بازدید دانشجویان از موسسه تحقیقات واکسن وسرم سازی رازی
دوشنبه 13 شهریور 1402 بازدید: 390

 به گزارش مرکز گردشگری علمی ـ فرهنگی سازمان دانشجویان ایران، تعدادی از دانشجویان از موسسه تحقیقات واکسن وسرم سازی رازی بازدید به عمل آودند. 
این مؤسسه از قدیمی‌ترین موسسه فعال در زمینه تولید واکنس در ایران بوده، سالانه سالانه بیش از سه و نیم میلیارد انواع فرآورده‌های بیولوژیک را تولید می‌کند.
بازدید کنندگان با توضیحات مسول روابط عمومی موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی بر روی ماکت موسسه که در ورودی نمایشگاه قرار داشت با بخش‌های مختلف موسسه از جمله بخش‌های اداری-مالی، فنی و مهندسی، دامپزشکی، پزشکی وآموزشی آشنا شدند. در ادامه دانشجویان به  بخش دستاوردهای علمی موسسه راهنمایی شدند و از فرآورده‌های انسانی، واکسن‌های باکتریایی، واکسن‌های ویروسی، آنتی‌سرم‌های درمانی مصرف انسانی، فرآورده‌های دائمی و سایر فرآورده‌های بیولوژیک بازدید کردند.
دیگر بخش‌های جذاب این نمایشگاه بازدید از موزه موسسه رازی بود که شامل قدیمی‌ترین و اولین وسایل و تجهیزات آزمایشگاهی مورد استفاده و اولین دستاوردها و پایان‌نامه‌ها در این بخش بود؛ پس از آنا دانشجویان به اتاق کنفرانس راهنمایی شدند و به تماشای مستندی درباره موسسه و نحوه‌ی انجام آزمایشات در قسمت‌هایی دیگر که بصورت استریزه بوده و دانشجویان نمی‌توانستند درآنجا حضور یابند نشستند؛ در ادامه دانشجویان به اتاق کنفرانس بخش جانوارن سمی راهنمایی شدند و با تماشای  فیلمی در مورد شناسایی و تشخیص مارهای سمی، نحوه زندگی، تغذیه، تولیدمثل، نحوه تهیه پادزهر و تحقیقات انجام شده دراین بخش با دستاوردهای موسسه تحقیقات واکسن وسرم سازی رازی آشنا شدند و از محل نگهداری جانوران سمی از جمله مار، عقرب و عنکبوت بازدید کردند. این بخش از بخش‌های بسیار جذاب برای دانشجویان بود. جمعی از دانشجویان ارشد رشته زیست شناسی نیز از کارشناس این بخش در مورد نحوه‌ی انتخاب موضوع برای پایان نامه خود راهنمایی خواستند و در این خصوص اطلاعات مفیدی در اختیار دانشجویان قرار گرفت.
مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی
مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با بیش از 90 سال سابقه فعالیت یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین مراکز علمی و تحقیقاتی کشور شناخته می‌شود. این مؤسسه فعالیت خود را در سال 1303 تحت نظارت وزارت فلاحت و فوائد عامه (وزارت کشاورزی وقت) با تحقیقات پیرامون راههای مبارزه با بیماری خانمانسوز طاعون گاوی که با تلف کردن صدها هزار راس گاو حیات دامی کشور را مورد تهدید قرار داده بود آغاز کرد و پس از مدت کوتاهی با تولید و عرضه واکسن موثر علیه بیماری مزبور دوره نوینی از مبارزه علیه بیماریها در کشور پایه گذاری نمود. به فاصله کوتاهی پس از این موفقیت کار بر روی تولید انواع واکسن‌ها و سرم‌های مصرف پزشکی در دستور کار مؤسسه قرار گرفت. مسئله‌ای که حائز اهمیت می‌باشد این است که دوران شکوفایی و رشد و توسعه مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی مربوط به دوران پس از واگذاری مدیریت مؤسسه به متخصصان داخلی در سال 1329 می‌باشد و خوشبختانه بخش عمده‌ای از واکسن‌ها و دیگر فرآورده‌های بیولوژیک در این سال‌ها مورد تحقیق و تولید قرار گرفته‌اند. در سال‌های پس از انقلاب اسلامی روند فعالیت‌ها در مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی از لحاظ کمی و کیفی گسترش پیدا کرد به طوری که تحقیق و تولید عمده ای از واکسن‌های دامی و انسانی از جمله واکسن‌های اوریون، سرخجه و سه‌گانه (سرخک ، سرخجه و اوریون) در این سالها انجام گرفت.

 
گالری تصاویر
01
مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi