مصاحبه با آقای احمدنژاد درخصوص تپه های رنگی اشتهارد به همراه فیلم
شنبه 20 آبان 1402 بازدید: 513

مصاحبه با آقای فرزان احمدنژاد، کارشناس میراث فرهنگی استان البرز


1. مقصد مورد بازدید: تپه‌های رنگی اشتهارد
2. نام استان: البرز
3. نام شهرستان: اشتهارد
4.  نام شهر یا روستا: اشتهارد
5. بیان نشانی پستی مقصد: اشتهارد - چهل کیلومتری ماهدشت  
6. بیان اینکه مقصد مورد بازدید واجد کدام ارزش برجسته جهانی، ملی یا منطقه‌اي است که آن را مناسب بازدید دانشگاهیان کرده است؟
در ایران علاوه بر اشتهارد در منطقه ماه نشان استان زنجان کوههای رنگی داریم و در کشورهایی چون شیلی، چین و ایالات متحده امریکا این پدیده و کوههای رنگی وجود دارد تپههای رنگی اشتهارد تقریبا با طول 100 متر و عرض 35 تا 40 متر یکی از مهمترین کوههای رنگی است چون د رمنطقه زمین شناختی کاملا متفاوتی نسبت به سایر نمونه‌های ایرانی و جهانی است. که یکی از علتها به دلیل جوان بودن گسل اشتهارد در این منطقه که خودش را نمایان کرده است.
7. بیان مختصات جغرافیایی و زمین شناختی اثر(اگر مقصد طبیعی باشد).
تپه های رنگی اشتهارد یک رشته کوه با مساحت تقریبی چهل کیلومتری است که از ماهدشت شروع و تا بوئین زهرا ادامه دارد.
کویر اشتهارد یا قشلاق حسین‌خانی که به کویر قارپوزآباد هم شناخته می‌شود، در شمال شهرستان اشتهارد و جنوب کرج در استان البرز قرار دارد .این کویر که طول آن ۶۰ کیلومتر و عرض آن حدود ۲۰ کیلومتر است یکی از زیبایی‌های طبیعی شهرستان اشتهارد است .درحاشیه نقطه مرکزی این کویر گنبدهای نمکی زیبایی وجود دارد که به تپه‌های رنگی اشتهارد شهرت یافته‌اند. این تپه‌ها از رنگهای متنوعی تشکیل شده‌ و زیبایی منحصر به فردی به منطقه بخشیده است اما این خاک‌های رنگی که مارن نامیده می‌شود حاصل خیز نیست و بستری برای ایجاد فضاهای گیاهی روی این خاک وجود ندارد. رنگی بودن این تپه‌ها به خاطر ذرات فلز و سایر عناصرموجود خاک است که طی هزاران سال گذشته برروی هم انباشه شده‌اند. مواد معدنی مختلفی همچون نمک،روی، مس و منگنز در این خاک‌های رنگی وجود دارد.
8.  بیان تاریخچه و سیر مختصر تحول مقصد موردبازدید و بیان وضعیت حفاظت از مقصد (اگر مقصد مورد بازدید تاریخی و فرهنگی باشد).:
تپه‌های زیبای اشتهارد قدمتی چندین ساله دارند و گنبدهای نمکی حاشیه این کویر به دلیل ااستخراج نمک به شدت تخریب شده اما مناظر کویر از فراز این ارتفاعات هنوز زیبا و دل انگیز به نظر می‌رسند و اشتهارد به معنی سرزمین مقدس است. اما درباره نام آن نظریات زیادی وجود دارد ولی بیشتر نظر بر این است که واژه اشتهارد از 2 بخش اشته و ارد تشکیل شده است که در زبان تاتی اشتهاردی، اشته به معنی ایستادن و ایستگاه و سرزمین و ارد در زبان اشتهاردی به معنی مقدس است در نتیجه معنای سرزمین مقدس می‌شود. نظر دیگری بر این است که نام اشتهارد در اصل اشتره بود، که  از واژه‌ی سترده و استرده به معنی صاف و هموار و بی درخت است.
این منطقه دارای ارزش حفاظتی منابع طبیعی قابل ملاحظه ای از لحاظ منبع خاکی پوشش گیاهی و جانوری در جنوب استان البرز و جنوب رشته کوههای البرز نمایان  است و دارای ارزش جهانی است با توجه به ارزشهای محجیط زیستی جز مناطق حفاظت شده محسوب می‌شود.
9. مالکیت و مدیریت مقصد مورد بازدید: اداره کل میراث فرهنگی استان البرز
10. امکانات گردشگري و ویژگی‌هاي مقصد
اشتهارد با داشتن رنگین کمانی بر روی زمین ، دامان خود را گسترده تا گردشگران در دل کوه های زیبایش تپه های رنگ به رنگش را به تماشا بنشینند.
تپه‌های رنگ به رنگی که با جلوه‌گری مسحور نماینده‌اش چشم های گردشگران را خیره می‌نماید و دیدگان شما را به مهد زیبایی طبیعی‌اش فرا می خواند، جایی که حتی مداد رنگی ها هم در برابر تنوع رنگ هایش کم می آورند. وجود رنگ های قرمز، زرد، سفید و نارنجی چشم های انسان را خیره می‌نماید، رنگی بودن این تپه‌ها به دلیل ذرات فلز و سایر عناصر موجود در خاک است که طی هزاران سال گذشته بر روی هم انباشته شده‌اند.
اشتهارد را با دشت زیبایش می شناسند، دشت کویری و تپه‌های نمک آن از جاذبه های طبیعی این شهرستان به شمار می آید. نزدیکی شهرستان اشتهارد به پایتخت با وجود این تپه های دل انگیز می‌تواند شرایط بهتری را برای صنعت گردشگری استان البرز فراهم کند.
11.  گردشگري امکانی عالی و اثرگزار براي به کاربستن آموخته‌ها، کسب تجربه‌ها و کشف پدیده‌ها است. شما به‌عنوانِ فعال گردشگري یا کارشناس حوزة صنعت تا چد حد از این امکان در منطقه یا حوزة کاري استفاده کرده‌اید؟
دانشجویان باید بتوانند با جاذبه‌های تاریخی ناملموس و طبیعی ایران آشنا شوند این منطقه می‌تواند برای دانشجویان رشته گرافیک، فیلمبرداری، زمین شناسی به‌ویژه گردشگری جغرافیا فعالیت می‌کنند یک کارآگاه اموزشی فوق العاده باشد. ما به عنوان کارشناسان این حوزه تاکید بر برگزاری کارگاه‌های آموزشی در این مناطق داریم و سعی ما بر این است ککه با همکاری دانشگاه‌ها این کارگاه‌های آموزشی را برای بالا بردن سطح آگاهی و دانش دانشجویان گسترش بدهیم.
12. آیا بازدیدهاي علمی(علی‌الخصوص بازدیدهاي ایران مرز پرگهر) تاکنون توانسته است بر سرمایه اجتماعی و اقتصادي آن مجموعه بیفزاید؟
قطعا بازدیدهای علمی بر سرمایه‌های اجتماعی و اقتصادی هر جامعه‌ای می‌افزاید؛ اما در حوزه گردشگری به نظر بنده سرمایه اجتماعی نقش پررنگتری خواهد داشت؛ چراکه این بازدیدها موجب همگرایی میان افراد جامعه، ارتباطات، همکاری روحیه کارگروهی و احساس هویت جمعی، مشارکت و تعهد می‌شود و در این ارتباطاتی که ایجاد می‌شود ضمن شناخت دانشجویان از مقصد موجب تشویق و ترویج رفتارهای سازگار با محیط زیست خواهد شد و منجر به توسعه گردشگری طبیعی نیز خواهد شد.
13.  سیاستها و برنامه‌هاي پیشنهادي با هدف معرفی و شناساندن مقصد به دانشگاهیان از سوي واحد مجري اردوهاي طرح ملی ایران مرز پرگهر چیست؟
این بازدیدها به صورت منسجم و همیشه برگزار شود و جزو برنامه‌های ثابت دانشگاه باشد. در کنار این بازدیدها در همان فضا کارگاه‌های آموزشی در راستای گردشگری و توسعه پایدار با حضور متخصصین این حوزه برگزار شود.

به منظور مشاهده فیلم گزارش کلیک کنید.

 
 
 
 

 

گالری تصاویر
01
02
03
04
05
06
07
مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi