مدیر مرکز گردشگری علمی فرهنگی دانشجویان ایران در گفت و گو با رکنا مطرح کرد: 65 درصد آثار باستانی کشور در بافت فرسوده است / کرونا 85 درصد گردشگری را کاهش داد
دوشنبه 22 آذر 1400 بازدید: 357

مدیر مرکز گردشگری علمی فرهنگی دانشجویان ایران در گفت و گو با رکنا گفت: متاسفانه کرونا تاثیر منفی بر صنعت گردشگری گذاشته است. اکنون چیزی حدود 65 دصد از آثار باستانی کل کشور، و بیش تر از 70 درصد آثار باستانی تهران دچار فرسودگی شده است.

با شیوع کرونا در جهان نه تنها صنعت رو به رشد گردشگری بلکه سایر عرصه‌های اقتصادی و تمام ابعاد زندگی افراد دچار تغییرات شده است. همچنین در شرایطی که خشکسالی هم مزید بر علت است، انتظار می رود برای جلوگیری از آسیب به صنعت گردشگری اقدامات لازم صورت گیرد. البته با انجام واکسیناسیون و ارتقای ایمنی و کاهش احتمالی محدودیت‌ها انتظار می‌رود سفر و گردشگری جان دوباره یابد.

کرونا صنعت گردشگری را مختل کرد

به گزارش رکنا، رحیم یعقوب زاده، مدیر مرکز گردشگری علمی فرهنگی دانشجویان ایران در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: بخش قابل توجهی از موزه های ایران در صنعت گردشگری جاذبه های فرهنگی ما هستند. به ویژه میراث فرهنگی که عمدتا متشکل از بناهای تاریخی است که دارای قدمت و اهمیت معماری هستند. در دو سال اخیر به خاطر شیوع کرونا، آسیب های جدی به صنعت گردشگری ما وارد شده است. در پی تاثیرات مخربی که کرونا و خشکسالی بر گردشگری داشته است، اماکن باستانی و تاریخی ما با کاهش گردشگران مواجه شده و در نتیجه درآمد این اماکن تاریخی رو به افول است.

وی با بیان اینکه بخشی از درآمد صنعت گردشگری برای حفاظت و نگهداری از این آثار بوده است، گفت: کاهش درآمد حاصل از گردشگری، متوجه ضرر و آسیب به آثار باستانی ما شده است، ما بخشی از این درآمد ها را برای خود بنا های تاریخ مصرف می کردیم، به تبع وقتی درآمد کم باشد یانباشد، این بنا ها دچار آسیب خواهند شد.


گردشگری باید جایگاهش را بازپس گیرد

یعقوب زاده با بیان اینکه در ماه های اخیر وضعیت گردشگری داخلی بهبود یافته افزود: چرخه صنعت گردشگری در کشور در حال حاضر نسبت به اوایل دوران کرونا بهتر و در حال چرخیدن است، درست است که تا زمان و شرایط مطلوب قبل از کرونا فاصله زیادی داریم، اما امیدوارم طی ماه های آینده، مخصوصا برای عید نوروز وضعیت صنعت گردشگری ما به روال قبل از کرونا بازگردد و دوباره بازدید از جاذبه های تاریخی مثل تخت جمشید و میدان نقش جهان زیاد شده و با افزایش گردشکری، منبع مالی خوبی برای کشور شود.
وی در رابطه با شرایط و وضعیت موزه ها در روزهای شیوع ویروس کرونا، گفت: در دوران کرونا بسیاری از موزه های کشور به طور کلی تعطیل شدند، به دنبال این تعطیلی ها، موزه ها نیز بسیار متضرر شدند. وظیفه دولت و متولیان مربوطه برای حفاظت از موزه ها، این بود که بسته های مالی و حمایتی در نظر بگیرند که چنین اقدامی تا به الان صورت نگرفته است. در خیلی از کشور های دیگر نیز حضور گردشگران تحت تاثیر اپیدمی کرونا، به 15 درصد رسید و 85 درصد کاهش داشت! اما این موضوع به مراتب در ایران شدید تر بود و باعث تعطیلی کلی موزه ها شد.


70 درصد آثار باستانی در بافت فرسوده است
مدیر مرکز گردشگری علمی فرهنگی دانشجویان ایران، در پاسخ به این سوال که چند درصد آثار باستانی ما در بافت فرسوده قرار دارد، گفت: بخشی از آثار ثبت شده ما در فهرست میراث آثار ملی، در اقصی نقاط شهر و روستاها و یا حتی اماکنی غیر از شهر و روستا قرار دارد، بنابراین هیچ وقت آمار دقیقی در این خصوص مطرح نشده است، اما اگر محدوده شهری مطرح باشد، حدود 65 درصد از آثار باستانی ما در بافت فرسوده قرار دارد و مثلا بسیاری از آثار تاریخی تهران بالای 70 درصد دچار فرسودگی هستند. متاسفانه به بهانه نوسازی، بسیاری از بناهای تاریخی آسیب دیده و یا دچار تخریب شده اند.
وی در پاسخ به این سوال که چه برنامه هایی برای بهبود صنعت گردشگری در شرایط کرونا و خشکسالی وجود دارد، گفت: متاسفانه وزارت میراث و گردشگری در این زمینه بسیار ضعیف عمل کرده و در این دو سال در مورد اینکه چطور با شرایط کرونایی مقابله و با همین شرایط چطور باید صنعت گردشگری را حفظ کنیم هیچ اقدام قابل قبولی از طرف این وزارت خانه صورت نگرفته است، در صورتی که در این شرایط باید متولیان مربوطه یعنی همان وزارت میراث فرهنگی برنامه ریزی خاص داشته باشد.
یعقوب زاده ادامه داد: مثلا در چند ماه آینده که به نوروز نزدیک هستیم، بسیاری قصد سفر دارند، با توجه به اینکه بیشتر مردم واکسن زده اند و تا آن زمان هم واکسیناسیون عمومی بیشتر خواهد شد، قطعا باید در این زمینه برنامه ریزی کرد و گردشگری را با کیفیت بیشتری ارتقا داد.


وضعیت گردشگری خارجی
وی در پاسخ به این سوال که برنامه مشخص وزارت میراث فرهنگی با رضایت معاونت گردشگری برای گردشگران خارجی چیست؟ گفت: کرونا رو به کاهش است و حالا ویزا در بسیاری از کشور ها صادر می شود. وضعیت صنعت گردشگری در کشور های دیگر به روال قبل بر می گردد اما ما در مقایسه با کشور های همسایه در این زمینه بسیار ضعیف عمل کرده ایم و باید در شرایط پساکرونایی گردشگری را به رونق یا به یک رقم قابل قبولی برسانیم.

مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi