بازدید دانشجویان دانشگاه خوارزمی از پارک علم و فناوری البرز
چهار شنبه 22 شهریور 1402 بازدید: 248

به گزارش مرکز گردشگری علمی ـ فرهنگی سازمان دانشجویان ایران، تعدادی از دانشجویان رشته زیست شناسی دانشگاه خوارزمی در قالب طرح پانزدهم ایران؛ مرز پرگهر از پارک علم و فناوری البرز دیدن کردند.
دانشجویان در این بازدید پنج ساعته ضمن آشنایی با علل ناباروری، با روش‌های درمان ناباروری از جمله تحریک تخمک‌گذاری Induction، تلقیح درون رحمی IUI، لقاح خارج رحمی IVF، میکرواینجکشن یا تزریق اسپرم داخل تخمک ICSI ،PGD یا تشخیص پیش از لانه‌گزینی جنین و لیزر هچینگ که در مرکز رویان انجام می‌شود، آشنا شدند. بازدید از فارگو(مزرعه حیوانات ترنس ژنی) و آزمایشاگاه شبیه سازی و زیست فناوری جانوری رویان از دیگر بخشهای بازدید از این مجموعه بود.
بحث و گفت‌وگو در خصوص ابعاد اهدای تخمک، اسپرم، جنین و رحم جایگزین از دیگر بخش‌های این بازدید علمی بود.
همچنین تماشای فیلم مراحل لقاح آزمایشگاهی تا تولد “رویانا” نخستین گوسفند شبیه‌سازی شده در خاورمیانه، از بخش‌های جالب بازدید برای دانشجویان بود.
دانشجویان حاضر در این بازدید در رشته زیست‌شناسی با گرایش‌های جانوری، سلولی ـ مولکولی، تکوین، فیزیولوژی جانوری و تکوینی جانوری مشغول به تحصیل بوده و به دست آوردن اطلاعات در خصوص برگزاری دوره‌های تحصیلات تکمیلی، کارگاه‌های آموزشی، فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی و همکاری با پژوهشگاه رویان را یکی از دلایل اصلی حضور خود در این بازدید عنوان می‌کردند.
مزرعه تحقیقاتی رویان در دهه دوم پیروزی انقلاب اسلامی ایران، فعالیت خود را در زمینه نگهداری حیواناتی چون بز و گوسفند به منظور کارهای تحقیقاتی همچون شبیه‌سازی، تولید حیوانات ترانس ژن و کارهای تحقیقاتی بر روی حیواناتی چون خرگوش آغاز کرد. این مزرعه محلی برای نگهداری حیوانات مورد آزمایش و سایر ملزومات برای انجام انواع جراحی در حیوانات مانند انتقال جنین، گرفتن نمونه از مغز قرمز استخوان، نمونه‌برداری از گوش برای کشت فیبروبلاست در شبیه‌سازی حیوانات و سزارین می‌باشد. گفتنی است پژوهشگاه رویان از سال ۱۳۷۰ فعالیت خود را در زمینه پژوهشی، آموزشی و درمانی در علوم ناباروری و علوم سلولی و بیوتکنولوژی آغاز کرده و اکنون با سه پژوهشکده «زیست‌شناسی و فناوری سلول‌های بنیادی»، «زیست‌شناسی و طب تولید مثل» و «زیست فناوری جانوری» و دو مرکز خدمات تخصصی درمان ناباروری و سلول درمانی در حال فعالیت می‌باشد.
همچنین در این مزرعه حیوانات تحت بررسی در شرایط ایده آل تحقیقاتی نگهداری می‌شوند. هم اکنون دو راس بز با روش IVM-IVF و یک راس گوسفند در این مزرعه تولید شده و نگهداری می‌شوند. همچنین انتقال جنین در نشخوارکنندگان به روش لاپاراتومی و آماده‌سازی هورمونی حیوانات جهت گرفتن تخمک بالغ در این مزرعه آموزش داده می‌شود.

 
گالری تصاویر
01
02
03
04
05
06
مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi