تصویر هوایی از زیبایی مسحورکننده تالاب انزلی
سه شنبه 5 اردیبهشت 1402 بازدید: 523

 تالاب انزلی گیلان یکی از زیباترین و مهم‌ترین تالاب‎‌های طبیعی آب شیرین کشور در جنوب‌غربی شهر بندرانزلی و دریای کاسپین است که با وجود مناظر منحصربه‌فرد و تنوع زیستی یکی از محبوب‌ترین مقاصد طبیعت‌گردی در استان گیلان به‌شمار می‌آید.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، تالاب انزلی گیلان یا «انزلی‌سل» در زبان گیلکی، یکی از زیباترین و مهم‌ترین تالاب‎‌های طبیعی آب شیرین کشور در جنوب غربی شهر بندرانزلی و دریای کاسپین است که با وجود مناظر منحصربه‌فرد و تنوع زیستی، یکی از محبوب‌ترین مقاصد طبیعت‌گردی در استان گیلان به‌شمار می‌آید.
تالاب انزلی، در سال 1354 در فهرست تالاب‌های بین‌المللی کنوانسیون رامسر به ثبت رسید و یکی از نخستین تالاب‌های بین‌المللی ثبت‌شده در ایران به‌شمار می‌آید.
این تالاب  به‌دلیل موقعیت جغرافیایی از نظر میزان بالای رطوبت و آب، با هیچ یک از تالاب‌های دیگر ایران قابل مقایسه نیست. تالاب انزلی، زیستگاه لاله‌های مردابی، محل تخم‌ریزی آبزیان و پناهگاه و مأمن پرندگان بومی و مهاجر است و یکی از مهم‌ترین نقش‌های آن، تصفیه آب رودخانه‌ها است. این تالاب از نوع تالاب‌های ساحلی (Coastal Wetland) به‌شمار می‌آید و از طریق یک کانال کشتیرانی به دریای خزر متصل می‌شود.
تالاب انزلی، یک تالاب منحصربه‌فرد در ایران و در جهان است که با وجود بیش از 100 گونه پرنده و 50 گونه آبزی از تنوع زیستی بسیاری برخوردار است.
متأسفانه تالاب انزلی در سال‌های اخیر شرایط خوبی نداشته و با مشکلات زیست‌محیطی بسیار و بی‌توجهی مسئولان روبه‌رو بوده است که تخلیه فاضلاب و ضایعات خانگی و صنعتی، افزایش سطح رسوبات، تغییر کاربری زمین‌ها و تبدیل بخشی از اراضی حاشیه تالاب به زمین‌های کشاورزی، احداث موج‌شکن و یا گسترش گیاه آزولا از نمونه‌های آن است.
تالاب انزلی در دهه 50، هشت متر عمق داشت اما عمق این تالاب در سال 1390 به 1.5 تا 2 متر رسید و در زمان حاضر، عمق تالاب انزلی کمتر از یک متر است. تالاب انزلی روزبه‌روز به مرگ نزدیک‌تر می‌شود و متأسفانه عدم مدیریت صحیح و ناهماهنگی میان سازمان‌های دولتی، تاکنون کمکی به احیای تالاب نکرده است.
مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi