گزارش کارگاه مَلِه بافی (پنبه مله)
چهار شنبه 17 آبان 1402 بازدید: 239
پنبه مله دارای قدمت طولانی است و پنبه‌ ای منحصر به منطقه خوسف در خراسان جنوبی است که در این منطقه پنبه‌ای برداشت می‌شود که به لحاظ کوتاهی الیاف آن را با کمان حلاجی نمی‌کنند بلکه با چوبالش بر روی بالشتک حلاجی می‌شود.
مله به رنگ قهوه‌ای است که روش‌های کاشت، داشت و برداشت آن مانند پنبه معمولی است.
پنبه مله خود دارای رنگ طبیعی است و شوری و خشکی هوا را به خوبی تحمل می کند.  ارزش اقتصادی پنبه مله ۳ برابر پنبه سفید است.  ۵۰۰ هکتار از خواستگاه مله ایران زیرکشت پنبه قهوه‌ای و سفید است که بالغ بر ۷ هکتار از این سطح زیر کشت پنبه مله است.
پنبه جزو سرمایه‌ های منطقه و افراد منطقه در گذشته به حساب می‌ آمده و شاخص‌ هایی از جمله خوش‌ رنگ بودن، طیف رنگی از کرم روشن تا قهوه‌ای آجری، نرمتر بودن این گونه پنبه نسبت به پنبه معمولی، موارد درمانی پارچه‌ های مله، استفاده از آن همراه با سایر گیاهان دارویی و چربی گوسفند برای تولید سرمه چشم ، احترام و قداست پنبه مله ‌بین بومیان منطقه،  ویژگی‌ های ساختاری و فیزیکی پنبه مله که به نسبت گرم‌تر بوده و برای فصول سرد سال نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و خاصیت آن به پشم شتر نزدیک است، موجب تمایز و ویژه ساختن این پنبه شده است.
 

 

گالری تصاویر
01
02
03
04
05
06
07
08
مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi