هفتمين همايش ملي خليج فارس پايان يافت
دوشنبه 12 اردیبهشت 1390 بازدید: 3025

به گزارش روابط عمومی مرکز گردشگری علمی- فرهنگی دانشجویان ایران (ISTTA)، هفتمين همايش ملي خليج فارس كه از تاريخ 8 ارديبهشت ماه آغاز شد طي مراسمي با سخنراني مقامات و مسئولين كشوري از جمله مشاور عالي رئيس جمهور و رئيس دفتر رياست جمهوري، محمدحسين يادگاري رئيس جهاددانشگاهي، سيدرضا موسوي مديرعامل منطقه آزاد قشم، بامري معاون سياسي- امنيتي استان هرمزگان و همچنين تقدير از فرهيختگان حوزه خليج فارس و برگزيدگان مقالات، خانواده شهداي جزيره قشم و رونمايي از كتاب، لوح يادمان و تمبر خليج فارس به كار خود پايان داد.
در ابتدا منوچهر جهانيان دبير علمي همايش با ارائه توضيحاتي از دوره هاي مختلف همايش بيان داشت: اولين همايش ملي خليج فارس با دو رويكرد فرهنگي – گردشگري از سال 1384 آغاز شد كه هفتمين دوره آن با دريافت مقالات بسيار ارزشمند علمي از سوي اساتيد، دانشجويان و پژوهشگران حوزه خليج فارس برگزار شد.
وي افزود: رويكرد فرهنگي همايش يكي از اقدامات بايسته ايست كه مي تواند در سطح منطقه و دولتهاي منطقه شكل بگيرد و موجبات دوستي كشورها را فراهم سازد. رويكرد گردشگري نيز مي تواند در راستاي شناساندن مواريث فرهنگي- تاريخي منطقه خليج فارس نقش موثري ايفا نموده كه خود باعث توسعه زيرساختها و سرمايه گذاري در منطقه مي گردد.
رئيس مركز گردشگري علمي- فرهنگي دانشجويان ايران از رشد كيفي و كمي مقالات همايش خليج فارس نسبت به دوره هاي قبل خبر داد و گفت: دوره اول تعداد 30 مقاله، دوره دوم 40 مقاله، دوره سوم تعداد 62 مقاله، دوره چهارم 140 مقاله، دوره پنجم تعداد 376 مقاله، دوره ششم تعداد 521 مقاله و دوره هفتم تعداد 674 مقاله به دبيرخانه همايش ارسال شد كه اين آمار نشان مي دهد تعداد مقالات هر دوره نسبت به سال گذشته 30 % افزايش داشته است.
وي همچنين اعلام كرد: 213 مقاله در محور گردشگري، 107 مقاله در محور جغرافيا، 93 مقاله در محور اقتصاد، 84 مقاله در محور تاريخي، 66 مقاله در محور محيط زيست، 63 مقاله در محور فرهنگي-اجتماعي و 47 مقاله در محور معماري و هنر به دبيرخانه همايش ارسال شده بود كه از بين ارسال كنندگان مقالات 1406 نفر داراي مقطع دكتري، 617 نفر داراي مدرك كارشناسي ارشد و 68 نفر در مقطع كارشناسي بودند كه به ترتيب 68%، 29% و 3% از كل مقالات را تشكيل مي دادند.
عضو هيات علمي جهاددانشگاهي همچنين در پايان افزود: تعداد 18 مقاله علمي- تخصصي در محورهاي گردشگري، اقتصاد، جغرافيا، محيط زيست، تاريخي، فرهنگي-اجتماعي، معماري، شهرسازي و هنر در 7 پانل تخصصي توسط برگزيدگان مقالات به صورت سخنراني ارائه شد.
در ادامه مراسم بامري معاون سياسي-امنيتي استان هرمزگان گفت: خليج فارس نامي است كه از سالهاي گذشته براي هميشه خليج فارس بوده است.
وي به اهداف شوم دشمنان در جهت خدشه دار كردن نام خليج فارس اشاره نمود و گفت: دشمنان با دو هدف عربيسم يعني اتحاد عربهاي منطقه و ايران هراسي قصد دارند كشورهاي همسايه و علي الخصوص مردم منطقه را تحريك كنند، اما غافل از آنند كه خون مردم ايران با خليج فارس عجين شده است.
محمدحسن گنجي پدر علم جغرافياي ايران مرد سال جهانی هواشناسی در سال 2011 نيز در تثبيت نام خليج فارس بيان كرد: زندگي مردم با دريا پيوند خورده است و هر جا دريا باشد مردم نيز در كنار آن سكونت مي كنند و از آنجايي كه تاريخ به ياد دارد نام اين خليج به دليل ساكنين پارسي مجاور آن خليج فارس ناميده شده است.
وي در پايان سخنان خود پيشنهاد انتشار مجله بين المللي خليج فارس را به زبانهاي مختلف زنده دنيا داد كه با چاپ رايگان و تبليغات زياد بتوانيم ماهيت آن را به سراسر دنيا معرفي كنيم.
محمدحسين يادگاري رئيس جهاددانشگاهي و عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي نيز در اين باره گفت: خليج فارس پهنه پرعظمتي از كره زمين است كه تداعي كننده حماسه سازي در مبارزه با بيگانگان و دشمنان اين كشور بوده و در مراحل حساس تاريخي تاثيري مستقيم روي استقلال سياسي ايران داشته است.
وي با تاكيد بر اهميت جايگاه خليج فارس ابراز داشت: خليج فارس ريشه در هويت ملي، تاريخي و فرهنگي ما دارد.
وي اظهارداشت:‌آنچه در اين بين اهميت دارد اين مساله است كه در تمامي اين دوره ها همسايگان خليج فارس زندگي مسالمت آميز همراه با صلح و آرامش و امنيت را در كنار هم تجربه كرده اند و همه تعدي ها و تجاوزها و اشغالگري ها دراين منطقه ريشه در نيات پليد بيگانگان و مستكبران داشته است كه نمونه آنرا مي توان در تجاوزگري برخي كشورهاي استعماري در سده هاي پيشين مشاهده كرد.
وي خاطرنشان كرد: بدون ترديد يكي از مهمترين مسائل در حوزه خليج فارس حفظ هويت تاريخي، فرهنگي و موقعيت زيست بومي اين پهنه است كه بخش عمده اي از آن بر عهده دولت جمهوري اسلامي است.
رييس جهاد دانشگاهي افزود: خليج فارس بخشي از هويت ملي ما است بنابراين لازم است مساله وطن دوستي را يك مساله اعتقادي بدانيم و براي حفظ هويت ديني و اسلامي و هويت ملي به عنوان بستر شكوفايي فرهنگ اسلامي تلاش كنيم.
وي ادامه داد: خليج فارس بزرگراه اقتصاد ايران محسوب مي شود و در سالي كه از سوي رهبر معظم انقلاب اسلامي نام جهاد اقتصادي نامگذاري شد بايد با برنامه ريزي مناسب زمينه را براي استفاده هر چه بيشتر از ظرفيت هاي اقتصادي اين منطقه فراهم كرد.
اسفندیار رحیم مشایی رییس دفتر رییس جمهور در ادامه مراسم اختتامیه هفتمین همایش ملی خلیج فارس، گفت: شاید اگر برخی تلاش های مزبوحانه درباره نام خلیج فارس نبود، امروز از گرامیداشت خلیج فارس نیز غافل مي شديم. شاید این تحرک ها بهره های فراوانی داشته تا قدرشناسی و هوشیاری ما را بیشتر کند.
وی وظيفه دولت را حمايت از حرکتهای پژوهشی و آماده سازي بسترهاي مناسب درباره ی نام «خلیج فارس» دانست و تاكيد كرد: تکلیف ماست که پای ارزش ها بایستیم و از حقایق میراث تمدن مردم پاسداری کنیم و این تلاش هاست كه سبب وحدت ملی و انسجام شده است.
رحیم مشایی متذكر شد: مساله ی خلیج فارس با مراجعه به هزاران سند روشن است. در اين زمينه ابهامی وجود ندارد که کسی بخواهد پرده از آن بردارد. اگر کسی نيت سیاسی داشته باشد، راه باز است؛ ولی اين نيات ارزشی در حوزه ی اقدامات علمی و پژوهشی که به دنبال اثبات حقیقت اند، ندارد.
وي اظهار داشت: خلیج فارس پرچم ما شده است و لازم است نام ایران در دنیا، با شکوه وعظمت خوانده شود.
وي در ادامه به زمینه هایی که سبب نامگذاری مناطق می شود و ارتباط آن ها با فرهنگ و جغرافیای منطقه اشاره نمود و گفت: کاوش باستان شناسی در آن طرف آب های خلیج فارس توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تعریف شده است تا نشان دهیم که آن بخش ها نیز قسمتی از سرزمین ایران بوده اند. تاکنون نیز کاوش هایی در کشور عمان انجام شده است.
وي در پايان سخنان خود از پیشنهاد دکتر گنجی درباره ی چاپ مجله بین المللی خلیج فارس استقبال كرد و آن را قابل پیگیری دانست.
در اين مراسم از برگزيدگان مقالات نيز تقدير بعمل آمد كه در محور گردشگري محسن قوامي پور، در محور جغرافيا حسن اروجي، در محور تاريخي امير هوشنك انوري، در محور اقتصادي لقمان قنبري، در محور محيط زيست مسعود دالمن، در محور اجتماعي علي اشرف نظري و در بخش هنر و معماري آب روش به عنوان نفرات اول مقالات لوح تقدير و تنديس دريافت كردند.
در ادامه تنديس ويژه اين همايش به همراه يك تابلوي صنايع دستي به رحيم مشايي اهدا شد كه وي تابلوي صنايع دستي را به تالار وحدت قشم هديه كرد.
در پايان خاطرنشان مي گردد زنگ ملي خليج فارس به پاسداشت روز ملي خليج فارس در دبستان فرهنگ جزيره قشم با حضور مسئولين و مقامات نواخته شد و در انتهاي مراسم زنجيره انساني با مشاركت بيش از يك هزار نفر از دانش آموزان مدارس و دانشجويان دانشگاه هاي جزيره قشم در ساحل درياي قشم تشكيل شد.

مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi