وزارت گردشگری برای معرفی بازار در کشور همسایه برنامه دارد؟/ کمپ ۶ ماهه رقیب توریستی ایران
دوشنبه 29 شهریور 1400 بازدید: 2168

به گزارش مرکز گردشگری علمی _ فرهنگی دانشجویان ایران  (ISTTA) به نقل از دنیای اقتصاد: تا برگزاری رویدادی در حوزه گردشگری در یک کشور حاشیه خلیج فارس تنها یک ماه باقی مانده، این رویداد قرار بود در سال ۲۰۲۰ برگزار شود اما با شیوع و همه‌گیری کرونا یک سال به تاخیر افتاد و حال با شعار «پیوند اذهان و خلق آینده» از ۲۸ مهر بازگشایی شده و تا ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ نیز ادامه خواهد داشت.


در این رویداد غرفه ایران در کنار ۱۹۷ کشور دیگر تلاش خود را می‌کند تا گردشگران را به سمت کشورمان جذب کند. «محسن حاجی‌سعید» رئیس کانون راهنمایان گردشگری کشور درباره این رویداد به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: شرکت در این رویداد یک کار ضروری است و در این باره که ایران باید در آن شرکت کند هیچ تردیدی نیست، زیرا این رویداد مهم‌ترین گردهمایی تاثیرگذار در گردشگری دنیا است. با این حال در این باره که ما چطور در آن حاضر شویم می‌‌توانیم پرسش‌هایی را مطرح کنیم.

او با اشاره به اینکه یکی از دستاوردهایی که ما در این رویداد انتظار داریم به دست آوریم جذب گردشگر از کشورهای مختلف است، می‌افزاید: فرض کنید افرادی که در این رویداد شرکت کرده‌اند بخواهند دو روز هم به ایران سفر کنند، آیا ما در ایران پروتکلی برای سفر به کشورمان در زمان پاندمی داریم؟ آیا ویزا برای گردشگران خارجی صادر می‌کنیم؟ چنانچه این موارد هم تا زمان برگزاری آن مشخص نشود ما این فرصت را از دست خواهیم داد.

این کارشناس گردشگری ادامه می‌دهد: اگر یکی از اهداف ما جذب بخشی از شرکت‌کنندگان در این رویداد است باید مانع صدور ویزا البته با رعایت برخی پروتکل‌ها برداشته و با دیگر کشورها درباره جذابیت‌های طبیعی، فرهنگی، ‌تنوع اقوام و سایر جاذبه‌های خود رقابت کنیم.

درباره غرفه ایران و کارهایی که قرار است در آن انجام شود معرفی حداقلی نیز انجام نشده است. حاجی‌سعید با بیان این مطلب می‌گوید: اگر ما به عنوان کارشناسان این حوزه داده‌ها و اطلاعاتی از برنامه‌های ایران داشتیم می‌‌توانستیم درباره آن نظر دهیم ولی در فقدان اطلاعات نمی‌دانیم آنچه برای این رویداد در نظر گرفته شده است به چه میزان موثر خواهد بود.

او با اشاره به تجربه رویداد میلان که در آن شرکت کرده است، عنوان می‌کند: در این رویداد برخی کشورها مانند ژاپن کارهای خلاقانه‌ای انجام داده بودند که همین باعث شده بود صف طولانی برای دیدن این کارها شکل بگیرد. متاسفانه در میلان برای ما این اتفاق نیفتاد زیرا ما با بودجه کم شرکت کرده بودیم.  این کارشناس گردشگری معتقد است باید ایران به جای اکتفا کردن به حضور صرف به حضور متمایز توجه کند. او با بیان این مطلب می‌افزاید: ایران باید به شکلی حاضر شود که نگاه‌ شرکت‌کنندگان، خبرنگاران و دوربین‌ها را به سمت خود جلب کند تا بتواند دستاورد قابل قبولی از این حضور داشته باشد. اینکه ما تاکنون به این شکل حاضر نشده‌ایم البته به برگزارکننده برنمی‌گردد بلکه مقصر سیاستگذار است که چنین رویدادی را به شکل پروژه‌ای برای تصویرسازی ایران نمی‌بیند که بخواهد برای آن بودجه خاص در نظر بگیرد.

او با اشاره به اینکه بودجه حضور در این رویداد باید دلاری و یورویی باشد، می‌گوید: برای شرکت در این رویداد باید فراخوان گذاشته شود و گروه‌های مختلف ایده‌هایشان را بدهند و به برنده یا برندگان به عنوان مجری، کار سپرده شود. مانند آنچه که در پرو‌ژه‌هایی شاخص در شهرها و ... اتفاق می‌افتد و در نهایت آنچه انجام می‌شود دستاورد قابل قبولی خواهد داشت.  به نظر حاجی‌سعید حضور در چنین رویدادهایی باید به شکل پروژه بزرگی دیده شود که پیش از نزدیک شدن به آن تمام ابعاد آن سنجیده و در کمیته مربوطه جلسه‌های مختلفی تشکل شود. او می‌‌افزاید: ما باید برای این کار بودجه لازم را تامین کنیم در غیر این صورت حضور ما تنها یک حضور فانتزی خواهد بود.

او می‌گوید: من نمی‌گویم ما در میلان بد بودیم، ما گرچه آنجا خوب ظاهر شدیم اما حضورمان‌، حضور متمایزی نبود. ما در میلان مورد توجه قرار گرفتیم اما مطمئن نیستم آن میزان توجه را در رویداد گردشگری امارات بتوانیم کسب کنیم. این در حالی است که ما باید از این فرصت همسایه بودن نهایت استفاده را کرده و از این کشور به عنوان دریچه‌ای برای ورود به ایران بهره بگیریم.

حاجی‌سعید می‌افزاید: ما باید بتوانیم به شرکت‌کنندگان این پیام را منتقل کنیم تو نیامده‌ای تنها دبی را ببینی بلکه برای دیدن خاورمیانه سفر کرده‌ای و آنها را به دیدن کشورمان تشویق کنیم. ایران در دبی ۶ ماه حضور دارد و بر اساس پیش‌بینی‌ها ۵۰ میلیون نفر در این رویداد شرکت می‌کنند‌، حال اگر فرض کنیم به واسطه پاندمی این عدد به ۱۰ میلیون نفر هم برسد ما باید بتوانیم سهم خودمان را از این تعداد داشته باشیم. تفریحاتی که در این کشور حاشیه خلیج فارس به گردشگر عرضه می‌شود مصنوعی هستند در حالی که گردشگر به دنبال اصالت است و آن را در ایران از طریق سفر به جاذبه‌های طبیعی و میراث از نقاط مختلف کشور می‌تواند پیدا کند. با این حال گردشگر در کنار اصالت به دنبال یک سفر امن است و ما باید بتوانیم علاوه بر اصالت ایران را به عنوان یک مقصد امن به گردشگران بشناسانیم.

او با اشاره به اینکه کشورهای همسایه در حوزه گردشگری سرمایه‌گذاری‌های قابل‌توجهی را انجام می‌دهند می‌گوید: عربستان درهای خود را به روی گردشگران باز کرده و رقیبی جدی برای ماست که می‌تواند در حوزه جاذبه‌های فرهنگی گردشگران را به سمت خود جذب کند. این کشور ۱۰۰ میلیارد دلار روی گردشگری سرمایه‌گذاری کرده، ما نیز در ایران باید از شعار فراتر رفته و این تصور را نداشته باشیم که بدون صرف هزینه کارها انجام می‌شود. برای مقابله با ایران‌هراسی و توسعه گردشگری در کشورمان نیازمند سرمایه‌گذاری هستیم و نیاز است این کار هر چه زودتر و پیش از آنکه کشورهای همسایه بازار ما را جذب کنند، انجام شود.

 

مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi