سه شنبه 7 مهر 1394
بازدید:
3236
به گزارش روابط عمومی مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران(ISTTA)، این نشست که با همکاری مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران و "قطب برنامه ریزی و توسعه پایدار گردشگری" دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران به مناسبت روز جهانی گردشگری برگزار شد، با بررسی جایگاه جوانان در مصرف گردشگری و ارائه راهکارهای مناسب در این خصوص به کار خود پایان داد.
در ابتدای این نشست دکتر کرامت الله زیاری – استاد دانشگاه تهران- به بررسی استراتژی های پایدار گردشگری پرداخت و با ارائه تعریفی از تولید، مصرف و جوان بیان کرد: مصرف با تولید مرتبط است و تولید از زمانی ایجاد شد که مسئله فوردیسم در رابطه با تولید انبوه در آمریکا و جهان شکل گرفت. تولید انبوه نیاز به مصرف کننده انبوه دارد. در این راستا هرچه بیشتر تولید شود مصرف هم بیشتر می شود.
وی مصرف را نه تنها در کالا بلکه در خدمات، زمان، مکان، آداب و مناسک دانست و گفت: در همین رابطه گردشگری بمثابه مجموعه خدمات توریستی شامل زمان یا همان فراغت، مکان و نشانه ها و ... قابل بررسی می باشد.
”جایگاه جوانان در گردشگری ایران مغفول مانده است”
وی جوانان را پاره ای پرقوت در میان سایر گروه های اجتماعی دانست که همیشه مورد توجه پژوهشگران اجتماعی بوده اند که متاسفانه در بخش گردشگری جایگاه جوانان مغفول مانده است.
دکتر زیاری گفت: اکثر گردشگران خارجی که به ایران وارد می شوند کهنسال می باشند درحالی که باید طوری برنامه ریزی کرد که قشر جوان که بیشتر بدنبال اوقات فراغت و ماجراجویی می باشند وارد کشور شوند. مسائل مرتبط با جوانان باید در نسبت با سال، فضا، سبک زندگی و ... دسته بندی شود. هرجوانی متناسب با فرهنگش برداشت خاصی از گردشگری دارد. جوانان با فرهنگ مصرفی در پی کشف حوزه های جدید زندگی و کیفیت آن هستند.
وی جوانان را پرشور و هیجانی خواند و گفت: جوانان تن به تحرک می دهند؛ دنبال تغییر و جستجو هستند و نیاز به خودمحوری و جستجو دارند. پس می توان نتیجه گرفت رفتارهای توریستی تمامی حوزه های مرتبط به جوانان را شامل می شود که بیشتر باید به آن پرداخته شود.
وی در ادامه با بیان اینکه هر گردشگر 8 فرصت شغلی ایجاد میکند،گفت: در سال 2013 گردشگران جوان 182 میلیارد دلار درآمد ایجاد کرده اند که متاسفانه سهم ایران از آن بسیار ناچیز بود. این موازنه 15 به 1 است یعنی 15 نفر از ایران خارج می شوند و درمقابل 1 نفر وارد ایران می شود. پیش بینی می شود در سال 2020 تعداد جوانانی که سفرهای بین المللی می کنند از مرز 300 میلیون نفر عبور نماید که سهم درآمدی 200 میلیارد دلاری را دربرخواهد داشت.
دکتر محمدحسن مطیعی لنگرودی –استاد دانشگاه تهران- سخنران بعدی نشست بود که به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: اقتصاد جهانی به شدت درحال تحول است و اگر با آن همراه شویم می توانیم برای جوانان فکری بکنیم و گرنه عقب می مانیم.
"یک بشکه نفت را 40 دلار می فروشیم درحالیکه یک گردشگر با یک شب خوابیدن و استفاده از خدمات 200 دلار خرج می کند"
دکتر مطیعی بیان کرد: فضای کنونی جهان از لحاظ سرزمینی به فوق قلمروگرا تبدیل شده؛ مثلا قیمت نفت را کشورهای دیگر تعیین می کنند و تاثیر آن بر شرایط زندگی کل جهان دیده می شود؛ پس کشور ما باید به سمت زمینه های درآمدزا و اشتغال زایی خیز بردارد. برای مثال کشور چین انرژی خود را بسمت شبکه های انرژی خورشیدی می برد؛ ما نیز نباید بر نفت تکیه کنیم؛ نفت که به عنوان یک منبع زیرزمینی با حدود تقریبی هر بشکه ای 40 دلار به فروش می رسد درحالیکه یک گردشگر با یک شب خوابیدن و استفاده از خدمات 200 دلار خرج می کند.
آن گردشگری برای ایران مفید است که حداقل 10 هزار دلار در سفر خود خرج کند که با این کار چرخه اشتغال می چرخد و برای جمعیت بیکار کار ایجاد می شود نه گردشگری که با خودش غذا و بقچه می آورد و بدنبال سرویس بهداشتی می گردد.
استاد دانشگاه تهران بیان کرد: نیازهای جوانان در فضاهای گردشگری کاملاً متفاوت با نیازهای سالمندان است. جوانان نیروی بسیار کارآمد، با استعداد و دارای کارایی علمی هستند. جمعیت جوان یک وزنه سنگین برای توسعه است. اگر حساب و کتاب نباشد این وزنه تعادل خود را از دست می دهد و مخرب می شود؛ برای مثال نبود اشتغال برای جمعیت جوان یک معضل جدی به حساب می آید و باید به این نکته توجه کرد.
وی در پایان با ارائه راهکارهایی برای جذب گردشگر جوان گفت: کشور ما سابقه تاریخی کهنی دارد و از آنجا که جوانان بیشتر به دنبال بحث های علمی، تاریخی و موزه ای هستند می توان از این مقوله سودآوری زیادی را داشته باشیم و براین اساس باید نیازسنجی کنیم که کدام شهرها در جذب گردشگران جوان موفق ترند یا اینکه کدام استان و منطقه با فرهنگ جوانان هم خوانی بیشتری دارد.
جوانان نیاز به آزادی و خودمحوری دارند و گردشگری منظم و سازمان یافته را نمی پذیرند که باید این موارد را نیز در برنامه ریزی برای این قشر درنظر گرفت.
این استاد دانشگاه گفت: در ایران، بیش از مصرف گردشگری به تولید گردشگری برای جوانان نیاز داریم. 100 هکتار در کشاورزی مدرن دو شغل ایجاد میکند اما یک مغازه، چهل شغل هم میتواند ایجاد کند. مدیران ما هنوز متوجه اقتصاد گردشگری نشدهاند.
بنابراین گزارش، شهرود امیر انتخابی-رئیس مؤسسه آموزش عالی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری- سخنران دیگری بود که در ادامه برنامه به ایراد سخنرانی پرداخت.
وی با تبریک روز و هفته جهانی گردشگری، گفت: از تاریخی که آموزش گردشگری راه افتاد همواره با رشته جغرافیا همراه بوده است. اما در دولت یازدهم برای اولین بار مؤسسه ما تأسیس شد که در این حوزه به آموزش میپردازد.
وی افزود: در حدود 25 مرکز آموزشی در 19 استان کشور راهاندازی کردیم و در مقاطع کاردانی و کارشناسی دانشجو میپذیریم. گردشگری سلامت، ورزشی، ماجراجویانه، یکتاپرستی (مذهبی)، حقوق گردشگری و در واقع چیزی حدود 34 سرفصل جدید تدوین شده است.
رئیس مؤسسه آموزش عالی میراث فرهنگی با بیان اینکه تمامی رشتههایی که ما آموزش میدهیم مهارتی هستند، اظهار کرد: در بسیاری از رشتهها، باید خیلی چیزها را مشاهده کرد و دید تا یاد گرفت.
وی گفت: کسانی که در این حوزه تحصیل میکنند میتوانند چهره مثبتی از ایران ارائه دهند. در سه هدف کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت میتوان برای اقتصاد گردشگری برنامهریزی کرد. 20 میلیون گردشگر خارجی در سال، آماری است که در سند چشمانداز بیست ساله اشاره شده است. میخواهیم به سوی جایگزینی اقتصاد گردشگری به جای اقتصاد نفتی برویم. طبق آمارهایی که وجود دارد هر گردشگر در ایران 1300 دلار و در ترکیه 850 دلار خرج میکند.
در ادامه رحیم یعقوبزاده،-رئیس مرکز گردشگری علمی ـ فرهنگی دانشجویان ایران- اظهار کرد: از دهه 50 میلادی با یک جهش در گردشگری مواجه هستیم. از دهه هفتاد میلادی گردشگری در جهان به سمتی رفته است که نگاه تخصصیتر و کیفی تری داشته است و درحال حاضر بیش از 100 نوع و زیرشاخه گردشگری در دنیا داریم.
وی ضمن اشاره به اینکه کشور ما را به عنوان کشوری با جاذبههای فرهنگی میشناسند، گفت: جوان به دنبال معنایی از زندگی و اصالت است؛ به دنبال جایی است که ارزشهای متفاوتتری را به او ارائه دهد. جوانانی که به کشور ما سفر میکنند تعدادشان هر ساله بیشتر میشود و به همین دلیل باید برای آن فکری کرد.
یعقوب زاده بیان کرد: از انواع گردشگری می توان به گردشگری همسالان اشاره کرد که خود آن نیز به گونه های مختلفی همچون گردشگری کودکان، کهنسالان، میانسالان و جوانان تقسیم می شود؛ و گردشگری جوانان دامنه سنی 15 تا 29 سال را شامل می شود که باید برایشان سرمایه گزاری کرد و آنان را با رفتارهای خاص، تمایلات و سبک زندگیشان درنظر گرفت.برای مثال باید برای آنها میهمانخانه های ارزان، فضاهایی برای ورزش و آشنایی با جوانان دیگر فراهم کرد.
"جوانان 20 درصد از گردشگران بین المللی را تشکیل می دهند که باید از این فرصت استفاده کرد"
وی همچنین از گسترش گردشگری جوانان در جهان ابراز امیدواری کرد و گفت: این نوع گردشگري به شدت در حال گسترش است. سازمان سفر بین المللی جوانان اعضایی در 60 کشور جهان دارد و هدف این سازمان ترویج پویایی، گسترش افقهاي فکري افراد جوان به وسیله سفر، فراگیری زبان، زندگی خانوادگی، گردشگري فرهنگی و اجتماعی و سایر فرصتها براي رشد وپیشرفت فردي است.
وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: جوان نوجوست. بدنبال اماکن جدید و تازه است. بدنبال تحصیل و معنای جدیدی از زندگیست؛ جایی که ارزش ها کیفی تر و متفاوت تر باشد.
وی بیان داشت مطابق آمار مسافرت جوانان 20 درصد از گردشگران بین المللی را تشکیل داده است و گزارشها حاکی از آن است که نزدیک به 70 درصد از جوانان به منظور یادگیري زبان، کار یا تحصیل و نیز خوشگذرانی به کشورهاي خارجی سفر می کنند و بدین منظور باید به جوانان در حوزه گردشگری بیش از پیش اهمیت داد و زمینه را برای ورود هرچه بیشتر گردشگران جوان به کشور هموار کرد.
یعقوب زاده در پایان اظهار داشت: متن کامل سخنرانی ها در این نشست در قالب کتابچه و سی دی در اختیار مسئولان و متولیان گردشگری کشور قرار خواهد گرفت.