گزارشی از نیروگاه خورشیدی طالقان به همراه فیلم
دوشنبه 29 آبان 1402 بازدید: 502
مصاحبه با مهندس محمد کریمی؛ سرپرست سایت انرژیهای تجدیدپذیر آبیک
 
1.مقصد مورد بازدید: نیروگاه خورشیدی طالقان (سایت انرژی تجدید پذیر آبیک)
2.نام استان:  قزوین
3.نام شهرستان: آبیک
4.نام شهر یا روستا: طالقان
5.بیان نشانی پستی مقصد: شهرستان آبیک - طالقان- بعد از روستای زیاران - سایت انرژیهای تجدیدپذیر آبیک
6.بیان اینکه مقصد مورد بازدید واجد کدام ارزش برجسته جهانی، ملی یا منطقه‌اي است که آن را مناسب بازدید دانشگاهیان کرده است؟
نیروگاه خورشیدی طالقان به ظرفیت 30 کیلووات اولین و بزرگ ترین نیروگاه خورشیدی فتو ولتاییک تزریق به شبکه در ایران می باشد.
دفتر طرحهایی خورشیدی سانا از سالهای آغاز خورشید به کار این سازمان، با اهداف ذیل فعالیتهای خود را آغاز نموده است که این اهداف عبارتند از:
گسترش فرهنگ استفاده از انرژی خورشیدی و بومی نمودن تکنولوژی آن در داخل کشور
احداث نیروگاه‌های پایلوت خورشیدی جهت مطلعات و تحقیقات لازم در جهت وارد کردن تکنولوژی و صنعت ساخت این نیروگاه‌ها به داخل کشور
مطالعه، تحقیق، طراحی و ساخت انواع سیستم‌های خورشیدی در بخش کاربردهای غیرنیروگاهی این دفتر با تمرکز در سه گروه فعالیتهای خود را انجام می‌دهند که این گروه‌ها عبارتند از:
گروه‌های کاربرهای نیروگاهی:
وظیفه این گروه مطالعه و تحقیق بر روی انواع نیروگاههای خورشیدی و انجام مقدمات لازم جهت احداث نیروگاه‌های تحقیقاتی می‌باشد. 
گروه کاربردهای غیر نیروگاهی: 
وظیفه این گروه انجام فعالیت‌های تحقیقاتی، برای برنامه‌های ایر کشورها و برنامه ریزی جهت کاربردهای‌بومی نمودن استفاده از این نوع فناوری و نیز نظارت بر عملیات اجرای نصب و بهره ورداری و نیز ساخت سیستمهای غیرنیروگاهی خورشیدی است.
گروه فتوولتانیک:
وظیفه این گروه مطالعه و تحقیق در زمینه کاربردهای مختلف نیروگاهی و غیر نیروگاهی و نیز نظارت بر عملیات اجرایی نصب و بهره برداری این سیستم‌هاست.
پروژه‌های انجام شده انرژی خورشیی: 
احداث نیروگاه250کیلووات خورشیی سهموی خطی شیراز در حال حاضرکلیه مراحلمربوط به عملیات ساختمانی و عمرذانی، تسطیح محوطه، مزرعه کلکتور و اجرای سیستم کنترل کلکتور خورشید، لوله کشی، آبرسانی، خرید و نصب تجهیزات و تأسیسات مکانیکی و نصب آینههای کلکتورهای و لوله گیرنده و .... پایان یافته و نیروگاه در پایان مردادماه 1387 فاز بخارش به بهره برداری رسید.
طراحی و نصب و راه انداازی نیروگاه فتوولتانی با ظرفیت اسمی 30 کیلووات متصل به شبکه در طالقان(1379-1381)
طراحی، نصب و راه اندازینیروگاه فتوولتانیک با ظرفیت اسمی 5 کیلو وات در منطقه درید یزد(1378-1379)
طراحی، نصب و راه اندازی سیستم فتوولتانیک با ظرفیت اسمی 5 کیلووات جدا از شبکه در داخل کشور(1379-138)
طراحی، ساخت و نصب و راه اندازی 350 دستگاه آبگرمکن خورشیدی در شهرهی بوشهر، طبس، یزد، بجنورد، زاهدان و اصفهان به میزان 1400 متر مربع (1379-1381)
طراحی و ساخت سه واحد حمام خورشیدی(1378-1381)
برقرسانی فتوولتانیک به روستاها( برقرسانی به 58خانوار روستایی) جمعا به ظرفیت 80 کیلوات(1387-1384)
طراحی، ساخت و نصب چراغهای خیابانی فتوولتانیک، پمپ آب کش برای مصارف کشاورزی،تجهیز یک منطقه مرزی، روشنایی تونل به کمک سیستمهای فتوولتانیک (1382-1379)
7.بیان تاریخچه و سیر مختصر تحول و توسعۀ مقاصد صنعتی و فناورانه موردبازدید: این نیروگاه توسط شرکت مهندسی کاراندیشان، پیمان کار سازمان انرژی‌های نو ایران (سانا) وابسته به وزارت نیرو (معاونت انرژی) اجرا و به بهره برداری رسیده است .
عملیات ساخت این نیروگاه از سال 1375 آغاز شد و در سال 1384 به پایان رسید و در حال حاضر در مرحله برداشت اطلاعات می باشد. سیستم انرژی خورشیدی سایت طالقان متشکل از سلول های فتوولتائیک به ظرفیت 10 کیلووات، دستگاه الکترولیز آب به ظرفیت 5 کیلووات و ظرفیت اسمی تولید 1 نرمال مترمکعب در ساعت هیدروژن، سیستم پیل سوختی به ظرفیت 2/1 کیلووات از نوع پلیمری، کمپرسور هیدروژن، مخزن هیدروژن 1 متر مکعبی، باتریخانه و مبدل های DC/AC می باشد.
در روز وقتی که نور خورشید به سلول های فتو ولتاییک می تابد، طی پدیده فتو ولتاییک انرژی نورانی به انرژی الکتریکی تبدیل می شود و سلول‌های فتو ولتاییک برق مورد نیاز دستگاه الکترولیز آب را تأمین می نماید. هیدروژن تولید شده از دستگاه الکترولیز آب با عبور از دستگاه کمپرسور هیدروژن فشرده شده و در یک مخزن یک متر مکعبی تا فشار bar 10 ذخیره می شود تا در مواقع نیاز، ساعات پیک مصرف، شب و روزهای ابری در مصرف کننده (پیل سوختی) مورد استفاده قرار گیرد.
آقای مهندس محمد کریمی؛ سرپرست سایت انرژیهای تجدیدپذیر آبیک
8.بازدید دانشگاهیان از مراکز صنعتی و فناورانه چه آثاري دارد؟
این بازدیدها باعث آگاه سازی در سطح جامعه می‌شود و باعث تسهیل ورود بخش خصوصی به این حوزه‌ها خواهد شد. بازدید از مراکز صنعتی باعث افزایش خودباوري و اعتماد به نفس در دانشجویان خواهد شد. درواقع می‌توان گفت بازدید از مراکز صنعتی به نوعی می‌تواند بر سرمایه اقتصادی و اجتماعی آن مجموعه می‌افزاید.
9.طرح‌هایی مانند ایران مرز پرگهر چه نقشی در ایجاد ارتباط بین صنعت و دانشگاه دارد؟
دانشگاه محل تربیت نیروی انسانی متخص و ماهر است و اگر این نیروی انسانی متخصص بتواند دانش و مهارت خود را در عرصه تولید و صنعت به کار ببرد، موجب پیشرفت خواهد شد.ارتباط صنعت و دانشگاه در هر کشوری می‌تواند تأثیری تعیین کننده در رشد اقتصادی آنجا داشته باشد. بازدیدهای دانشجویی منجر به آموزش و ارتقای دانش دانشجویان و آماده کردن آنان برای بازار کار خواهد شد. صنعت ما به دنبال افرادی است که بتوانند ایده بدهند و ایده را به محصول و خدمت نو ورقابتی تبدیل کنند. دانشجویان با بازدید از مراکز صنعتی ضمن آشنایی با محیطهای صنعتی و بازار کار با نیازهای بخش صنعت و معدن آشنا خواهند شد و حتی می‌توانند ایده‌های خود را در قالب پروپوزال‌های دانشجویی به عنوان کار تحقیقاتی انجام بدهند که هم نیاز آن صنعت برطرف شود و هم منجر به اشتغال آنان شود.
 10.طرح‌هایی مانند ایران مرز پرگهر چه نقشی در ایجاد اشتغال دانشجویان دارد؟
در این بازدیدها دانشجویان با کاربرد علومی که مطالعه کرده‌اند، آشنا می‌شوند؛ به عنوان مثال دانشجویان معماری می‌توانند به کاربرد این آیینه های خورشیدی (سلولهای فتوولتاییک) در طراحی پی ببرند و از این اصول در طراحی‌های خود استفاده کنند و همچنین دانشجویان رشته مهندسی و فیزیک و ریاضی می‌توانند از نزدیک با محل کار خود آشنا شوند و راحتتر حیطه کاری مورد علاقه خود را انتخاب کنند و در آن فعالیت کنند.
11. گردشگري امکانی عالی و اثرگزار براي به کاربستن آموخته‌ها، کسب تجربه‌ها و کشف پدیده‌ها است. شما به‌عنوانِ فعال گردشگري یا کارشناس حوزة صنعت تا چد حد از این امکان در منطقه یا حوزة کاري استفاده کرده‌اید؟
سالانه 2500 بازدید کننده از این مجموعه داشته‌ایم که بازدید از حوزه‌های صنعتی ضمن بحث آگاه سازی جامعه است شاهد بکارگیری این فناوری در سطح جامعه باشیم.
 به منظور مشاهده فیلم مصاحبه کلیک کنید. 
 
 
 

 

گالری تصاویر
01
02
03
04
05
06
07
08
مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi