گنجینه نادیدۀ یونان در مترو!
شنبه 10 آذر 1403 بازدید: 56

به گزارش ایسنا، دنیای زیرزمینی غنی از آثار باستانی «سالونیک» با افتتاح سیستم مترو مجهز به قطارهای بدون راننده و پیشرفته از شنبه (۳۰ نوامبر) به روی مردم باز می‌شود.
«گاردین» ‌ نوشت، هیجان در خیابان‌های شهر بندری «سالونیک» واقع در شمال یونان تقریباً محسوس است. «لینا مندونی»، وزیر فرهنگ یونان درباره بیش از ۳۰۰ هزار اثر تاریخی که از زمان شروع ساخت مترو که ۲۲ سال پیش آغاز شد، کشف شده‌اند، گفت: «از نظر باستان‌شناسی، این یک پروژه بسیار پیچیده و دشوار بوده است. برای اینکه بتوانیم به این نقطه برسیم باید در بسیاری از جبهه‌ها مبارزه می‌کردیم.»
کشف گنجینه‌هایی که قبلاً دیده نشده‌اند و بسیاری از آن‌ها قرار است در ایستگاه‌های مترو به نمایش گذاشته شوند، نوید یک حمل و نقل مدرن را در تاریخ چندلایه کلان‌شهری می‌دهد که قدمت آن به ۲۳۰۰ سال قبل می‌رسد و رومی‌ها، بیزانس‌ها و عثمانی‌ها همگی در آن زندگی کرده‌اند. دو میدان مرمری، یک کلیسای قدیمی مسیحی، یک گذرگاه مربوط به دوران رومی، سیستم‌های آب و زهکشی و مکان‌های خاکسپاری یونان باستان مملو از جواهرات و طلا از جمله این گنجینه‌ها هستند.
مجموعه‌ای از آثار تاریخی در ۱۳ «ایستگاه باستانی» که هفته گذشته در مرکز «سالونیک» افتتاح شد، به نمایش گذاشته خواهد شد. با تکمیل خط دوم در سال آینده، آثار تاریخی بیشتری اضافه خواهد شد.
وزیر حمل و نقل یونان، ‌ پیش‌تر در ماه جاری میلادی به خبرنگاران گفته بود: «آنچه می‌بینید آمیزه‌ای چشمگیر از جهان باستان و مدرن است که میراث باستانی را با زیرساخت‌های مترو در هم آمیخته است.»

 

انتظار می‌رود سیستم این حمل و نقلِ سریعِ تمام اتوماتیک که نخستین مورد در نوع خود در یونان محسوب می‌شود، به بیش از ۲۵۰هزار مسافر در روز خدمت‌رسانی کند و ازدحام ترافیک را تا ۶۰ هزار  وسیله نقلیه کاهش دهد.
در افتتاحیه بزرگ روز شنبه نه تنها بسیاری از دولت راست میانه یونان بلکه مقامات خارجی از جمله وزیر زیرساخت ایتالیا نیز حضور خواهند داشت. شرکت «Webuild» ایتالیا بخشی از کنسرسیوم ساخت و ساز در پشت این پروژه بزرگ با بودجه اتحادیه اروپا بود.
از زمانی که سیستم متروی «آتن» تقریباً ۲۵ سال پیش افتتاح شد، پروژه زیرساختی به این مقیاس یا اهمیت در یونان انجام نشده است.
در ابتدا قرار بود که این سیستم مترو «سالونیک» در سال ۲۰۱۲ تکمیل شود.
از همان ابتدا، این پروژه پرمشکل نه تنها در مرکزی‌ترین منطقه «سالونیک» آشفتگی ایجاد کرد، بلکه نمادی از ناتوانی دولت و به آنچه تبدیل شد که مردم این شهر به طور کلی‌تر آن را به عنوان بی‌توجهی مسئولان به این شهر در نظر می‌گرفتند.
 

کشف چندین اثر باستانی، مهندسان و باستان‌شناسان را مجبور کرد تا یکی از بزرگترین و بحث برانگیزترین کاوش‌های یونان را با همکاری یکدیگر انجام دهند. تونل‌های مترو باید حداقل در عمق ۲۰ متری حفر می‌شدند تا یافته‌های نزدیک‌تر به سطح زمین جمع‌آوری شوند، در حالی که معماران مجبور شدند طراحی‌های خود را بازبینی کنند تا ایستگاه‌ها را دوباره طراحی کنند.
تأخیرهایی که در برنامه ایجاد شد و نیازهای مالی اضافی شبکه حمل و نقلی که قبلاً ۳ میلیارد یورو (۲.۴۹ میلیارد پوند) هزینه صرف کرده بود، وزارت فرهنگ را واداشت تا این پروژه را «بزرگترین پروژه نجاتی» که تاکنون در یونان انجام شده است، توصیف کند.
مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi