گردشگري همانند صنايع ديگر و بخش كشاورزي با طرح بسته‌هايي مورد حمايت قرار گيرد چرا كه سفر يك نياز در سبد خانوار بوده و علاوه بر بهبود كيفيت زندگي مردم، چرخه اقتصادي را نيز به حركت در مي‌آورد. با حمايت موقت از صنعت گردشگري هم به صورت حمايت از توليد كننده كه نتيجه آن پايين بودن هزينه سفر خواهد بود و هم تشويق خانوارها به سفر از طريق بن‌ها و كارت‌هاي سفر، تخفيف‌هاي فصلي براي كاركنان اداره‌ها، تخفيف‌هاي فصلي براي شهرستان‌هاي مختلف، برگزاري جشنواره‌هاي گوناگون و افزايش تقاضا، صنعت گردشگري تقويت شده و اين فرصت به عرضه كنندگان داده مي‌شود تا كيفيت خدمات خود را ارتقا بخشيده، ضعف‌ها و قوت‌هاي خود را شناسايي كرده و به صورت تدريجي حمايت دولت برداشته شود.


دبیرخانه اولین همایش علمی
تاثیر هدفمندی یارانه ها در صنعت گردشگری کشور

مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi